Ga naar inhoud

Konijn is verkouden


Kitt

Aanbevolen berichten

Die kuur heb ik nou tot nu toe elke keer in brood gedaan maar nu vertikt ze het om te eten .. haha oepss.. Iemand anders nog een andere suggesties? Vind het namelijk zo wreed om het in dr bekkie te spuiten daar raakt ze zo gestresst van :|

1 tabletjee.. Top! Doe ik :) Thnxxx !

( Tot nu toe geen verandering trouwens.. Ik maak de kuur af.. heeft het niet geholpen dan ga ik idd naar een ander.. )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Doxoral kan heel goed werken bij snot, maar niet iedere AB-kuur slaat aan bij een konijn met pasteurella/snot.

Mocht de Doxoral niet aanslaan, is het heel verstandig om naar een andere KK-DA te gaan, denk ik.

Doxoral is niet het laatste redmiddel bij een konijn met pasteurella/snot.

Er zijn verschillende AB-/penicilline-kuren (zoals Duplocilline, Procpen, Penstrep) die als uiterste middel ingezet kunnen worden.

Dit zul je 4 weken lang dagelijks of om de dag met een spuitje moeten injecteren bij de konijn.

Met instructie van een goede DA, kun je dit heel goed zelf doen.

Momenteel ben ik nu in de 2e week met het dagelijks injecteren van Procpen bij Zazou.

Vanaf de 3e week moet ik hem 2 weken lang om de dag hiermee injecteren.

Omdat Pasteurella heel hardnekkig kan zijn, duurt het vaak lang voordat een konijn hiervan genezen is.

Daarnaast zal niet ieder konijn hiervan genezen en kan het chronisch worden.

Opzich kunnen ze hier heel goed mee leven, zolang het stabiel blijft.

Het stabiel houden doe je d.m.v. de weerstand op peil te houden bij je konijn.

Je hebt al Echinacea-tabletten hiervoor gekocht, heel goed :)

Zelf gebruik ik de druppel-variant & doe dit in hun drinkwater.

Ik vind dit makkelijker doseren & de alcohol vervliegt gelijk.

Ik heb nog geen ladderzat konijn aangetroffen in de kooi ;)

Mag ik vragen hoeveel druppels je in hun water (hoeveel ml flesje?) doet?

Ik wil dit ook gaan doen maar hoeveel druppels moet je dan doen in een flesje van 600 ml? En hoe zit het met verversen van het water? Elke dag verversen? En hoe lang mag je deze druppels blijven geven?

Kitt: misschien kun je iets proberen met iets wat ze erg lekker vind, klein stukje banaan bijvoorbeeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik vragen hoeveel druppels je in hun water (hoeveel ml flesje?) doet?

Ik wil dit ook gaan doen maar hoeveel druppels moet je dan doen in een flesje van 600 ml? En hoe zit het met verversen van het water? Elke dag verversen? En hoe lang mag je deze druppels blijven geven?

Ik doe tussen de 10 a 15 druppels in zo'n drinkfles.

Die van mij drinken zo'n fles vrij snel leeg, volgens mij omdat ze deze druppels heel lekker vinden ;)

Je hebt verschillende varianten Echinacea.

Bij verschillende varianten moet je kuren --> bijv. 2 weken geven & daarna een week stoppen.

Mij is vertelt dat je de druppels van A.Vogel langdurig achter mekaar kunt blijven geven (vertelde mijn DA).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe tussen de 10 a 15 druppels in zo'n drinkfles.

Die van mij drinken zo'n fles vrij snel leeg, volgens mij omdat ze deze druppels heel lekker vinden ;)

Je hebt verschillende varianten Echinacea.

Bij verschillende varianten moet je kuren --> bijv. 2 weken geven & daarna een week stoppen.

Mij is vertelt dat je de druppels van A.Vogel langdurig achter mekaar kunt blijven geven (vertelde mijn DA).

Oke dan ga ik straks voor die van A. vogel kijken als vriendjelief er ook weer is, ik heb nu de Echinacea druppels van het kruidvat eigen merk. Bedankt voor je antwoord! Hoe is het bij jou konijnen verlopen met de druppels? Helpt het ook echt goed? En er staat een alcoholpercentage op van 63,6%(v/v), is dat niet wel erg veel?....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke dan ga ik straks voor die van A. vogel kijken als vriendjelief er ook weer is, ik heb nu de Echinacea druppels van het kruidvat eigen merk. Bedankt voor je antwoord! Hoe is het bij jou konijnen verlopen met de druppels? Helpt het ook echt goed? En er staat een alcoholpercentage op van 63,6%(v/v), is dat niet wel erg veel?....

Van de alcohol hebben die van mij geen last gehad.

Het vervliegt volgens mij gelijk tot vrij snel.

Echinacea is geen geneesmiddel, maar ter ondersteuning.

Op de weerstand op peil te houden is het perfect, vind ik :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou even up 2 date..

Ze neemt dr Ab wel.. maar het word allemaal niet beter.. wat ik wel had gehoopt natuurlijk.. Nou vraag ik me af.... Kan ik niet beter stoppen met die AB.. Het blijkt wel dat het niet werkt na 3 dagen.. dus waarom zou ik er mee door gaan?? Dit is namelijk de 4e dag dat ik haar geef.. en er gebeurd niks?

Ik heb dr nog gestoomd toen kwam er allemaal troep uit dus was wel lekker.. maar ze zit nu alweer helemaal onder met harde korstjes.. Ook dr poep is niet wat het hoort te zijn:S .. Zijn zegmaar allemaal minikeutels in 1 superdrol haha.. :$

Ik ga morgen bellen voor een afspraak bij andere DA.. ik word dr helemaal depri van..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opzich werkt zo'n kuur meestal niet al na 3 dagen, snot moet vaak langdurig behandeld worden voordat de behandeling echt aanslaat, dus ik zou zeker wel doorgaan met de kuur. Daarnaast kan het zeker geen kwaad om inderdaad ook bij een andere DA langs te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat krijg jij daar dan voor? Ben net langs DA geweest die hier op t lijstje stond ik kan daar vrijdag terecht.. Ben ook gelijk naar mijn eige DA geweest om te vragen wat ie nou precies heeft gehad. Ze heeft dus duplocilline LA en baytril gehad... En nu dus die doxoral... Dus hoop dat dr nog wat aan gedaan kan worden..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet Zazou nu 4 weken lang injecteren met Procpen, een kortwerkende antibiotica/penicilline-kuur.

Duplocilline is een langwerkende AB-kuur en wordt ook meestal ingezet bij snot.

Alleen moet je je konijn hier een aantal weken mee behandelen voor resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een paar keer Duplocilline is het ook sowieso niet waarschijnlijk dat het weg gaat, Nijn kreeg dit ook elke 3e dag, en is hier mee zo'n 2 maanden behandeld voordat het weg was. En zo heb ik hier van meer leden gelezen dat ze hun konijn zo lang behandeld hebben voordat het geholpen heeft.

Ben benieuwd wat de andere DA vrijdag zegt. Succes, en houd je ons op de hoogte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop dat ze dan een kweekje gaan maken.. Dan weten we in ieder geval wat ze heeft, voordat we dr volstoppen met allemaal Ab.. Vind het zo sneuu.. ze heeft gewoon al 3 kuren gehad en is nog geen 4mnd. Ik laat het weten zodra ik ben geweest morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals jullie wel weten ben ik dus vrijdag naar de DA geweest.. een andere! Van het lijstje.. en hij heeft me een nieuwe kuur gegeven voor 20 dagen.. Bactrimel om precies te zijn. Het ruikt naar banaan.

Hij heeft me geadviseerd m alleen op kranten te laten lopen en binnen te houden omdat ie buiten anders zo eenzaam is. Daar raaktie dan weer gestresst van en stress is het slechtste wat m nu kan overkomen..

Iemand ervaring met Bactrimel.. Kan iemand me vertellen dat zijn of haar konijn er beter is van geworden.. Ik gebruik t nou al een paar dagen.. en zie nog geen verschil ( maar zoals jullie ook elke keer zeggen duurt het heel lang voordat je verschil ziet )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij die van mij heeft het destijds wel gewerkt. Maar even ter verduidelijking....

Antibiotica heeft een inwerkingsperiode en moet (allergische reacties daargelaten) NIET onderbroken worden. Als je een antibiotica-kuur onderbreekt, riskeer je dat de betreffende bacterie daar immuun voor wordt...

Een duidelijk effect zie je meestal pas na 3 tot 5 dagen. Het daadwerkelijke blijvende effect heeft meer tijd nodig en om terugkeer te voorkomen moet je dus de hele kuur afmaken.

Daarnaast is elk konijn anders, dus wat bij de een 3 dagen duurt, kan bij jou pas zichtbaar zijn na 1 week. En aangezien jouw nijntje al een tijd aan het vechten is tegen deze ziektekiemen, kan het zijn, dat je nog langer moet wachten om een duidelijk effect te zien. En bedenk goed, dat er misschien al wel kleinere positieve effecten zijn, maar dat jouw konijn niet alles direct laat merken.

Als hij veel is afgevallen en/of slecht eet, zou je kunnen overwegen wat dwangvoer te mengen met de bactrimel.

aangepast door Lonka
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik weet dat de AB niet onderbroken mag worden. Hij is nog steeds hetzelfde springt, huppelt vrolijk rond doet lekker gek eet en drinkt goed. Moet wel zeggen dat me is opgevallen dat ie stukken minder niest :mdr:

Die idiote aanvallen die altijd dik 5min konden duren die heeft nu zo goed als niet (afkloppen).. Maar zn neusje zit nog wel He-le-maal onder de snot.. maarja.. afwachten maar.. Tijd zal het leren..

Jij heb m ook 20 dagen gebruikt?! Maar inderdaad... ieder konijntje is anders..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals jullie wel weten ben ik dus vrijdag naar de DA geweest.. een andere! Van het lijstje.. en hij heeft me een nieuwe kuur gegeven voor 20 dagen.. Bactrimel om precies te zijn. Het ruikt naar banaan.

Hij heeft me geadviseerd m alleen op kranten te laten lopen en binnen te houden omdat ie buiten anders zo eenzaam is. Daar raaktie dan weer gestresst van en stress is het slechtste wat m nu kan overkomen..

Iemand ervaring met Bactrimel.. Kan iemand me vertellen dat zijn of haar konijn er beter is van geworden.. Ik gebruik t nou al een paar dagen.. en zie nog geen verschil ( maar zoals jullie ook elke keer zeggen duurt het heel lang voordat je verschil ziet )

Snot/pasteurella kan heel hardnekkig zijn, waardoor het wel een paar dagen/weken kan duren voordat je resultaat ziet.

Zazou ben ik ondertussen al 2 weken aan het behandelen & kan nu pas zeggen dat ik echt vooruitgang zie.

Hij woont ook binnen & zodra zijn oorholte dichtgegroeid is mag hij weer naar buiten.

Genezing heeft zijn tijd nodig bij Pasteurella.

Mocht deze AB-kuur ook niet aanslaan, adviseer ik je om met je dierenarts te overleggen over antibiotica/penicilline-injecties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die peniciline injecties heeft ie al gehad.. ( moet zeker dan ook weer langdurig ?? ) We hadden t ook over baytril.. maar dat wilde die liever niet gebruiken omdat ie nog zo jong is.. En dat tast het kraakbeen aan dus krijgt ie nog meer problemen.. Als ie ouder was geweest had die gewoon weer baytril gekregen.

Ja niesaanvallen :| dan moest ie niezen en dan zo een paar min achter elkaar waar die dan zelf helemaal gek van werd.. Echt onwijs zielig om te zien maar dat heeft ie gelukkig niet meer (afkloppen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die peniciline injecties heeft ie al gehad.. ( moet zeker dan ook weer langdurig ??

Die moeten idd langdurig gegeven worden :yes:

Zazou krijgt zeker 6 weken lang injecties.

De eerste 2 weken dagelijks, de 2 weken daarna om de dag & de 2 weken daarop om de 3 dagen.

Gelukkig heeft ie geen niesnaanvallen meer gehad, dat is al een kleine vooruitgang :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig dat je nog wel kleine vooruitgang ziet bij Zazou. Dan heb je toch nog het idee dat je het goed doet voor m.

Oh Zazou heeft ook niesaanvallen gehad? Gelukkig is dat nou al beetje over bij mij is het ook minder :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .