Ga naar inhoud

Konijn is verkouden


Kitt

Aanbevolen berichten

Mijn kpnijn is al n tijdje verkouden en heeft echt een snotneus en moet vaak niezen .. Voor de rest eet en drinkt ze goed en is wel vrolijk enzo.. Maar wat moet ik doen om t over te laten gaan ik wil ook niet gelijk naar de da als ik er misschien zelf wat aan kan doen..heeft iemand nog tips?? Of weet iemand wat ik er aan kan doen?? Alvast bedankt groetjes, kitt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 61
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi Kitt,

toch raad ik aan naar de DA te gaan.

Als het langdurig is, kan dit pasteurella zijn.

Ten eerste kan dit dodelijke afloop hebben als je er te laat bij bent (verstikking) ten tweede is dit hevig besmettelijk en kun JIJ het meenemen naar andere mensen hun konijnen, kleding, handen en zo verder.

Bij de DA zal je waarschijnlijk een AB-kuurtje krijgen en dan is eht probleem verholpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben naar de DA geweest en toen heeftie vrijwel gelijk een prik in z'n bil gegeven.. En 2 dagen later ( dus vandaag ) 2 prikken ( omdat er geen verbetering inzat )..

En nou maar hopen dat het beter gaat worden. Iemand nog ervaring met konijnen met snot?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hier,

Daarom de dierenarts aangeraden, snot kan chronisch worden als je er niet bijtijds bij bent. Dus ik hoop voor je dat het nog niet te laat is.

Maar als je verder op het gezondheidsforum zoekt zie je ook minder plezierige aflopen.

Toch een tip die ik je wil geven. Dagelijks een of twee takjes tijm, dit is een natuurlijke verkoudheids remmer (voor mensen en dieren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee heeftie niet gezegd.. maar moet maandag weer terugkomen met m.. Maar tot nu toe zit dr nog geen verbetering in :(.. En geloof niet dat t dus de goede kant op gaat :(..

Takjes tijm! Ik ga het proberen! Thnxx voor jullie reacties! Ik laat nog wel even weten wat de DA maandag zegt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

VRAAG je dierenarts wat hij geeft...

Verder kan je niet na een week al wat zeggen.

De behandeling van Snot (pasteurella) is er één die een paar maanden kan duren.

Na één week zal je niet snel een verbetering merken, dat moet je even de tijd geven.

Geduld dus !!!

Lees verder het verhaal van Laura goed door, de link naar haar verhaal heeft ze hierboven ook gegeven.

Ook kan je hier zoeken op Snot of op Pasteurella...

Er valt echt veel te lezen hier, want je bent niet de enige die een konijn met Snot heeft of heeft gehad..

Kennis is macht. Hoe meer jij leest en er van leert, hoe beter je voorbereidt bent en je konijn kan helpen.

Succes !

O ja..In principe is Snot zelf niet dodelijk en best goed te genezen..

Snot is te vergelijken met een verkoudheid. Wat het lastig maakt zijn de gevolgen van Snot als je niet of te laat gaat behandelen, díe kunnen wel dodelijk zijn. Ze kunnen bijv een longontsteking krijgen.

Het is dus goed dat je naar de dierenarts bent gegaan.

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Zazou heeft momenteel ook pasteurella.

Bij hem uit zich dit niet in snot, maar door pusophopingen in de oorholte.

Het buisje van eustagius zorgde ervoor dat dit niet naar buiten ging via zijn neusje, maar via zijn oortje.

Afgelopen woensdag is hij hieraan geopereerd & hebben ze de knikker pus verwijderd.

Bij zijn vriendje Pumbaa was de pasteurella zo hardnekkig geworden, dat ik 'm in moest laten slapen.

Voor Zazou ben ik (hoop ik) nog optijd.

Zijn hele verhaal kun je lezen op: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/36775-zazou-heeft-hetzelfde-pumbaa.html

Onderschat het snot bij jouw konijntje niet.

Zeer waarschijnlijk ben jij er nu nog wel optijd bij als je actie onderneemt :)

Bij snot/pasteurella is het ook heel belangrijk dat je de weerstand op peil houdt bij je konijn.

Echinacea is hier heel goed voor.

Deze heb je in druppelvariant & in tabletvorm.

Ik vind zelf de druppelvariant het makkelijkst om te doseren, want ik doe dit in hun drinkwater.

Maar het allerbelangrijkste is dat je konijn nu de juiste medicijnen krijgt & dat je weet wat de dierenarts jouw konijntje geeft.

Helaas heeft niet iedere dierenarts verstand van konijnen.

Hier op BunnyBunch kunnen je we proberen te helpen :)

aangepast door Joseeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa ik weet niet echt of mijn dierenarts genoeg vanaf weet maar hij neemt het probleem wel heel erg serieus dus neem aan dat ie er wel verstand van heeft toch? Hij zegt me elke keer terug te komen omdat ie wil kijken en weten hoe het met m gaat enzo..

Maarre Echinacea? Dat kan je gewoon in een dierenwinkel krijgen? Of moet ik dat aan de DA vragen? ( en wat doet het precies? )

Ik heb wel tijm voor m gehaald.. Merk nog geen verschil maar merk al dagen geen verschil.

Hij is nog wel even vrolijk als altijd en eet en drinkt goed. Hij niest alleen erg veel en vind het nou wel erg vervelend als ik z'n neusje steeds schoon wil maken.

* Trouwens heel veel succes met Zazou!! *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraag aan je dierenarts welke ab die geeft ik ga er van uit dat hij nu duplo spuit dat is in dit geval ook het beste middel. ceck dit even.

Duplocilline blijkt helaas niet de beste werkende AB-kuur te zijn.

Dit is namelijk een langdurig-werkende AB-kuur & onderzoek heeft uitgewezen dat een kort-werkende AB-kuur meer effect heeft op Pasteurella, vertelde mijn DA.

Onder kort-werkende AB-/penicilline-kuren vallen Procpen & Penstrep.

Zazou wordt nu behandeld met Procpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je niezen door laat gaan dan verdwijnt het tzt maar het sluimert in het dier door en kan bv een middenoorontsteking of hersenvliesontsteking worden, zo is het bij mijn konijn gegaan ... ik dacht dat het over was maar later heeft hij alsnog een AB moeten nemen,

beter voorkomen dan genezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik ben naar de DA geweest.. en het leek minder erg te zijn.. En ik had gevraagd wat die nou precies gaf aan spuitjes.. En toen kreeg ik te horen : "Jaa een antibitioticakuur tegen de bacterie die die heeft..." Hij had geloof ik niet helemaal zin om het uit te leggen...En ik kwam dr echt tussen en hij had geloof ik nogal haast ofzo .. Maar ik moet vrijdag weer terug komen dus dan vraag ik het wel Nog een keer! .. Echt dom van me achteraf dat ik niet effe door heb gevraagd...

Verder gaat het vandaag weer minder met Nuggy..:frown: .. Ik hoor dat het nou echt een beetje vast aan t zitten is..:frown: Heb dr neusje schoon gemaakt maar ze niest en proest heel veel en 2 sec later zit dr weer snot.. heb dr de laatste dagen tijm gegeven en heb nou ook tabletten Echinacea gekocht.. ik vroeg me alleen af of ik wel een hele pil mag geven... Is dat niet heel veel? Ze is nog geen 4 mnd namelijk..

Verder huppelt ze nog steeds vrolijk rond eet goed ( drinkt minder.. maar ze krijgt sla enzo .. dus denk dat het daar mee temaken heeft )..

Iemand nog tips?? Ik had nog gelezen over stomen?? Iemand enig idee hoe dit werkt?

Thnxx nog allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe dat zit met die tabletten, weet ik niet..

Dan kan je beter van de zoekfunctie van BB gebruik maken en zoeken op Echinacea.

Het is inderdaad wel raadzaam om je dierenarts door te vragen hoe het heet en wanneer je niet genoeg vertrouwen hebt in hem, zoek dan asjeblieft een andere..

Snot is goed te genezen, maar het laatste dat je konijn kan gebruiken zijn de complicaties.

Bij de rubriek 'Gezondheid' staat een lijst met dierenartsen die leden konijnkundig vonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja weet ik maar dat is dan ook weer op alcoholbasis dus dacht ga gewoon voor die tabletten..

Ik ga zo dus weer naar de DA .. En dan kijken wat ie zegt en dan ga ik naar iemand die ik uit de lijst vandaan heb geplukt..! Want het is nog steeds niet minder en hij niest steeds zwaarder..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik ben geweest.. Heb nu een laatste kuurtje voor dr meegekregen en heet : Doxoral.. ( iemand bekend mee? ) Het is een Abkuurtje voor 8 dagen. En als dat niet werkt dan moeten we stoppen met Antibiotica omdat ie anders veel te veel antibiotica krijgt.

Dus eigelijk ze laatste kans om er vanaf te komen volgens mijn DA..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doxoral kan heel goed werken bij snot, maar niet iedere AB-kuur slaat aan bij een konijn met pasteurella/snot.

Mocht de Doxoral niet aanslaan, is het heel verstandig om naar een andere KK-DA te gaan, denk ik.

Doxoral is niet het laatste redmiddel bij een konijn met pasteurella/snot.

Er zijn verschillende AB-/penicilline-kuren (zoals Duplocilline, Procpen, Penstrep) die als uiterste middel ingezet kunnen worden.

Dit zul je 4 weken lang dagelijks of om de dag met een spuitje moeten injecteren bij de konijn.

Met instructie van een goede DA, kun je dit heel goed zelf doen.

Momenteel ben ik nu in de 2e week met het dagelijks injecteren van Procpen bij Zazou.

Vanaf de 3e week moet ik hem 2 weken lang om de dag hiermee injecteren.

Omdat Pasteurella heel hardnekkig kan zijn, duurt het vaak lang voordat een konijn hiervan genezen is.

Daarnaast zal niet ieder konijn hiervan genezen en kan het chronisch worden.

Opzich kunnen ze hier heel goed mee leven, zolang het stabiel blijft.

Het stabiel houden doe je d.m.v. de weerstand op peil te houden bij je konijn.

Je hebt al Echinacea-tabletten hiervoor gekocht, heel goed :)

Zelf gebruik ik de druppel-variant & doe dit in hun drinkwater.

Ik vind dit makkelijker doseren & de alcohol vervliegt gelijk.

Ik heb nog geen ladderzat konijn aangetroffen in de kooi ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben naar de DA geweest en heb Doxoral Aqua drops gekregen. Dit is het laatste wat we proberen want teveel antibiotica is gewoon veel te slecht en dan kan die daar dus weer aan dood gaan.. Dus hopen dat het nou gaat werken.. Iemand bekend met Doxoral??

Link naar reactie
Delen op andere sites

( Hoo ging even wat fout.. dacht dat mijn vorige bericht er niet uitkwam maar zat op de volgende blz.. haha )

Ja maar nou vroeg ik me dus af hoeveel tabletten ik moet geven? Ik heb t nou in brokjes gegeven dat leek me een beter plan aangezien die nog zo jong is. Ze eet het heel graag dus daar zit het probleem niet :) ..

Ja ze moet gewoon beter worden van de DA mag ik dr niet buiten doen.. Maar ze moet gewoon naar buiten want dat wil ze ook gewoon heel graag en ik heb een mooi hok met een ren enzo.. Dus ik baal dr zo van dat ze dan binnen moet zitten.. Vooral omdat dr weerstand zo laag is..

Zie je al verbetering in Zazou?! Naja ik hoop dat die Doxoral werkt.. en anders ga ik inderdaad naar andere DA.. Had dr al eentje gezien in het lijstje :P en ik weet al waar die zit ook dus dat komt wel goed :) .. Moet het allerbeste voor mn bunny hebben.. Hoop alleen zo niet dat het chronisch word.. Ik wilde zo graag een vriendje voor dr .. en dat kan dan straks niet meer.. zou echt zonde zijn..

( Thnx voor de tips .. Again ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn heeft Doxoral als eerste AB kuur gehad toen hij snot had, maar dit heeft uiteindelijk niet geholpen. Nu is dit natuurlijk wel bij elk geval anders.

Het klopt dat teveel AB niet goed is, maar opzich heeft je konijn (zoals ik het begreep) nog niet echt veel AB gehad, wel? Ik zou toch als ik jouw was, voor een second opinion naar een andere arts gaan die sowieso konijnkundig is, dat kan nooit kwaad.

Van die echinea kun je gewoon 1 tabletje per dag geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .