Ga naar inhoud

Zieke Alice


Toni

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

Dit is mijn eerste berichtje hier op BunnyBunch, ik weet nog niet precies hoe alles op de site werkt, maar ik word er steeds beter in.

Ik zit met een probleem: mijn konijn heeft een snotneusje, is lusteloos, eet bijna niet en heeft plakpoep aan d'r kont. Ik ben vandaag met haar naar de dierenarts geweest. Die heeft haar een antibioticaprik gegeven voor voorhoofdholteontsteking, die donderdag herhaald moet worden. Ook kreeg ik een spuit mee waarmee ik haar kan dwangvoeden met baby-wortel-puree-spul. Helaas hadden ze dat niet in de supermarkt dus heb ik peer-spul meegenomen. Is dit ook geschikt? En ik ben vergeten de dierenarts te vragen hoeveel ik haar moet geven, hebben jullie enig idee? Omdat ze in de tuin liep (ik heb haar nu in een hok gezet) was het moeilijk om bij te houden of ze ook dronk en hoeveel ze precies at, maar daar ga ik nu goed op letten.

Dan nog een vraag: ze heeft anderhalve week lang neuscontact gehad met mijn nieuwe, pas gecastreerde andere konijn. Zou hij ook besmet kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peer.. ik weet niet of dat teveel suiker bevat? Heeft je dierenarts je geen dwangvoer mee gegeven? Poederzakjes? Wel raar.. de meeste dierenartsen geven dat wel mee, maargoed. Je kunt het geven met een spuitje, en dat doe je dan aan de zijkant van het konijnenbekje in de mond en dan spuitje het langzaam dicht, wel het konijn tussendoor laten slikken. Eet je konijn helemaal niet meer dan, of gewoon minder? Want niet gaan dwangvoeren als je konijn nog wel gewoon wilt eten. Is er ook gecontroleerd op eventuele maden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peer.. ik weet niet of dat teveel suiker bevat? Heeft je dierenarts je geen dwangvoer mee gegeven? Poederzakjes? Wel raar.. de meeste dierenartsen geven dat wel mee, maargoed. Je kunt het geven met een spuitje, en dat doe je dan aan de zijkant van het konijnenbekje in de mond en dan spuitje het langzaam dicht, wel het konijn tussendoor laten slikken. Eet je konijn helemaal niet meer dan, of gewoon minder? Want niet gaan dwangvoeren als je konijn nog wel gewoon wilt eten. Is er ook gecontroleerd op eventuele maden?

Mijn dierenarts vond dat poederspul zelf heel erg onhandig, omdat het altijd in de spuit bleef zitten en alleen het water eruit kwam...

Daarom heeft zij op de praktijk standaard een paar potjes olvarit wortelhapje (of friso wortelhapje) om mee te geven aan de mensen.

Zo raar is het niet dat ze geen poeder dwangvoer heeft gehad... Ik gebruik dat zelf ook niet.

Ik weet ook niet of perenhapje goed is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou liever geen peer geven denk ik. Je kunt beter de biks die je normaal geeft, nat maken en fijn prakken en dan met een spuitje aan haar geven.

Waarom dacht de dierenarts aan een voorhoofdholte ontsteking? Ik zou het (gebaseert op je verhaal) bij de darmen (en voeding) zoeken eigenlijk.. Maar goed ik heb het konijn niet geizen.

Hoeveel dwangvoeding ze mag moet ik even zoeken, 2ml per kg per keer geloof ik maar dat weet ik ook niet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik toch Olvarite in huis haal voor woensdag, maar ik geef ook de voorkeur aan Science Recovery of een papje van SSbrokjes. Of misschien dat ik het door elkaar meng (Recovery en Olvarite) ofzo. Maar ik denk dat de kans dat ze uitzich zelf Olvarite gaat eten groter is dan dat ze zo'n bikspapje aanraakt..

Ik ben druk op zoek over de hoeveelheid dwangvoer, dacht dat het op konijnen.nl stond..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch geef ik de voorkeur altijd eerst aan peterselie, vaak is dat iets wat ze nog wel willen eten en het is eetlust opwekkend. Als ze daar iets van eten, geef ik verder helemaal niks van dwangvoeding ofzo.

Als ik moet gaan dwangvoeren, dan heb ik een bakje staan met de poeder van de brokjes die ik geef (er zit altijd wat poeder in die zakken). Dan maak ik dat aan met water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.dierenforum.nl/forum/website.php?page_id=35&web_id=874

Hoeveel toedienen?

Per dag moet je konijn 50-80 ml per 1 kg lichaamsgewicht aan dwangvoer hebben. Dat is makkelijker af te lezen in een spuitje, en anders kun je het op een weegschaal afwegen. Hoevaak je moet dwangvoeren maakt niet zoveel uit. Zelf vind ik het makkelijker om de 4 uur aan te houden.

Dit geldt voor alle soorten dwangvoer. Maar een potje Olvarit alleen is niet genoeg, dus daar zou je biks of science recovery bij kunnen mengen. Want olvarit bevat te weinig vezels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg bedankt voor alle reacties.

De dierenarts had het inderdaad over olvarite, ik was de naam vergeten. En nee, ik heb niets meegekregen om te voeden. Ik weet alleen zeker dat ze helemaal niets heeft gegeten sinds 17:00. Ze wil geen groenvoer, geen hardvoer, geen hooi, en volgens mij heeft ze ook niets gedronken. Ik heb de peterselie geprobeerd maar ook dat weigert ze. Ik denk dat ik zo toch maar ga dwangvoeden, in ieder geval met water...Bedankt voor de tips daarover. Haar neus heb ik gedept met zout water, ik heb op 't internet gelezen dat dat het snot wat oplost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om 17:00 uur heeft ze nog wel gegeten? Wat en hoeveel? Persoonlijk zou ik er dan voor kiezen nog een paar uurtjes te wachten met dwangvoeren, maar dat durf ik je ook niet te adviseren, ik ben geen dierenarts of wat dan ook, maar ik denk dat ik nog wel even zou wachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om 17:00 uur heeft ze nog wel gegeten? Wat en hoeveel? Persoonlijk zou ik er dan voor kiezen nog een paar uurtjes te wachten met dwangvoeren, maar dat durf ik je ook niet te adviseren, ik ben geen dierenarts of wat dan ook, maar ik denk dat ik nog wel even zou wachten.

Nee, toen heeft ze niet gegeten, maar toen heb ik haar uit de tuin gehaald, waar allemaal gras groeit enzo, en ik dus niet zeker weet of ze gegeten heeft. ik heb haar toen in ieder geval niet zien eten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar net een klein beetje geprakte natte biks gegeven. Ze stribbelde heel even tegen maar daarna klokte het zo naar binnen. Toen het op was sprong ze zo van m'n schoot het hok in en ging héél veel water drinken uit de drinkbak. Dat zit dus wel goed :) . Straks nog even kijken of ze ook al wat gegeten heeft, anders geef ik haar morgen weer wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .