Ga naar inhoud

Leuke ideetjes voor hooi?


Joiice&Charliie

Aanbevolen berichten

Misschien als je gewoon hooi op de grond legt dat je konijn meer eet. Je konijn moet eigelijk zeker een hooibal per dag leegeten, dus jouw konijn eet echt heel weinig hooi. Wat voor voer geef je, gemengt voor, of biks? En hoeveel? Krijgt je konijn ook groentes? Hooi is erg belangrijk voor de darmen voor een konijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien als je gewoon hooi op de grond legt dat je konijn meer eet. Je konijn moet eigelijk zeker een hooibal per dag leegeten, dus jouw konijn eet echt heel weinig hooi. Wat voor voer geef je, gemengt voor, of biks? En hoeveel? Krijgt je konijn ook groentes? Hooi is erg belangrijk voor de darmen voor een konijn..

Ze krijgt korrels (CuniComplete) afgewogen op haar gewicht. Zo'n 27 gram per dag ongeveer.

Ze krijgt elke dan ongeveer 100-200 gram groenten en fruit.

Vb; Radijsjes, wortels, appels, groen, bloemkool, witlof

Ze heeft ook altijd een beukentakje waar ze aan kan knagen + een knaagstokje met gedroogt fruit. Die laatste 2 worden echter nooit gebruikt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook gewoon eens wat verschillende soorten hooi gaan proberen, zoals andere smaken kruidenhooi, hooi van de boer, ander merkje hooi, ietwat vochtig hooi(ruikt sterkter) etc..

Ook zou je het intressant kunnen gaan maken: Ergends boven in het hok een pluk ophangen, in een bal, ruifje, op de grond, ergends in waar hij moeite voor moet gaan doen..:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt inderdaad verschillende soorten hooi gaan proberen.

Ik ben zelf erg fan van deze 2, zijn helaas niet goedkoop:

haysmall_200.jpg

Bunny allgauer versgras hooi.

wetern1kg_125.jpg

Oxford western timothy hooi.

Beide zijn erg goed, groen en sprieterig hooi wat heel erg fijn ruikt en vrijwel geen stof bevat.

Je kunt een konijn op verschillende manieren stimuleren om hooi te eten, maar de basis blijft dat je goed hooi hebt. Wat voor hooi voer je nu?

Qua kruidenhooi geef ik het liefst JR-farm of Barn-i, deze zijn vaak nog wel goed te verkrijgen. De eerste kun je in ieder geval bij zooplus bestellen, de 2e heeft ranzijn in het assortiment zitten.

Hooi in een wcrol of in een eierdoos zijn inderdaad een aantal mogelijkheden. Ook werkt het vaak om (gedroogde) kruiden er zelf doorheen te doen die een vrij karakteristieke smaak hebben. Denk bijvoorbeeld aan dille, peterselie, selderij, munt of basilicum.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallohallo :)

Mijn konijntje eet best weinig hooi. (een hooibal per 14 dagen!!!)

Daarom wou ik eens creatieve manieren om hooi te geven.

Hebben jullie ideetjes?

Groetjes :D

Geef je elke dag vers hooi?

Veel nijnen eten alleen vers geurend hooi dat net uit de zak komt. Ik voer 3 maal daags plukken hooi. Ik moet het bijna voor madam haar pootjes neervleien wil ze er een paar sprieten van eten:s Hooi dat een dag ligt, haal/gooi ik weg.

Net als Lianne heb ik het Bunny allgauer versgras hooi. Je kunt een heel betaalbare sample pack met verschillende smaken hooi bij The Hay Experts bestellen: www.thehayexperts.co.uk/ Vooral als je SS brokjes geeft is het haalbaar bij THE te bestellen. Ze hebben een superaanbieding SS brokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 2tal is ook helemaal gek van de meadow hay cookies, dat zijn geperste brokken met goed groen hooi.

Zit je konijn alleen? Ik merk namelijk aan mijn Nijn dat hij beter hooi is gaan eten sindsdien hij een vriendinnetje heeft :).

De 2 hier krijgen in ieder geval dagelijks een ruif vol met versgras hooi, een grote hooibal met timothyhooi en een kleine hooibal met kruidenhooi. De ruif moet ik 2x per dag vullen, de ballen vul ik 1x per dag.

Ik denk dat het vooral van belang is dat je hem gaat stimuleren om hooi te eten, daar zijn veel mogelijkheden toe. Veel konijnen eten ook graag hooi als ze zitten te keutelen, dus misschien een ruif/hooibal in de buurt van de poepplek hangen?

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het vooral van belang is dat je hem gaat stimuleren om hooi te eten, daar zijn veel mogelijkheden toe. Veel konijnen eten ook graag hooi als ze zitten te keutelen, dus misschien een ruif/hooibal in de buurt van de poepplek hangen?

Dat is hier ook een succes, terwijl in die ruif het gewone hooi zit. In de andere ruifjes heb ik andere soorten hooi die ze ook lekker vinden, maar ze zitten inderdaad het liefst samen in de toiletbak te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is hier ook een succes, terwijl in die ruif het gewone hooi zit. In de andere ruifjes heb ik andere soorten hooi die ze ook lekker vinden, maar ze zitten inderdaad het liefst samen in de toiletbak te eten.

Werkt hier ook goed, een van de hooiballen hangt in de buurt van de wc en ze slepen ook regelmatig een pluk hooi richting de wc :).

Moet maar eens een beginnetje maken met het artikeltje over slechte hooieters voor op BB :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, hooi van een boer is denk ik een heel goed idee. Mijn konijnen aten ook weinig hooi, maar dat hooi van de boer dat gaat er echt heel goed in. Een baal hooi is gewoon binnen een maand op. Nouja niet dat ze dat allemaal opeten, ik gooi ik best veel weg maar oke. Het is toch niet superduur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi van de boer vinden ze hier ook erg lekker, nog lekkerder dan kruidenhooi van Vitakraft (stoffige zooi is het ook) en het is inderdaad helemaal niet duur.

Vitakraft was hier ook geen succes hoor, Nijn wilt alleen Barn-i Kamille, Bunny Allgauer Kamille of JR-Farm wortel, appel of munt. Kieskeurig geval dat het is....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn beiden nijntjes zijn vrij lui wat hooi eten betreft. Die eten het het liefst als het gewoon op de grond ligt. Sinds ze samen zitten eten ze wel 3x zo veel hooi als anders.

Zodra ik het in een hooiruif ga doen dan wordt er wel wat van gegeten maar echt enthousiast zijn ze niet. Uit een hooibal al helemaal niet, die hing er meer voor de sier.

Kruidenhooi vinden ze ook erg lekker, al lijkt het er wel aan te liggen uit welke zak het komt. Zo had ik laatst paardenbloemenhooi en uit de ene zak bleven ze zowat non stop eten, zak leeg --> nieuwe zak van hetzelfde hooi aangebroken en ze snuffelden er de dagen er na alleen maar wat aan.

Maar hier maakt het eigenlijk niet uit, heb in het hok kruidenhooi en gewone hooi liggen en ze eten het allebei met evenveel smaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ken ik, mijn konijnen willen geen dunne sprietjes hooi. Een paar maanden geleden wilden ze daarom ook ineens hun vertrouwde hooi niet. Op het eerste oog leek het echt mooier hooi dan normaal, qua kleur en geur. Maar het waren van die hele dunne sprietjes, dus ze gingen in staking. Met kruidenhooi heb ik het ook al gehad, dan interesseert het smaakje ze ook niks meer. Dus ik kijk altijd heel kritisch voor ik een pakje hooi koop en daarom durf ik ook niet echt via internet te bestellen, ik zie het dus liever eerst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ken ik, mijn konijnen willen geen dunne sprietjes hooi. Een paar maanden geleden wilden ze daarom ook ineens hun vertrouwde hooi niet. Op het eerste oog leek het echt mooier hooi dan normaal, qua kleur en geur. Maar het waren van die hele dunne sprietjes, dus ze gingen in staking. Met kruidenhooi heb ik het ook al gehad, dan interesseert het smaakje ze ook niks meer. Dus ik kijk altijd heel kritisch voor ik een pakje hooi koop en daarom durf ik ook niet echt via internet te bestellen, ik zie het dus liever eerst.

Hihi :P wat een kieskeurige beestjes zeg hihi ;D

Maar hooi bestel ik ook nooit via het internet, net zoals ander voer of snoepjes. Je weet nooit waar het vandaan komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .