Ga naar inhoud

Vervilting


Smeetjuh1990

Aanbevolen berichten

Hallo!

Ik zit vaak op het forum te lezen, maar post zelf niet erg veel.

Op het moment ben ik een trotste eigenaresse van een teddy dwerg rammetje, met een lief karakter. Toen ik hem net had, kon ik hem nog erg makkelijk borstelen. Toen hij meer ging puberen, vond hij het borstelen steeds vervelender worden. Op z'n kopje en z'n ruggetje vond hij allemaal nog wel prima, maar dat gefrummel bij z'n kont en z'n buik vond hij allemaal maar niks. Zodra het te lang duurde voor hem, ging hij graven op m'n benen en gaf me dan vervolgens een knauw. Hij had er dan duidelijk geen zin meer in :whistle2:.

Ik had toen echter nog niet niet door dat z'n vacht een stuk dikker was bij z'n kont en borst en dacht altijd dat ik het goed had uitgeborsteld :$. Bij z'n geslachtsdelen hield ik het altijd kort, zodat er niks aan kon plakken.

Nu heb ik gemerkt dat er bij z'n kont erge verviltingsplekken zitten en ik durf het zelf niet goed weg te knippen. Ik heb wel delen al geprobeerd weg te knippen die niet zo dicht op de huid zaten, maar opgegeven moment heeft m'n manneke geen geduld meer en gaat weer knauwen.

Morgen ga ik weer naar de fokster waar ik Punky vandaan heb, en gaat ze me helpen om de vervilting er uit te halen.

In de toekomst wil ik dit natuurlijk voorkomen, maar wat zijn nou echt goede borstels waarmee je goed door de vacht komt en zijn er nog handige dingen om de vervilting er uit te halen?

Ik lees op internet dat sommige mensen ook een klittenkam gebruiken om de vervilting door te snijden als het ware. Zelf vind ik dat ding er zo naar uit zien :s en volgensmij doet het ook erg zeer voor de nijn als je het door de vervilting haalt, het trekt ook aan z'n huid dan neem ik aan?tn_HPIM0561.jpg

Heeft iemand tips? Kon het niet goed terug vinden namelijk (behalve knippen met de schaar dan)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Ik heb zelf 2 angora konijnen dus erg veel ervaring met borstelen en klitten enz!

Maar ten eerste, jij bent wel de baas. Als hij geborsteld moet worden dan moet dat gebeuren.. Soms een grote worsteling, hier ook hoor! Ze hebben er nooit zin in en willen ook el eens happen. Maar ik ben de baas en ik win ook altijd ;)

Als borstel gebruik ik een varkensharen borstel, deze wordt alleen niet meer verkocht..

Heb ook zo een gebruikt http://www.zooplus.nl/bilder/1/1482_trixie_softbuerste_1.jpg maar dit is wel slecht voor de vacht, kam je veel wol mee weg.

Klitten meteen wegknippen, niet proberen uit te kammen. Dit doet namelijk pijn.

Als het is vervilt dan is het dus niet vaak genoeg geborsteld, kon je natuurlijk ook niet zoveel aan doen! Als je zo;n plekje ontdekt moet je het inderdaad wegknippen, anders krijgt het konijntje er veel last van.

Als je het niet zo goed alleen durft kun je het ook samen proberen.

Een tip om zijn buik te doen, leg hem op zijn rug op je benen en klem dan zijn oren tussen je knieen. Zo blijft hij vaak liggen.

Als je een klit ziet dan moet je je konijntje stevig vast pakken, dat trek je de klit heel zachtjes omhoog en vaak is er dan nog een paar millimeter haar tussen de klit en de vacht, hier kun je hem heel voorzichtig losknippen. Als dat er niet is moet je nog even achten tot het haar ietsje langer is, zo kun je hem goed wegknippen!

Verder zul je straks denk ik nog wel veel tips krijgen van de fokker!! Voor vragen mag je me altijd een berichtje sturen hoor!

Succes ermee! Ik vond het de eerste paar keer ook doodeng! Maar het went ;)

aangepast door Hilke
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Hilke: Bedankt voor je tip om hem op z'n ruggetje te leggen, kijken of het werkt haha. Hij draait zich vaak namelijk gewoon weer om...

De klittenkam vind ik echt er uit zien als een haak van kapitein Haak...Brrr...

Ga m'n mannetje volgende week woensdag laten castreren en ga morgen alvast ook weer kijken voor een vrouwtje bij de hobbyfokster ^^, zodat hij over een paar weekjes niet meer alleen is.

Dan ook nog een mooi buitenverblijf realiseren met rennetje, zodat ze ook lekker buiten kunnen rond banjeren.

Maarja, eerst z'n vacht maar eens onder controle krijgen :whistle2:.

Op internet (ik lees best een hoop :P) zag ik ook de furminator...maar ook dat wordt over de konijnen vacht gerost, zie je veel...lijkt me ook niet echt bevorderend...

Maarja, morgen maar eventjes kijken hoe de hobbyfokster het doet, zodat ik het de volgende keer kan voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze draaien zich idd zo om! Daarom ook de oortjes voorzichtig tussen je knieen klemmen. Klinkt heel zielig maar als je het met beleid doet is het niet erg ;)

En veel oefenen! Gewoon elke dag even op schoot nemen en voorzichtig omkeren, eventjes zo houden en dan weer laten huppelen. Zo raakt hij eraan gewend.

Eigenlijk is het slecht om een konijntje op zijn rug te leggen maar mensen met langharige konijnen zijn de uitzondering ;)

Ben benieuwd hoe het morgen gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De furminator worden ze echt kaal van, dus daar niet aan beginnen. Ik leg mijn konijn trouwens nooit op de rug. Vindt ze echt vreselijk, dus ik neem haar gewoon op schoot en dan is het wel gepriegel, maar het lukt me wel steeds om alle haren te kammen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bo vind het ook een ramp, maar het kan niet anders. Hij heeft een echte dikke angora vacht en als je dat niet goed bijhoud zit het moervast in de klit. Als je het ze aanleert maakt het het een stuk makkelijker. (al is me dat bij hem dus niet gelukt ;))

Hoe doe je het dan zonder op haar rug te leggen? Gewoon de borstel eronderdoor halen? Dat doe ik wel eens bij mijn voedster. Die heeft een dunnere vacht..

Ben wel benieuwd!

Wat soms ook handig is voor de buik trouwens, je hand net onder de voorpoten leggen en dan het konijn omhoog tillen zodat ze op haar achterpoten staat. Zo is ze mooi lang en kun je de buik ook doen. Enige nadeel is dat de plek waar je hand zit niet gedaan kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga inderdaad gewoon onder haar buik door met de borstel en dan daarna, om de achterkant goed te krijgen, laat ik haar staan. Gaat best goed. Nu moet ik wel zeggen dat ze een vrij dunne vacht heeft hoor, dus dat scheelt ook enorm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij volgende week toch onder narcose gaat kun je de DA vragen om hem meteen lekker kort te knippen/scheren. Kun je het daarna weer wat makkelijker bijhouden.

Inderdaad, dan is het waarschijnlijk een fluitje van een cent om de klitten weg te knippen/scheren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van alles en nog wat gebruikt en om eerlijk te zijn vind ik de furminator weldegelijk goed werken, zolang je het heel voorzichtig en met heel veel beleid doet (dus niet zo erdoor rossen zoals je bij de honden op de filmpjes ziet). Het haar vervilt bij mijn voedster nu echt veel minder. Ik doe dat ongeveer 1x per week, voor de rest doe ik er eigelijk niets meer aan. Voorheen kamde ik het 2 keer per dag, maar dan werd op het laatst een gevecht en de vacht werd er alsmaar slechter van. In februari was het zo vervild dat ik het door een trimster heb af laten scheren. Ik wil dat scheren overigens 2 keer in het jaar doen. Ik merk dat Aslan dan veel vrolijker is en ook de furminator vind ze niet vervelend, terwijl ze de verschillende kammen die ik heb geprobeerd dus wel vervelend vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook meerdere angora's gehad waarvan er 1 uit de opvang kwam en helemaal vervilt was, ik heb haar toen geschoren+geknipt en vanaf toen goed bijgehouden.. De ene langhaar heeft nou eenmaal sneller aanleg voor klitten, mijn laatste angora had ik de vacht gerust een cm of 12 zónder klit, bij de angora uit de opvang begon het bij hooguit 4 cm al te klitten..

De kam wie jij gebruikt heb ik zelf ook gehad, die vond ik zelf absoluut niet fijn.. De varkensharen-borstel ook niet.

Ik kamde met drie borstels: 1 'mensenborstel' waarvan de pinnetjes ver uit elkaar waren, 1 'mensenborstel' met de pinnetjes heel dicht bij elkaar, een zachtmetalenborstel Ik heb ook meerdere angora's gehad waarvan er 1 uit de opvang kwam en helemaal vervilt was, ik heb haar toen geschoren+geknipt en vanaf toen goed bijgehouden.. De ene langhaar heeft nou eenmaal sneller aanleg voor klitten, mijn laatste angora had ik de vacht gerust een cm of 12 zónder klit, bij de angora uit de opvang begon het bij hooguit 4 cm al te klitten..

De kam wie jij gebruikt heb ik zelf ook gehad, die vond ik zelf absoluut niet fijn.. De varkensharen-borstel ook niet.

Ik kamde met drie borstels: 1 'mensenborstel' waarvan de pinnetjes ver uit elkaar waren, 1 'mensenborstel' met de pinnetjes heel dicht bij elkaar, een zacht metalen borstel wie ik zelf het fijnst vondt(typ maar in bij google, derde plaatje) en een vlooienkammetje.

Ik zou hem zelf ook gewoon laten scheren en dan helemaal opnieuw beginnen, de kont en oksels klitten het snelst dus vooral die goed bijhouden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een angora..en die kreeg ook last van erge klitten toen ze in de winter nog buiten zat..werd vooral erg doordat ze ook in regen en alles gewoon in de ren liep terwijl ze ook gewoon in haar hok kon zitten..maar ik heb haar toen ook helemaal laten scheren bij een trimsalon en ze was toen ook ontzettend blij! het is nu ook makkelijker bij te houden..en dadelijk als het echt warm gaat worden laat ik haar weer helemaal scheren..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren ben ik naar de fokster geweest en zij hield Punky echt vast als een baby (op z'n ruggetje) in der armen. Punky kon op die manier geen kant op en ze kon heel gemakkelijk door de vervilting heen werken.

Ze heeft me laten zien hoe ik makkelijk bij z'n okseltjes kan kammen en ze heeft voor mij alle vervilting weggehaald. Net ook geprobeerd bij Punkje met borstelen en het lukt mij zelf ook gelukkig haha.

Hij is nu weer helemaal happy, terwijl er weinig uit is geknipt. Wel de losse haren allemaal er uit (kon je bijna een pruik van maken).

Gisteren ook m'n voedstertje uitgezocht, zooo lief ^^.

Maar goed, merk hier ook dat 1 soort borstel niet meteen de meest handige borstel voor elk konijn hoeft te zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een angora..en die kreeg ook last van erge klitten toen ze in de winter nog buiten zat..werd vooral erg doordat ze ook in regen en alles gewoon in de ren liep terwijl ze ook gewoon in haar hok kon zitten..maar ik heb haar toen ook helemaal laten scheren bij een trimsalon en ze was toen ook ontzettend blij! het is nu ook makkelijker bij te houden..en dadelijk als het echt warm gaat worden laat ik haar weer helemaal scheren..

Pas op met het in de ren laten lopen van een angora. Deze konijnen kunnen, als ze helemaal doorweekt zijn, zichzelf niet meer droog en warm krijgen..

Misschien zou je dan toch het deurtje dicht kunnen doen als het begint met regenen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .