Ga naar inhoud

Pijnstilling bij castratie


Ilovebunny's

Aanbevolen berichten

Stimpy is vandaag gecasteerd. Bij verschillende dierenartsen heb ik tot nu toe meegemaakt dat ze het konijn een injectie pijnstilling gaven na de operatie en zeiden dat dit voldoende was. Ik heb dus niks meegekregen maar ik lees overal dat je pijnstilling hoort mee te krijgen.

Ik heb er naar gevraagd maar de dierenarts zei dat het niet nodig was. Het is een kkda. Hoe zit dit nou eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstilling werkt bij een konijn maar 12 uur. Daarom is het beter om pijnstilling in huis te hebben. Een konijn met pijn eet immers niet, of niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb een pijnstiller mee gekregen toen ik lisa liet helpen .

Om precies de zelfde reden als emily zegt : een konijn met pijn eet niet goed.

Ik zou er op staan dat je toch een pijnstiller krijgt , wel zo makkelijk om te hebben voor het straks weekend is .

Hou stimpy goed in de gaten wat eten betrefd !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Fred (ram) heb ik geen pijnstilling mee gekregen en dat eigenlijk ook niet nodig gehad, gelukkig. Uiteindelijk is het beter om wƩl mee te geven, want als een konijn al gestopt is met eten zit je met de gebakken peren, dat kun je beter voor zijn. Toch denk ik dat het bij een ram minder belangrijk is.

Als je bij een voedster geen pijnstilling mee krijgt dan zou ik we lecht een andere DA zoeken, dat kan gewoon niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Svennie (voedster) zelfs 5-6 dagen pijnstilling gegeven na de castratie, iedere 12 uur. En ook cisaral erbij. Met die medicijnen kun je geen kwaad doen. Pas toen ik zag zat ze weer zichzelf was en de keutels en ook goed uitzagen ben ik ermee gestopt.

Ik zag ook aan haar als de pijnstilling was uitgewerkt, ze zat zo stil in een hoekje.

Staat jouw dierenarts hier op de lijst van konijnkundige dierenartsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn dan vragen gesteld aan de dierenarts en als die positief uitvallen komt hij op de lijst, volgens mij. En het is ook gebaseerd op ervaring van andere mensen inderdaad.

Hier de vragen:

Vragen die je kan stellen aan een dierenartsen praktijk als je op zoek bent naar een dierenarts met kennis van konijnen:

Welke dierenarts moet je hebben?

Werkt er bij u in de praktijk een dierenarts die verstand heeft van konijnen?

Welke dierenarts?

Welke afstudeer richting heeft deze dierenarts gekozen tijdens de opleiding?

Met welke dieren heeft deze dierenarts de meeste affiniteit?

Hoe vaak gaat deze dierenarts naar bijscholing over konijnen?

Wanneer/hoe vaak werkt deze dierenarts?

Hoe zit het met konijnkundigheid?

Hoe vaak voeren jullie castraties uit bij konijnen? En sterilisaties? Hoe vaak gaat dit mis?

Welke narcose gebruiken jullie voor konijnen?

Op welke manier behandelt u een konijn met een gasaanval?

Wat adviseren jullie de eigenaar van een konijn met doorgroeiende voortanden?

Hoe vaak hebben jullie ent-dagen en in welke periodes van het jaar?

Financieel

Om je goed te kunnen voor te bereiden op de kosten die je te wachten staan nog een aantal vragen die je kunt stellen:

Wat kosten de entingen op een entdag en wat kosten ze buiten deze dagen?

Wat kost een consult voor een konijn?

Wat kost een huisbezoek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn dan vragen gesteld aan de dierenarts en als die positief uitvallen komt hij op de lijst, volgens mij. En het is ook gebaseerd op ervaring van andere mensen inderdaad.

Hier de vragen:

Mijn dierenarts staat er op omdat ik een hele goede ervaring met hem had, hij was bekend met E. cuniculi, zag dat ook als een optie bij Indy (ware het niet dat Indy al vier weken Panacur er op had zitten, dus daarom hebben we dat ook gelijk geelimineert) en heeft uiteindelijk (twee dierenartsen daarvoor konden dat niet) een diagnose bij Indy kunnen stellen.. Die vragen heb ik nooit gesteld verder.

Maar hij heeft Fred (later) oo kgeccastreerd en dat is prima gegaan. Maar ik weet dus niet of dat op zich genoeg zou zijn om hem op de lijst te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen bedankt voor de reacties. Ja soms vraag ik me ook af hoe die lijst tot stand is gekomen... Stimpy eet nog niet en hij is rond 10 uur vanochtend gecastreerd. De injectie zou 1 dag werkzaam zijn. Maar wat ik mij bedacht is dat als er bijv. in jezelf gesneden zou zijn heb je wel meer dan 1 dag last van pijn dus waarom zou een konijn maar 1 dag last hebben van zijn wond..

Ik kijk het nog aan tot morgen. Ik weet in ieder geval waar ik op moet letten bij tekenen van pijn. Ik heb voor de zekerheid Wilhelminapark gebeld en zij geven altijd wel pijnstilling mee.

Ik hoop dat hij vanavond nog gaat eten en drinken anders wordt het dwangvoeren..

Nog een vraagje. Die metacam is dat vloeibaar spul of in tabletvorm?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is methacam vloeibaar net zo als caprofen (allebei pijnstillers).

Ik zou het morgen toch gaan halen als ik jou was. Als een konijn pijn heeft eet ze niet en eten is sowieso al lastig na narcose.

Misschien heb je het niet nodig, maar dan heb je het in ieder geval in huis. Dadelijk zit je weer met het weekend enzo...

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor een ram is na castratie extra pijnstilling vaak niet nodig.. de castratie gaat van buitenaf, er wordt niet daadwerkelijk 'gesneden' in het lichaam. Het is meer vergelijkbaar met als je jezelf in de vingers snijdt met een mes.... De eerste uren kan het goed zeer doen, daarna is het hooguit een vervelende plek.

Bij een vrouwtje wordt daadwerkelijk in het lichaam gesneden, wat kneuzing van weefsel kan opleveren. Hierbij is pijnstilling zeker de eerste dagen noodzakelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

metacam is idd vloeibaar de carprofen ook die laatste is ook nog ontstekings remmend dacht ik.

Bij rammen is vaak geen pijnstilling nodig maar je hoort het helaas toch nog geregeld dat het wel nodig is en dat mensen het niet meegekregen hebben. En dan een weekend ingaan en hun eigen arts niet bereikbaar is.

De spuit die de dierenarts zet is in tegenstelling tot wat veel dierenartsen beweren niet 1 dag maar max 12 uur werkzaam.

Ik heb eigenlijk standaard pijnstilling in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig heeft Stimpy nergens last van. Ik heb de da aan de tel gehad toen mijn moeder daar bij de balie stond want mijn moeder had zich weer laten afschepen dus zij terug en toen ik het vroeg gingen ze overstag maar wat ik opmerkelijk vond is dat ze vroeg of ik het oraal wilde toedienen of via injectie. Tot nu toe heb ik altijd oraal gelezen maar is een injectie niet beter eigenlijk?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet een kwestie van beter... Sommige konijnen zijn moeilijk oraal te voeren. Ik heb spartelaars, die je de armen openkrabben als je niet uitkijkt... Andere konijnen werken niet mee/slikken de medicatie niet gelijk door, maar laten een deel langs hun bekje weer weglopen. Zo is dosering en het toedienen van de juiste hoeveelheden lastiger en moeilijk te controleren.

Een injectie kan dan uitkomst bieden, dan krijgt het konijn standaard de goede dosis binnen. Je moet het alleen wel aandurven om je konijn een spuit te geven. En bij voorkeur iemand erbij hebben, die je konijntje rustig en op z'n plaats houdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .