Ga naar inhoud

Jonge konijnen hebben plakpoep! HELP


bemmeltie

Aanbevolen berichten

ik zeg niet dat die niet kan poepen.

Daar ga ik vanuit.

Als heel zijn geslacht enzo die poephoop op zit ga ik er van uit dat die niet meer kan poepen.

Inmiddels ben ik bij DA geweest (hij bij mij eigenlijk) en heeft het weggehaald.

Aangezien al het gesjor en gedoe is het de vraag of het nijntje het gaat redden :(

De da zei hij/zij ken nog wel poepen maar die hoop poep bal op zijn kont word dan steeds groter tot dat het te groot word

en de dierenarts weet ook niet waar het vandaan komt hij zegt biks kan je wel weghalen maar dan heeft de rest ook niks meer dus is geen optie.

hij/zei mag in iedergeval geen wortel of groente

wat bedoel je met groenvoer is belangrijker dan biks?

Groenvoer gaat die toch eerder van aan de poep dan van biks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heeft de dierenarts dat gezegd????

Ga eerst en vooral naar een KKDA, eentje die uitzoekt wat er mis is met je nijntje en je GOED advies kan geven.

Hij mag geen groenten en hij mag geen biks? Wat mag hij dan wel eten? (ik hoop op z'n minst hooi)

Ook geregeld z'n kontje schoon maken, zodat alles niet aandroogt.

En als er problemen zijn met voeding, en zeker als je vreest voor zijn leven (heb ik begrepen uit je bericht) dan moet je je nijntje tijdelijk bij de anderen weghalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook één jong konijntje gehad die anders reageerde op vaste voeding dan de rest.

Hij had gelukkig niet ernstige plakpoep, maar er zat wel een beetje vast aan zijn vachtje (niet op het poepgaatje, maar bij z'n pootje). Dat heb ik met lauw water en een keukenpapiertje verwijderd.

Overigens moet je echt iedere dag alle kontjes en keutels controleren, hoor.

Ze mogen best wel iets nieuws eten (groente), maar met mate.

Ik heb op een gegeven moment de groente en biks gewoon verminderd, omdat ik bang was dat die kleintjes er niet zo goed tegen konden. Dan gaf ik moeder konijn af en toe een extra stukje groente (de hele dag door af en toe iets, zoals een blaadje witlof, een stukje komkommer, etc.)

Moeder was dan zo blij, dat ze het heel snel in d'r eentje op at, zodat de kleinste konijntjes amper tijd hadden om te 'helpen' met eten :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zaza

Ik schrok me kapot omdat het vast zat op zijn poepgat zegmaar..

Gisteren heb ik het ontdekt maar toen kreeg ik het gewoon nog af met een keukerol papiertje.;)

@Esjes

even goed meelezen...;)

Het is een jong konijntje van a.s. zondag 4 weken.

Dus dat is het probleem ik kan hem/haar niet weghalen bij de rest..

@ mireille

De eerste 4 dagen dat ze al biks aten was er nog geen plakpoep..

Dus als het echt de overgang was had het toch wat eerder gekomen?

Bedankt voor alle adviezen mensen;)

Uiteraard zijn er nog meer welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat eet een jong konijn in het wild als die net uit zijn nestje komt? Niet geperste bikskorrels met veel eiwitten uit bomen hoor, nee juist gras, blaadjes (omdat de darmen daarop zijn gebouwd!), het is zo zo achterhaalt dat jonge dieren geen groenvoer mogen. Laat die wortel maar weg daar zitten veel suikers in, geef liever veilige groentes als witlof, rucola, andijvie, dat nog liever dan biks.

Noem mij eigenwijs, maar zelfs als hier zieke jonge konijnen komen en die aan de diarree zijn krijgen ze groen als een tierelier en guess what, ze kunnen er veel beter tegen en krijgen echt wel weer gezonde keutels.. maar ja dierenartsen zouden er voor gestudeerd moeten hebben he..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou je maakt ook steeds iets mee.

Tjonge maar goed dat de da langs kwam.

Niet te veel mee sjorren. Stress is een grote factor voor problemen.

Net als wat al geschreven is. Weken als het vies is.

Bied veel hooi én stro aan (stro blijft langer in het maag-darmkanaal waardoor voedingsstoffen beter opgenomen worden en verdikt de ontlasting) Evt als je hebt gedroogde kruiden en wilgen takken.

Wilgen takken werken medicinaal en heeft veel ruwe vezel.

Blijf mesten en werk hygienisch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dit mag als ze slechte ontlasting hebben, liever hooi en groen dan biks, biks = veel eiwitten. Vaak reageren ze inderdaad met de overgang van melk naar biks en omdat konijnen zo'n lange spijsvertering hebben kan de reactie wat later uitkomen in dit geval. Hou ze verder in de gaten dat ze ook tierig zijn en zeker gezonde groentes geven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik moet eerlijk zeggen ik had een stagair wat ik wel merkte...

Aniek ik voer al jou tips uit kijken wat er helpt.

Moderators hier mag slotje op.

er is inmiddels een ander topic geopend;)

Beste Marco,

Ik heb de laatste 2 dagen 3 (!) dezelfde (!) topics van je samengevoegd.

Het zou prettig zijn voor iedereen als je voortaan over één onderwerp, één topic opent in plaats van 3 of meer.

Dankjewel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .