Ga naar inhoud

Lexie is Lexie niet meer...


chan

Aanbevolen berichten

Lexie eet graag, nu niet meer.

Lexie is een druktemaker, nu niet meer.

Lexie mag je nooit aanraken/optillen, nu vind ze alles best.

Ik ging vannacht nog wat eten geven aan de nijnen en er kwamen er maar 6. Lexie bleef in het nachthok liggen. Ik heb haar meteen uit het hok gehaald en binnen in een kooi gezet op kraten/handdoeken, zodat ik kan zien of ze nog poept. Ik heb haar wat Metacam gegeven, want ze heeft volgens mij buikpijn... Ben even op bed gaan liggen en daarna weer gaan kijken en nee hoor ze poept en plast niet meer. Ze wilde zelfs geen biks eten, gelukkig wel nog 2 cherrytomaatjes. En ze heeft ook gedronken.

Om 11.20 uur kan ik pas terecht bij de DA, pff ben echt zenuwachtig, volgens mij is ze flink verstopt. Ze gaat net liggen alsof ze dood is, zo op haar zij.... Ik hoop echt dat ze blijft leven, mijn lieve kleine Lexie.

Ik hoop ook dat ik haar weer makkelijk terug kan zetten bij de andere nijnen, als ze weer beter is.

Hoe komt een konijn ineens zo verstopt? Ze hebben geen ander eten gehad, gewoon hetzelfde als altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo we zijn weer thuis en hebben een complete apotheek meegekregen tegen de verstopping. Ook 1 zakje SS dwangvoer voor vanavond, omdat ik geen Olvarit in huis heb. Morgen ga ik de Olvarit wortel kopen, ook al heeft ze het misschien niet nodig, kan het maar beter altijd op voorraad hebben.

Ze zit nu in haar eentje binnen, zodat ik kan kijken of ze weer gaat keutelen, maar vind het wel zielig zo alleen.

Oja had wel een goede DA (had haar nog nooit gehad), ze heeft tijdens haar studie gewerkt in Wilhelminapark in Utrecht, dus ze heeft veel konijnen gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het spijt mij dit te zeggen maar een goede da zou geen dwangvoer in de vorm van bix geven!!

Maar een infuus met vocht in zulke gevallen als het een darm verstopping is......

Naas pijnstilling, primpirite en siseral en ze zou alleen groen voer moeten eten.

Leg haar op een handoek met een kruikje.

De dwangvoer heet SS Recorery en het is een poeder dat ik moet oplossen in water. Ook heb ik Cisaral, Laxatract en Metacam.

Als ze niet gaat keutelen moet ik terug komen en wordt ze opgenomen. Ze drinkt nu wel goed en heeft ook al een paar biksjes op.

Maar ik kan haar dus beter groenvoer geven ipv biks?

Ik zal haar ook een kruikje geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recovery is gewoon bix dwangvoer......dat mag een konijn met een verstopping dus juist niet hebben.

Haar darmen zitten immers verstopt met hompen bix in de darmen.

Groen voer zorg voor een zacht laagje om de verstopte keutels heen.

Zodat de verstopping zich gaat oplossen naast de medicijnen.

zie bix als metsel in dit geval en te weinig vocht in de darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok heel erg bedankt voor je advies.

Vind het wel lastig, de 1 zegt juist wel biks geven en geen groenvoer en de ander zegt juist wel groenvoer. Wel groenvoer geven klinkt er logisch, daarom had ik haar vanochtend juist tomaat gegeven, ik dacht dat is lekker vochtig.

Ze heeft inmiddels al een paar kleine keuteltjes gelaten, daar ben ik wel blij mee :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

dwangvoer bevat ook vocht omdat je het oplost met water! een een kkda zegt dit toch neit zomaar? en alleen hopen groenvoer (of wortelhapje) bij eenverstopping kan ook gas veroorzaken doordat het in de darm op hoopt. Maar zoalng hij maar iets eet hoef je neit te dwangvoeren. als hij af en toe maar een klein beetje binnenkrijgt is het genoeg. daarnaast drinkt je konijn ook aardor hij ook vocht binnenkrijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BRC ik kan me soms irriteren aan jouw advies. Chan is bij een konijnkundige DA geweest en jij gaat daar ineens ander advies aan geven, wie denk jij dat je bent? Geen DA!!! Je bent gewoon een fokker, je hebt geen vergelijkbare studie gedaan! Ongelooflijk.

Als het dier uit zichzelf al biks gaat eten is dat meer dan prima, het diertje kan zelf heel goed bepalen wanneer hij weer wil eten.

Chan, hopelijk volg je gewoon het advies van je DA op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jee. Fable, mijn rammetje, was met Pasen verstopt. Bij hem kwam het omdat hij veel karton had opgesnoept. Hier komt er dus ook geen karton meer in het hok, in wat voor vorm dan ook.

Ik had voor Fable wel 2 keer dwangvoer gebruikt (Critical care) en het dan met heel wat meer water gemengd dan op het zakje stond, zodat hij ook voldoende vocht binnen zou krijgen. Daarnaast hadden ze me hier het advies gegeven om peterselie en paardenbloemblaadjes te geven. Fable kreeg Cisaral en Carprofen (pijnstilling) en de dag nadat hij voor het eerst pijnstilling heeft gekregen, ging het al snel bergopwaarts. Hij begon weer wat groenvoer te eten en wat hooi te knabbelen en kreeg ook weer wat keuteltjes. Ik ben toen ook weer gestopt met de dwangvoeding.

Sterkte en succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind BRC altijd heel goed advies geven.

Je hoort vind ik van beide meningen en beide oplossingen

goed op de hoogte te zijn. BRC geeft alleen een advies.

Op BB staat ook dat je niet klakkeloos een behandeling van iemand van BB moet overnemen en goed naar je KK DA moet luisteren.

Waarom is hier anders een gezondheidsforum voor advies. Wat wij ervan denken kan de DA heel anders over denken.

Daarom moet je allebei weten. Dan kan je de voordelen en de nadelen afwegen

aangepast door nniinnoo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het niet helemaal met je eens hoor nniinnoo. Advies is iets anders dan zeggen dat de KK DA het fout heeft, en dat is eigenlijk wat ik hier lees. Iets wat heel vervelend is voor TS, omdat zij daardoor twijfels krijgt of ze wel de juiste behandeling geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het niet helemaal met je eens hoor nniinnoo. Advies is iets anders dan zeggen dat de KK DA het fout heeft, en dat is eigenlijk wat ik hier lees. Iets wat heel vervelend is voor TS, omdat zij daardoor twijfels krijgt of ze wel de juiste behandeling geeft.

okej ik lees het in mijn ogen als advies.

maar laten we er nu maar niet verder over hebben. voor de TS.

TS hoe gaat het met je knijn nu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .