Ga naar inhoud

Witlof.


xSterre

Aanbevolen berichten

Als de keutels van je konijn gewoon normaal blijven, dan kan dat helemaal geen kwaad hoor.

Hier krijgen ze het ook elke dag als basis van hun groentesalade

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgen iedere dag witlof.

En ik merkte dat de kleinste konijntjes van 4 weken oud ook al lekker mee eten met de groente.

Ik heb een klein etensbakje die ik vul met verschillende soorten groente.

Beetje het formaat van die blauwe, denk ik:

112324_trixie_nagernapf_1.jpg

En daar gaat dus witlof, andijvie, rucola, tomaat, komkommer en dan nog één extraatje (wissel ik af: appel, wortel, maar dan heel weinig) in. Vier konijnen moeten daar uit eten en dat gaat tot op de bodem op.

Vier konijnen van 8 weken = 1 bakje

Moeder konijn + 3 kleintjes van 4 weken = 1 bakje

Weet niet of ik te veel of te weinig geef, maar dit krijgen ze dus 2x per dag.

Volgens de dierenwinkel kan je een konijn NON STOP groente geven, maar volgens mij zit er echt wel een grens aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier krijgen ze ook elke dag witlof, al vraag ik me soms wel af of het relatief hoge calciumgehalte in witlof op de lange termijn niet schadelijk is voor hun nieren. ik denk niet dat dat zo is, maar Dollie, jij had met Indy daar toch problemen mee, of vergis ik me daar in?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, Indy had blaaszand. In witlof zit eigenlijk niet eens zo veel calcium, al is het (in mijn geval) wel zo dat ik van witlof algauw 200 gram geef en bij veel andere groenten echt niet verder dan 50 of 100 kom. Ik heb het allemaal in een overzichtje gezet..

@ Jorieke: Haha, dat blauwe bakje had ik besteld voor de groente (ik wíst wel dat ie te klein zou zijn, maar vond 'm zo leuk :$) maar daar past het bij mij niet in.. :P

Verder klopt het wel hoor, je kunt een konijn onbeperkt groente geven mits zijn ontlasting goed blijft, hij zijn BDK eet en het niet ten koste gaat van hooi eten. En 25 gram biks per kg is ook niet nodig als je zó veel groente zou geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In totaal mogen ze ongeveer 100 mg per halve kilo. Jouw konijnen wegen ongeveer 1,5 kg zo uit mijn hoofd, dus die mogen ongeveer 300 mg. Maar dat is het totaal, dus je moet ook mee rekenen hoeveel er in hun biks zit.

(Op de verpakking staat meestal wel hoeveel % calcium er in zit, dan bereken je dus hoeveel je geeft en hoeveel % daarvan calcium is. Jouw konijnen mogen ongeveer 50 gram biks, stel dat er 1% calcium in zit, dan zit je op 500 mg calcium. (Eh, dat dénk ik hoor.. Ik ben niet zo'n rekenwonder.. :$)

En dat is te veel. Daarom is het heel belangrijk dat je let op het calciumgehalte in de biks. Al zou 1% wel acceptabel moeten zijn.. Eigenlijk is dat dus niet zo..)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

okee, het valt dus op zich wel mee met witlof. En als je nijn al blaaszand heeft is dat natuurlijk nog belangrijker om op te letten.

ik zal ook eens gaan uitrekenen hoeveel calcium ze via hun biks binnenkrijgen en dan eens kijken of het okee is om die witlof te geven. ze krijgen hier per dag ongeveer 2/3 van een stronk met zijn tweetjes. dat valt dus wel mee, maar ik moet even kijken hoeveel er dus in die biks ook zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indy kreeg 25 gram SS Mature (met een calciumgehalte van 0,6%) dat is goed voor ongeveer 150 mg calcium. Daarbij nog minimaal 200 gram groente, waarvan de samenstelling dagelijks wel een beetje verschilde, maar kwam telkens uit tussen de 40 en de 80 mg (mét witlof, ik gaf toen één stronk aan twee konijnen dacht ik, dus Fred de helft en Indy de helft) en daarbij kreeg hij nog gedroogde kruiden, maar daarvan heb ik niet echt een calciumgehalte kunnen vinden. Dit was geen aangepast dieet, maar hij zat dus (met de gedroogde kruiden er bij) eigenlijk (bijna) precies op wat hij moest hebben.

Ik zal het voor mijn Fjes eens uitrekenen.. :P Ben wel benieuwd..

Overigens is te weinig óók niet goed hè, je moet er niet dik 200 mg boven zitten met biks alleen al lijkt me, maar je moet er zeker niet onder komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fred: 1600 gram

Feline: 2100 gram

Calciumbehoefte: 740 gram

35 gram SS/SS Mature: 210 mg calcium

Groente: 227 mg

(Wortel: 60 gram: 24 mg

Broccoli: 50 gram: 105 mg

Komkommer: 80 gram: 12 mg

Witlof: 250 gram: 62,5 mg

Boerenkool: 50 gram: 7,5 mg

Spruitjes: 30 gram: 9 mg

Tomaat: 50 gram: 7 mg

Is hun winterportie, die had ik toen voor Daniëlle gewogen.. Nu krijgen ze geen boerenkool meer bijv. en wel paardenbloem en zevenblad en rucola en basilicum en peterselie en andijvie en ga zo maar door..)

Dat is samen 437 mg en dan dus nog gedroogde kruiden, waarvan het calcuim gehalte echt vrij hoog ligt vaak, 2% is volgens mij geen uitzondering. Weet niet hoeveel gram ze krijgen eigenlijk. Een standaardkonijnenbakje vol, maar in gewicht stelt dat weinig voor, zal het straks eens wegen.

Ze zullen hier dus haast nog eerder te weinig krijgen.. Al weet ik niet of er ook calcium in hooi zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .