Ga naar inhoud

tips om konijn op dieet te zetten?


Veerle

Aanbevolen berichten

Hoi,

heeft er iemand tips om mijn konijnen op dieet te zetten...

Ze zitten in een buitenkooi en omdat het deze winter zo koud was gaf ik ze

extra eten,hooi etc...om warm te blijven. met als gevolg ze nu veel te dik zijn! Ik heb al geprobeerd om het eten te verminderen maar dan eten ze al hun hooi en stro op en liggen ze gewoon op de vloer. Ze gaan ook regelmatig los maar het meeste van de tijd zoeken ze gewoon een plekje om te liggen...

Tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeveel geef je nu aan voer? Je hoeft echt niet meer eten te geven hoor in de winter! Een pak stro is beter.. dan houden ze zich zelf wel warm. Hooi moeten ze altijd hebben he, daar kun je eigenlijk niet meer van geven want dat moet altijd ter beschikking zijn voor hun :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen onbeperkt hooi, s'morgens groentjes (wortels en witloof) en s'avonds een handje korrels...

Als ik ze minder korrels geef is het hooi veel sneller op dan normaal, zegt het hooi dat normaal genoeg is voor een week eten ze nu op in 1 Ć  2 dagen...

Ik ben ook overgestapt naar wat minder witloof...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is juist hartstikke goed Veerle! Hooi worden ze niet dik van, maar bevat wel vƩƩl vezels die zeheel hard nodig zijn voor hun kiezen en darmen. Hoe meer, hoe beter! Minder groente moet je ook niet geven, ook van greonte worden ze niet dik. Alleen van wortel wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weeg ze anders even en weeg ook even hoeveel je geeft. 't Is ongeveer 25 gram biks per kg volwassen konijn, als ze te dik zijn iets minder misschien..

Volgens mijn dierenarts 20 gram biks per kg konijn, maar ik geef altijd 25gram omdat ze zoveel bewegen..

Overigens gaat hun voorkeur uit voor hooi en vers stro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze krijgen onbeperkt hooi, s'morgens groentjes (wortels en witloof) en s'avonds een handje korrels...

Als ik ze minder korrels geef is het hooi veel sneller op dan normaal, zegt het hooi dat normaal genoeg is voor een week eten ze nu op in 1 Ć  2 dagen...

Ik ben ook overgestapt naar wat minder witloof...

ik koop altijd een baal hooi of 4 bij een paardenboer is maar 250 euro soms 350 euro per baal maar je doet er veel langer mee dan die pakjes uit de winkel.

ik hoef nu niet te kijken hoeveel hooi ik nog heb ik pak een grote bak met hooi en leg er lekker veel van in hun hok en je komt nooit te kort.

4 balen hooi daar doe ik +- een maand mee maar ik heb dan ook 11 konijnen reken maar uit hoe lang er mee zou doen als je maar 2 konijnen hebt.

ik koop zo wel 1 of 2 keer in de maand kruiden hooi omdat mijn nijntjes dat ook zo lekker vinden.

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn dierenarts 20 gram biks per kg konijn, maar ik geef altijd 25gram omdat ze zoveel bewegen..

Overigens gaat hun voorkeur uit voor hooi en vers stro.

Volgens mij zegt mijn dierenarts hetzelfde, maar ik bepaal het sowieso lekker zelf.. :P hier krijgen ze net 10 gram SS per kg denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is geen probleem, ik heb paarden en ik pak daar een baal van. het probleem is ook dat ze met 2 zijn (halfzusjes) en natuurlijk is de ene dominant over de andere. Dus de ene krijgt meer eten binnen en is dikker...

2 keer per dag bix geven op 2 plekken werkt dat wel.

Een gezond konijn heeft het bix binnen een half uur op dus dan 2 keer 15 minuten.

Wij wegen hier met grammen niet met handjes :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik koop altijd een baal hooi of 4 bij een paardenboer is maar 250 euro soms 350 euro per baal maar je doet er veel langer mee dan die pakjes uit de winkel.

ik hoef nu niet te kijken hoeveel hooi ik nog heb ik pak een grote bak met hooi en leg er lekker veel van in hun hok en je komt nooit te kort.

4 balen hooi daar doe ik +- een maand mee maar ik heb dan ook 11 konijnen reken maar uit hoe lang er mee zou doen als je maar 2 konijnen hebt.

ik koop zo wel 1 of 2 keer in de maand kruiden hooi omdat mijn nijntjes dat ook zo lekker vinden.

groetjes

moeten daar geen puntjes tussen? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

huh? wat? (nog een kwaliteit, ik snap nooit wat :P)

edit: denk dat ik hem al snap. nu moet je hier ook al lettertjes rapen lou :P je krijgt het nog druk!!

haha, dat was hem inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .