Ga naar inhoud

Groenvoer


lindelisa

Aanbevolen berichten

Is het goed om je konijn groenvoer te geven? En zo ja, hoeveel is dan verstandig? En wat is dan het beste om te geven?

Een aantal jaren geleden hadden wij cavia's en die kregen haast elke dag wel groenvoer (vooral witlof, daar hielden ze van). Maar we geven onze konijnen eigenlijk nooit groenvoer. Heel af en toe als ik mijn konijn op schoot heb geef ik hem een klein beetje.

Maar mijn ouders hebben eens gehoord dat groenvoer niet goed is voor konijnen. Is dit waar? Of is het juist wel goed om ze groenvoer te geven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké! Dan zal ik het opbouwen. Maar bij de konijn van mijn zus kan ik het maar beter niet proberen. Dat konijn heeft namelijk veel en snel last van d'r tandjes. Hij is nu al 5 keer onder narcose geweest om zijn tandjes te laten slijpen. Er komen steeds (vaker) haken aan. Hij moet nu van de DA voornamelijk hooi en 1/4 van zijn lichaamsgewicht aan brokjes eten per dag.

Maar hij drinkt heel veel. Hij drinkt namelijk een flesje binnen 1 1/2 dag leeg. Terwijl mijn konijn daar 2 à 3 dagen over doet, en soms nog wel langer.

Hoe lang is normaal dat ze doen over een flesje van 300 ml?

Mijn konijn is een raskonijn (voskonijn) en die van mijn zus is geen ras, maar wel ongeveer even groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lindelisa, een kwart van zijn lichaamsgewicht aan brokjes eten? Dat is wel heel erg veel!

Ik heb zelf ook een konijn met fikse gebitsproblemen (mist 1 voortand, heeft schuin afgesleten kiezen en haken op de kiezen) en hij doet het erg goed op een calorie-arm dieet. Zijn dieet houd in dat hij vrijwel alleen maar hooi en groente krijgt en een zeer beperkte hoeveelheid biks. Dit lijkt nu al 3 maanden goed te werken. Ik heb dit gedaan op advies van mijn dierenarts, die geeft aan dat biks ervoor zorgt dat een konijn snel vol zit en zodoende ook minder hooi zal gaan eten. Wellicht kun je dit eens proberen. Mijn konijntjes (samen wegen ze iets meer dan 3 kilo) eten per dag 30 gram Sience Selective, 500 gram groenten en ongeveer 2-3 ruiven hooi.

Mijn konijnen doen als het warm weer is en ze geen groenten krijgen 1 dag over een flesje van 600 ml, dus het klinkt niet als schrikbarend veel drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, een kwart van het lichaamsgewicht is wel heel erg veel. Maar dat bedoelde ik ook niet. Hij mocht niet meer dan een kwart van zijn etensbakje met voer eten. Dus dat is wel veel minder.

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik heb hier zeker wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .