Ga naar inhoud

Tip voor konijn die geen hooi lusten


sunny_l0ve

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb zelf dus ook een erg moeilijk konijn wat hooi niet lekker vind. Dat vind ik erg jammer, aangezien het een lekkernij moet zijn en niet een last om te moeten eten.

En hooi is zo belangrijk voor konijnen, daarom was ik er niet gerust op.

Ik heb zelf alle soorten hooi geprobeerd die in de omgeving te verkrijgen is, van duur hooi met smaakjes naar goedkoop standaard hooi.

De een was net iets lekkerder maar nog niet van harte.

Toen heb ik van de beheerder van de kinderboerderij een beetje Compact gras meegekregen van Hartog. Die hebben hun voor een pony vanwege haar gebit.

Nou, die konijnen vielen er op aan! Ze vinden het echt heerlijk, en nog steeds. Ik heb nu nog 1 konijn en ik vul haar bak om de dag bij.

Even ter vergelijking: ik heb een simpele RVS hondenvoerbak, de allergrootste die er is.

Compact Gras is dus zeker een aanrader om te proberen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje Dollie, en ik maar denken dat die van mij extreem kieskeurig zijn. Daarom vind ik het zelf ook zo belangrijk dat ze het goed eten en er van genieten.

Tja, het is altijd handig om neer te zetten wie weet helpt het bij de moeilijke eters.

Dollie, wat geef jij Indy nu te eten dan?

Clover, welk hooi is dat van Zooplus?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhm.. Indy is twee maanden geleden overleden.. Maar dat was dus ook een enorm probleem. Hij heeft haakjes gehad (nog het minst van zijn problemen) en hoewel hij veel groente wel kon verdragen, had hij extreem veel last van z'n darmpjes tijdens en na een AB kuur (en hij heeft behoorlijk wat kuurtjes gehad gezien zijn andere (blaas)problemen). Ook hebben zijn darmen een aantal keer stil gelegen. Hij is waarschijnlijk overleden aan een acute blokkade in zijn darmen, ik weet alleen niet of hooi eten daar invloed op heeft.

Indy kreeg veel groente, gedroogde kruiden (at hij ook niet graag :')) en Science Selective Mature..

Hij weigerde echt om hooi te eten. Ik heb echt verschrikkelijk veel soorten geprobeert, net als jij.. Niet eens een matige hooieter dus maar gewoon gƩƩn hooieter. Gras wilde hij ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh sorry dat wist ik niet. Gecondoleerd.

Wat een lastig konijntje zeg, hij had ook veel onder de leden als ik het zo hoor. Kan het ook niet geweest zijn dat er misschien al vanaf het begin iets niet goed zat in zijn lichaam?

Mijn konijn is vorige week ook overleden doordat zijn darmen stil lagen, terwijl de dag ervoor alles nog in orde was. Hij at wel altijd goed van het hooi en ook veel groente enz.

Ik denk dat er bij sommige konijnen iets gewoon niet goed zit in het lichaam en dat ze daardoor overlijden.

Wel naar om mee te maken een konijn dat bijna niets wil eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geeft niet, en dankje..

Korte samenvatting van Indy's medisch dossier: Februari 2009, haakjes op de kiezen (verwijdert onder narcose) en E. cuniculi (behandeld met zes weken Panacur, volledig hersteld), juni 2009, darmen liggen een week stil, oktober/november, onzindelijk gedrag wat uiteindelijk overgaat in urinebrand, blaasontsteking (behandeld met twee weken Baytril, nauwelijks verbetering alleen wel diarree) foto's gemaakt, niks te zien, nog twee weken Baytril en Carprofen en Panacur, second opinion bij andere dierenarts, echo, blijkt dat hij blaasgruis (en wss ook stenen) heeft, operatie is enige oplossing.. Besloten daar even mee te wachten maar amper twee weken later gaat het opeens van het ƩƩn op het andere moment zƩƩr slecht, heeft hij veel pijn, met spoed naar DA maar het heeft niet mogen baten hij is daar 's nachts overleden, op 3 februari.

Nou ja en dan laat ik nog alle slechte momenten die snel weer bij trokken/die ik zelf heb opgelost zonder DA weg x'D er zat waarschijnlijk inderdaad iets fout (sowieso was de stand van de kiezen niet helemaal goed en om blaaszand te ontwikkelen is er ook wel enige aanleg nodig) en Indy heeft vrij lang slechte voeding gehad (te veel calcium etc) en nooit hooi gegeten, dat eist zijn tol ook wel.. Toch is hij bijna zeven geworden.

En een konijn dat echt WEIGERT hooi te eten wƔt je ook probeert.. Verschrkkelijk frustrerend. En iedereen die dan telkens (goedbedoeld, ik weet het) dezelfde adviezen geeft als je het op een andere plek vraagt (heb op een Engels forum gezeten bijv.) is zo mogelijk nog frustrerender..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, lastig.

Ook jammer ondanks al jouw inspanningen.

Tja, en die adviezen zijn goedbedoeld, maar ik kan me voorstellen dat je er gek van word. Helaas heeft het voor jouw konijn niet mogen baten, maar ik vind dat hij alsnog een respectabele leeftijd heeft gehaald ondanks al zijn problemen.

Ik kan me haast niet voorstellen hoe radeloos je op een gegeven moment word als je konijn helemaal geen hooi wilt eten. Dan mocht ik toch nog blij zijn dat mijn konijnen een beetje van het andere hooi aten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonde hoe dat op de lange termijn zo schadelijk kan zijn. En alsnog dierenwinkels/supermarkten enz. die die troep verkopen.

Wat ik trouwens ook schandalig vind is de beperkte keuze aan hooi in de dierenwinkels. Ze hebben meestal maar 2 soorten en dat is het.

Nu haal ik bij de groothandel waar we ook de hondenbrokken kopen, want die heeft de dierenwinkel ook niet.

Het enige nadeel van het Compact Gras van Hartog is dat ik nog geen goede bewaarbox heb kunnen vinden. Ik heb het nu in een opbergbox van de blokker maar het past niet helemaal.

Binnenkort ga ik dus even kijken voor een ander die ook buiten kan staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo doe ik het inderdaad ook.

En ja, het is echt niet normaal dat die troep zo maar verkocht mag worden. Maar ja.. En de beperkte keuze aan hooi is al helemaal erg! De meeste dierenwinkels hier hebben maar Ć©Ć©n merk, en dan ook nog een kruidenvariant. Gelukkig zijn er wel vrij veel (verschillende) dierenwinkels, maar ja, dan blijf je ook bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Clover, welk hooi is dat van Zooplus?

Ik had eerst Mucky, dat vonden ze wel aardig lekker

De laatste 2 keer heb ik Hansepet besteld. In zakken van 2,5 kg en die vinden ze echt super!

Het kost 3,49 per 2,5 kg. Dat is een stukje goedkoper dan de 2,89 die ik voor 500 gram betaal voor kruidenhooi bij de Ranzijn :yes:

Dit was voor mij een goed alternatief, want elke week 10 euro aan kruidenhooi uitgeven, werd me toch wat gortig. Dit was het enige hooi wat ze nog wel aardig aten hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal nog eens kijken naar het hooi van Zooplus, Fred was er niet gek van toen ik het voor Indy bestelde (en hij het op moest eten want Indy wou niet :')) maar hij eet het laatste half jaar vƩƩl beter hooi en zeker nu Feline er is. Het kruidenhooi dat ik nu heb vinden ze niet zo lekker. Vind het er ook niet super uit zien.

En de voedingswaarde van dat spul.. Ben ik wel benieuwd naar ja, eens kijken. Lijkt me dat er meer eiwitten in zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedingswaarden

Ruw eiwit11.80 %Ruw vet2.20 %Ruwe celstof31.00 %Ruw AS10.20 %Suikers8.00 %Suikers & zetmeel12.00 %EWPa0.56 %VEP533.00 %VREp62.00 gDS90.00 %

(Bron:http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoer/ruwvoer-paarden/compactgras)

Volgens mij zit er lang niet zo veel aan eiwitten en vet in hooi.. Maar ik heb geen samenstelling/voedingswaarde van hooi en kan op internet niet zo gauw wat vinden. Ik weet dat het af en toe wel op de verpakking staat, maar niet op die van het kruidenhooi dat ik nog heb.

Bovendien verschilt het ook altijd bij hooi natuurlijk, afhaneklijk van het soort gras en wanneer het gemaait is enzo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me herinneren dat ik een keer met een pakje hooi in m'n hand stond en dacht 'goh er zitten maar 28% vezels in' dus het staat er soms wel op.. (Ik dacht dat, omdat er in Indy's SS Mature al 22% vezels zitten.. Maar bedacht me gelijk daarna dat de hoeveelheid biks die een konijn mag, niet tevergelijken is met de hooiveelheid hooi die hij zou moeten eten..)

Het hooi dat ik hier nu heb liggen staat alleen op dat er 3% mint in zit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerst Mucky, dat vonden ze wel aardig lekker

De laatste 2 keer heb ik Hansepet besteld. In zakken van 2,5 kg en die vinden ze echt super!

Het kost 3,49 per 2,5 kg. Dat is een stukje goedkoper dan de 2,89 die ik voor 500 gram betaal voor kruidenhooi bij de Ranzijn :yes:

Dit was voor mij een goed alternatief, want elke week 10 euro aan kruidenhooi uitgeven, werd me toch wat gortig. Dit was het enige hooi wat ze nog wel aardig aten hier.

Ik bestel ook al een heel tijd het hooi van Hansepet. Hier ze er ook heel gek op! Ze eten het allemaal en ze het goed! :) En het is niet zo duur in vergelijking met de zakken kruidenhooi inderdaad..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Emilyrose: een goeie tip, maar mijn ouders zijn niet zo blij met al die 'konijnentroep'. Vandaar dat ik dus een nieuwe voerton wil. Dan kan ik de opbergbox die ik nu heb gebruiken voor de rest van het spul.

Ik ben inderdaad benieuwd naar de voedingswaardes, ik heb hier nog een exemplaar liggen van het supermarkthooi.

Ik zal zometeen gelijk eens even kijken, ik moet zo toch nog even m'n konijn eten geven.

Ik ben uiteindelijk dan goedkoper uit met compact gras, daar doe ik enorm lang mee en het kost ā‚¬8,50 uit m'n hoofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met slechte hooieters ben je altijd wel goedkoper uit als er een hooisoort is die ze wel willen eten, ookal is dat een duurdere. Ik heb bijna complete pakken hooi weg kunnen gooien (nadat het een tijdje in het hok heeft gelegen) omdat Indy toch niks wilde eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is erg zonde.

Ik heb niet naar het hooi gekeken, ik heb even snel het konijn gevoerd en daarna naar binnen gegaan.

De hel breekt hier zometeen los, de lucht is bijna zwart. Het gaat zometeen heel hard regenen en onweren ben ik bang.

Dus ik kijk morgen wel even naar het hooi om te kijken wat er allemaal in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .