Ga naar inhoud

Dit voer ik...en wat voer jij? :D


KoekjeErbij

Aanbevolen berichten

Heb maar even speciaal een foto gemaakt :he:

2c3b2bde.jpg

Dit krijgen mijn konijnen op één dag.

Ze beginnen de dag met een bakje biks, 35 gram Science Selective met een klein beetje SS Mature erdoor, dit omdat ik dat nog over heb van Indy...

Tussen de middag krijgen ze een bakje gedroogde kruiden, het blauwe bakje is dat, daar zitten gedroogde brandnetels (die zie je vooral op de foto) in, peterselie, paardenbloem, luzerne, smalle weegbree, tijm..

Rond een uur of vijf krijgen ze een bak groente, de samenstelling verschilt altijd wel een beetje, maar ze krijgen witlof, tomaat, boerenkool, andijvie, paardenbloemblad, zevenblad, wortel, broccoli, spruitjes, bloemkoolblad, ruccola, paksoi, wortelloof, witlofwortels, diverse kruiden..

's Avonds krijgen ze een mandje kruidenhooi (in het mandje dus) dit is toevallig munt dacht ik. Het mandje is ook eetbaar, vinden ze ook erg leuk..

Verder hebben ze natuurlijk de hele dag gewoon hooi tot hun beschikking, dit is hooi van de boer. Hoeveel ze precies eten weet ik niet, verschilt ook wel van dag tot dag, maar ongeveer de hoeveelheid die daar ligt.

Daarbij drinken ze met z'n tweetjes nog twee flesjes van 320ml leeg in 2/3 dagen.

Af en toe krijgen ze takjes (wilg oid) en die knagen ze kaal maar doen ze verder niks mee, en ik geef ze ook af en toe een stukje wortelchips of een tarwe aar. Maar dat is niet dagelijks, vaak ook niet wekelijks.

hoeveel wegen je konijnen want bij mij krijgt 1 konijn alleen al 34 gram ss?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fred weegt 1600 gram en Feline nu 2050, zij is nog niet helemaal uitgegroeit. Ik vind het niet nodig dat ze zo veel biks krijgen, ze krijgen zo veel groente en andere dingen dat dat niet nodig is. Ze blijven ook goed op gewicht en zien er perfect uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij krijgen...

Hok 1 - moeder Annie (heeft een nest van 2 weken te verzorgen)

Hok 2 - vier jonge konijntjes van 6 weken oud (apart gezet ivm 2e nest)

Beide hokken krijgen:

's Morgens:

- Handje biks (SS)

- Handje rucola

- 2 blaadjes witlof (moeder krijgt soms wat extra)

- Klein stukje wortel

's Avonds:

- Handje biks (SS)

- Handje rucola

- 1 of 2 blaadjes witlof

- Extraatje (verschild per dag. Stukje appel óf stukje komkommer óf stukje wortel óf beetje van de groente die wij die avond gegeten hebben, zoals boerenkool, brocoli, etc.)

Verder is er altijd een flesje water (ieder hok 1 flesje á 350ml) en is er altijd hooi beschikbaar. Ik leg er altijd een pluk naturel hooi en een pluk kruidenhooi in. Met name de kleine konijntjes kunnen van hooi geen genoeg krijgen. Moeder eet wat minder hooi, maar ja, zij is alleen en krijgt in vergelijking evenveel als de 4 jonge konijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fred weegt 1600 gram en Feline nu 2050, zij is nog niet helemaal uitgegroeit. Ik vind het niet nodig dat ze zo veel biks krijgen, ze krijgen zo veel groente en andere dingen dat dat niet nodig is. Ze blijven ook goed op gewicht en zien er perfect uit.

dat is het belangrijkste wou het gewoon evne weten:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

je weet toch dat je best niet te veel fruit geeft want er zitten best veel suikers in

Vinnie, wat denk je dat biks is? Juist ja, een dikmaker.... Zolang iemand niet een hele fruitmand vol geeft kan het echt geen kwaad, gewoon opletten wat voor effect het op de konijnen heeft. Die van mij krijgen ook dagelijks fruit&wortel en zijn volgens de DA nog altijd mooie slanke konijnen ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vinnie, wat denk je dat biks is? Juist ja, een dikmaker.... Zolang iemand niet een hele fruitmand vol geeft kan het echt geen kwaad, gewoon opletten wat voor effect het op de konijnen heeft. Die van mij krijgen ook dagelijks fruit&wortel en zijn volgens de DA nog altijd mooie slanke konijnen ;).

euh......... ik zeg alleen dat ze er mee moet oppassen dat ze niet te veel fruit geeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

euh......... ik zeg alleen dat ze er mee moet oppassen dat ze niet te veel fruit geeft

Vraag dan eerst maar eens hoeveel fruit ze geeft, hoe groot de konijnen zijn voordat je zegt dat iemand op moet passen met. Je geeft gelijk een oordeel over iemand zonder dat je lijkt te weten waar het over gaat ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn krijgt biks van Casper's faunafood, ong. 75 gram per dag.

Aangeraden hoeveelheid 25 gram per kilo.

Daarbij krijgt ze Compact Gras van Hartog onbeperkt.

En elke dag groente en soms fruit.

Voornamelijk andijvie, witlof, wortel, appel, paksoi enz.

De wortel 1x in de week net zoals de appel.

Stro gebruik ik als bodembedekking met een laagje zaagsel. Ze knabbelt wel een beetje aan stro maar niet veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen wegen allemaal tussen de 3,5 en 4 kilo. Ze krijgen zon 100-120 gram voer per dag en onbeperkt hooi en elke dag een stukje wortel.

Ze krijgen kasper faunafood gemengd met garvo gemengd. en altijd water natuurlijk :)

Oh ja, water is ook wel handig die was ik vergeten. Natuurlijk krijgen ze dat wel. Mag ik vragen waarom je die biks mengt met elkaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen mijn 2 nijnen:

- Iedere dag vers water en 2 ruiven vol met hooi

- elke morgen ieder een wortel of een kleine witlof

- rond 17.00 uur gemengd voer gemengd met science selective

in het weekend een vitakraft knabbelstick of een knabbelbroodje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef dit al jaren aan mijn konijnen en cavia's die ik heb gehad.

Ik heb nog nooit problemen gehad met mijn dieren.

Ik weet niet hoe jullie aan die extra vitamine c komen maar dat zit niet bij deze voeding zal wel een andere wezen dan.

Wat ik al zei ze lopen hier als een trein op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In caviavoer zit extra vitamine C, over het algemeen. Als er géén extra vitamine C in zit, dan hebben je cavia's weer een probleem...

Indy 'liep ook als een trein', vijf jaar lang. Ben te lui om het nog een keer te typen aangezien ik dat gisteren al gedaan heb in een ander topic, dus:

Korte samenvatting van Indy's medisch dossier: Februari 2009, haakjes op de kiezen (verwijdert onder narcose) en E. cuniculi (behandeld met zes weken Panacur, volledig hersteld), juni 2009, darmen liggen een week stil, oktober/november, onzindelijk gedrag wat uiteindelijk overgaat in urinebrand, blaasontsteking (behandeld met twee weken Baytril, nauwelijks verbetering alleen wel diarree) foto's gemaakt, niks te zien, nog twee weken Baytril en Carprofen en Panacur, second opinion bij andere dierenarts, echo, blijkt dat hij blaasgruis (en wss ook stenen) heeft, operatie is enige oplossing.. Besloten daar even mee te wachten maar amper twee weken later gaat het opeens van het één op het andere moment zéér slecht, heeft hij veel pijn, met spoed naar DA maar het heeft niet mogen baten hij is daar 's nachts overleden, op 3 februari.

Nou ja en dan laat ik nog alle slechte momenten die snel weer bij trokken/die ik zelf heb opgelost zonder DA weg x'D er zat waarschijnlijk inderdaad iets fout (sowieso was de stand van de kiezen niet helemaal goed en om blaaszand te ontwikkelen is er ook wel enige aanleg nodig) en Indy heeft vrij lang slechte voeding gehad (te veel calcium etc) en nooit hooi gegeten, dat eist zijn tol ook wel.. Toch is hij bijna zeven geworden.

Al zijn problemen, op de E. cuniculi na, zijn terug te linken aan de voeding.. ;) en hoe vaak heb ik niet geroepen dat gemengd voer op zich prima was als ze het allemaal maar op aten en je niet te veel gaf..

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .