Ga naar inhoud

Babs eet geen biks meer


Chellief

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Sinds een dag maak ik me zorgen om mijn voedstertje Babs. Ze eet nl geen biks meer. Ze is wel heel actief en komt net als anders meteen naar binnen gesjeesd als ik de deur open doe. Normaal eten ze dan meteen een biksie uit mn hand, maar nu 'merkt' ze het alleen door er overheen te wrijven met haar kin. Ze eet het dus niet. Ook als het bakje met eten in het hok staat eet ze er niet van en is ze druk bezig met 'merken'. Ben op mijn werk maar van vriendlief hoorde ik dat ze wel witlofjes eet en dat ze tegelijkertijd op Duo loopt te rijden :oh:

Hooi hebben ze op het moment even niet dus weet ook niet of ze dat eet..

Ik heb een afspraak met de dierenarts vanavond maar denk, post het hier ook even, misschien heeft iemand een idee en is een dierenartsbezoek niet nodig (stress enzo).

Liefs

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard! Krijgen ze hier altijd maar zat ff met een logistiek vervoersprobleem :P fietspad naar DE winkel is afgesloten dus kan alleen met de auto! Kan het natuurlijk wel ergens anders halen maar dát lusten ze dan weer niet :P

Vanvond hebben ze weer hooi ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard! Krijgen ze hier altijd maar zat ff met een logistiek vervoersprobleem :P fietspad naar DE winkel is afgesloten dus kan alleen met de auto! Kan het natuurlijk wel ergens anders halen maar dát lusten ze dan weer niet :P

Vanvond hebben ze weer hooi ;)

Oké... ikzelf zorg er altijd voor dat ik genoeg in huis heb. Voordat mijn pak driekwart leeg is heb ik alweer een nieuwe zak in huis. Ben benieuwd wat de dierenarts zegt vanavond. Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen biks willen eten maar wel andere dingen is wel kenmerkend voor gebitsproblemen. Dan is biks vaak het eerste dat ze laten staan. Dat was bij mijn voedster ook zo, die was nog niet eens helemaal gestopt met biks eten maar ik zag al wel een verandering. De dierenarts moest toen inderdaad wat haakjes weg vijlen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen biks willen eten maar wel andere dingen is wel kenmerkend voor gebitsproblemen. Dan is biks vaak het eerste dat ze laten staan. Dat was bij mijn voedster ook zo, die was nog niet eens helemaal gestopt met biks eten maar ik zag al wel een verandering. De dierenarts moest toen inderdaad wat haakjes weg vijlen.

Volgens mij laten ze dan juist groenten en hooi liggen als ze haakjes hebben. Biks zijn veel zachter om op te bijten. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij laten ze dan juist groenten en hooi liggen als ze haakjes hebben. Biks zijn veel zachter om op te bijten. ;)

Juist niet.. Althans, mijn ervaring is het tegenovergestelde.. Nu moet ik zeggen dat Indy geen hooi at, maar biks (gemengd voer toen nog) liet hij liggen. Wortel, appel, witlof etc ging er nog wel in. Daar viel hij ook echt op aan, logisch natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij laten ze dan juist groenten en hooi liggen als ze haakjes hebben. Biks zijn veel zachter om op te bijten. ;)

Ben ik het niet mee eens hoor. Ook hier liet Ibi eerst de biks staan. De DA zei toen ook dat dit vaak het geval was bij haakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, jullie kunnen zo dierenarts worden, ze heeft idd haakjes op de kiezen. Was gelukkig nog niet zo erg en ze had ook nog een volle buik. De dierenarts heeft het op de hand wat weggevijld en ik ben natuurlijk als een idioot naar de dierenwinkel gesjeesd (kon eindelijk weer een auto lenen :$) om hooi voor ze te kopen. Als het na het weekend nog niet in orde is krijgt ze een roesje en moeten de haakjes weggevijld worden. Dure les dus dat je altijd, hooi in huis moet hebben..

*baasje schaamt zich diep*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang heb je dan geen hooi in huis gehad? Lijkt me erg sterk, dat ze van een paar dagen geen hooi, haken op d'r kiezen heeft gekregen hoor, dus schaam je maar niet. In principe is een gebrek aan hooi eerder 'de druppel die de emmer doet overlopen' en is de werkelijke oorzaak, een verkeerde stand van het gebit.

Even om aan te geven dat dat ECHT zo is: Mijn Indy weigerde hooi te eten. Toen hij ruim vijf was, bijna zes, kreeg hij voor het eerst gebitsproblemen. Hij heeft dus ruim vijf jaar lang geen spriet hooi gehad zonder problemen te krijgen. Later bleek, dat zijn ene kies een tikkeltje scheef stond. Dat en het gebrek aan vezels heeft uiteindelijk gezorgt dat hij haken kreeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, das ook wel waar.. bedankt :$

Ze viel vanmorgen gelijk aan op het hooi, dus hopen dat ze de rest van de haakjes zelf wegknaagt!

Heb voor de zekerheid ook even een bikspapje gemaakt, ga ik haar vanmiddag geven en hopen dat ze het lust :P Krijgt ze ook wat meer vullends binnen. En natuurlijk dr favoriete groente andijvie niet vergeten..

Hoop zo dat het over gaat en dat ze niet onder narcose hoeft :arf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ze wil dus geen bikspapje eten, wrijft er gewoon overheen met haar kin (de DA zei dat ze bronstig is..) Hooi en andijvie eet ze wel.

Is dit een verloren zaak en moet ze alsnog onder narcose denken jullie?

En is het een idee om Duo (mn rammetje) even binnen te halen zodat Babs even kan kijken of ze het bikspapje niet alsnog wil eten? (hij heeft het anders nl zo op!) Of krijgt ze zo wel genoeg binnen?

Alvast bedankt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi zitten (veel) meer vezels in dan biks.. Maar ik begrijp het niet helemaal, als ze op dit moment nog haken op haar kiezen heeft, dan gaan die niet 'over' door biks of wat dan ook te eten.. Als ze eenmaal weg zijn, dan kun je wel voorkomen dat ze terug komen door vezelrijke voeding te geven etc.. Maar als er echt haken zitten krijg je die niet zo maar weg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem met vijlen zonder narcose is dat er ook nog op de achterste kiezen haken kunnen zitten die ervoor zorgen dat een konijn alsnog niet kan slikken. Als ze echt niet goed eet, is het onder narcose de haken goed weg laten halen een goed idee :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze moet toch wel biks gaan eten nu.. Anders betekend dat inderdaad dat er waarschijnlijk nog ergens haken zitten. De meeste konijnen vallen echt weer aan op hun biks zodra ze van die haken verlost zijn, Indy was zelfs nog niet helemaaal weer wakker..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties :)

Vanavond even een eureka-momentje: ze eet weer biks!!! Nog niet zo enthousiast als ze deed maargoed, ze eet het! Morgen nog even kijken en als ze dan nog steeds goed eet ga ik niet naar de DA, anders maak ik morgen een afspraak.

*duim duim*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt vast wel goed joh.. Het is geen hele heftige ingreep, het enige risico is de narcose. Indy's haakjes zijn vorig jaar weggehaalt, hij was enorm veel afgevallen EN had op dat moment E. cuniculi, dus narcose was een aanzienlijk risico maar hij is er gewoon uit gekomen, alles is goed gegaan. Hij was diezelfde avond alweer de oude.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt echt wel goed. Omdat het maar een kleine ingreep is, krijgen ze ook vaak maar een klein roesje, zodat het risico al een stuk minder is.

Ik snap je wel hoor, ik vind het ook altijd eng, maar het komt echt wel goed met haar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor jullie geruststelling..

@Dollie: das ook heftig zeg! Kan me voorstellen dat je dat idd ook ontzettend spannend vond!

Ja ben nogal angstig sinds mijn rammetje is overleden na zijn castratie aan de gevolgen van de narcose. Maargoed, dit is een ander konijntje en niet uit hetzelfde nest.. Dus ik verwacht haar gewoon weer vrolijk en hongerig thuis na de ingreep :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dat had ik even gemist, sorry.

Dan kan ik het me helemaal voorstellen hoor die angst. Maar inderdaad, dit is een ander konijntje, probeer je in ieder geval niet al te druk te maken.

Makkelijk gezegd ik weet het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .