Ga naar inhoud

konijn houdt zijn kopje scheef


meroke

Aanbevolen berichten

Daantje houd sinds vandaag zijn kopje 'n klein beetje scheef. Verder is er niets verdacht, hij is levendig, eet & drinkt goed.

Wat kan er aan de hand zijn?

Ik zocht al even eea op en kwam uit bij E Cuniculi of Middenooronsteking.

In het geval van E Cuniculi zijn er wellicht meerdere symptomen, maar die kan ik bij Daantje niet terug vinden.

Kan er nog iets anders zijn waardoor hij zijn kopje scheef houdt?

Oja, nog een vraagje: kan ik hier op bb een pagina vinden over E cuniculi? Ik vind het niet terug bij de ziektes... én is dit besmettelijk voor snuffel (mocht het dat al zijn)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op BB staat er inderdaad niks tussen bij ziektes, hmm. Ik zal het eens aan Evee doorgeven!

Hier in ieder geval een artikel over EC van wilhelminapark:

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Hier een artikel over een scheef hoofd en de differentiaal diagnoses:

http://www.medirabbit.com/NL/Neurology/Differential/headtilt_nl.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de info.

Zijn er bepaalde zaken waar ik moet op letten als ik naar de DA ga? Moet hij in elk geval testen op EC? Of kan hij EC op een bepaalde manier uitsluiten als het bvb over een middenooronsteking gaat.

Ik kan tenvroegste morgenavond naar de DA gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik je een tip geven? Volgens googlemaps zit Zwijnaarde op ongeveer 20 minuten rijden van waar jij woont. Inge Thas zit daar, dat is echt een super dierenarts. Ik denk dat als je naar haar toegaat dat je je écht geen zorgen hoeft te maken.

Of je Snuffel mee moet nemen, dat is geheel aan jou. Daantje kan onderweg ook steun zoeken bij Snuffel en vice versa. Geef wel aan bij de dierenarts dat ze samen zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ging vroeger inderdaad naar Inge thas, maar ga sinds enkele maanden naar een DA dichterbij. Ik ben er tot nog toe tevreden van, deze is het www.dapdrogenboom.be

Ik ben veranderd omwille van de kortere autoritten voor snuffel én ik werk ook laat en raak dan moeilijk bij Inge. Misschien kan ik eerst even horen bij mijn eigen DA en mocht het daar niet in orde zijn, kan ik alsnog Inge raadplegen (kan daar wellicht ten vroegste zaterdag terecht).

Bij Inge ben ik wel meer op mijn gemak want ik vertrouw haar de volle 100%... zal het even afwachten hoe het gaat bij mijn DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad ook een optie. Mocht het EC zijn is het wel van belang dat je snel met panacur start, hoe eerder je een behandeling start hoe minder restverschijnselen er zullen zijn. Gelukkig heb je Inge nog redelijk dichtbij zitten waar je nog naartoe kunt uitwijken :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net terug van de DA. Het was een andere dan ik gewoon ben, maar het leek me goed.

Daantje z'n oren zagen er goed uit, de DA dacht aan EC. Hij sprak over een bloedtest maar dat ook dat geen uitsluitsel geeft. Hij wordt nu wel behandeld met panacur en krijgt ook AB. Volgende week moet ik terug gaan om te zien hoe het verder gaat met daantje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een vraagje waar ik gisteren bij de DA niet aan dacht (was te druk bezorgd om daantje).

Hoe krijgt 'n konijn eigenlijk EC? Ik dacht dat het kon opkomen wanneer je konijn iets zwakker is, bvb bij een enting, stressvolle situatie, ... maar bij daantje is dat niet het geval.

Normaal moeten ze beiden hun enting krijgen eind april...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel konijnen dragen EC bij zich (EC is een parasiet) zonder dat er ooit wat gebeurt, totdat ze inderdaad op de één of andere manier minder weerstand hebben.. Ik geloof dat Daantje een binnenkonijn is, of niet? Anders zouden de temperaturen van afgelopen winter misschien de boosdoener kunnen zijn? Ikz ou het ook niet weten.

Met die enting zou ik even wachten nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen leven inderdaad binnen. Het enten lijkt me inderdaad iets wat ik beter niet kan doen.

Hoe kan een DA eigenlijk met zekerheid zeggen dat het EC is? Hij zei dat een bloedtest dit niet altijd kan aantonen en heeft dus ook geen bloedtest gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet ik niet. Ik geloof dat bloedtesten wél kunnen aantonen dat er EC 'aanwezig is', maar dat dat enkel zegt dat het konijn EC bij zich draagt, niet of ie er ook last van heeft.. Als je een gezond konijn laat testen, kan er net zo goed uitkomen dat ie EC heeft bedoel ik. Volgens mij heeft het nog wel zin om vóór behandelen en na behandelen te testen, dan zou er verschil moeten zijn, maar ik weet het niet precies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .