Ga naar inhoud

Alternatieve behandeling bij hormoontjes?


lena

Aanbevolen berichten

Mijn ongecastreerde voedster heeft momenteel last van de hormonen, veel rijden, oranje plasjes. Ze is 4 en ik wilde haar eigenlijk niet laten castreren.

Zijn er ook bloesemdruppels of andere middelen om de hormoontjes te reguleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het zo niet weten, ik weet wel dat er voor honden een chip bestaat die je inbrengt in plaats van je hond te laten castreren, het heet chemische castratie. Het geld voor zowel reuen als teven. Misschien kan zoiets ook voor konijnen?

Verder zou ik je voedster zowieso wel laten castreren om baarmoeder kanker te voorkomen. 50 tot 80 % van de voedsters krijgt na hun 5e jaar baarmoederkanker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder zou ik je voedster zowieso wel laten castreren om baarmoeder kanker te voorkomen. 50 tot 80 % van de voedsters krijgt na hun 5e jaar baarmoederkanker.

Zijn deze cijfers juist? Dit lijkt me enorm veel!

Als dit waar is, moet ik er dringend eens over nadenken om m'n voedsters te castreren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb dat inderdaad ook gelezen maar heb hier ook al gehoord dat het wel meevalt, dat het een studie is uit Engeland waar het veel vaker voor komt. Ook mijn DA heeft deze ervring niet, maar hij zegt er wel eerlijk bij dat hij natuurlijk neit alle konijntjes te zien krijgt en er ook veel mensen zijn die niet naar de DA gaat met een konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn deze cijfers juist? Dit lijkt me enorm veel!

Als dit waar is, moet ik er dringend eens over nadenken om m'n voedsters te castreren!

Die cijfers blijken uit een engels onderzoek en in Nederland is er nooit onderzoek gedaan. Ik geloof dat het inmiddels wel een beetje achterhaald is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn deze cijfers juist? Dit lijkt me enorm veel!

Als dit waar is, moet ik er dringend eens over nadenken om m'n voedsters te castreren!

Ik heb gesproken met twee DA die veel konijnen zien.. Ć©Ć©n van hen schatte dat 1 op de 20 a 30 konijnen overlijden aan baarmoederkanker. Abcessen zien zij als een veel meer voorkomende fatale aandoening. Zelfs als de rammen zijn meegerekend bij deze cijfers dan ligt het percentage veel lager dan 50 a 80 procent.

Beide DA raden af (en willen geen) voedsters ouder dan 3 jaar te castreren. Boven de 3 jaar is de ingreep zwaarder omdat er meer vet in de buik zit en er meer overhoop moet worden gehaald. Risico op verkleving en darmproblemen is groter.

Mijn naar schatting 4 a 5 jarige voedster laat ik niet preventief castreren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gesproken met twee DA die veel konijnen zien.. Ć©Ć©n van hen schatte dat 1 op de 20 a 30 konijnen overlijden aan baarmoederkanker. Abcessen zien zij als een veel meer voorkomende fatale aandoening. Zelfs als de rammen zijn meegerekend bij deze cijfers dan ligt het percentage veel lager dan 50 a 80 procent.

Om een ander cijfer te noemen, hier op het forum is wel genoemd dat de gemiddelde leeftijd van een konijn in Nederland 3 jaar is, dus veel voedster halen de leeftijd van 4/5 jaar niet eens. Je zou hier dus alleen iets zinnigs over kunnen zeggen als je kijkt naar voedsters vanaf een bepaalde leeftijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een ander cijfer te noemen, hier op het forum is wel genoemd dat de gemiddelde leeftijd van een konijn in Nederland 3 jaar is, dus veel voedster halen de leeftijd van 4/5 jaar niet eens. Je zou hier dus alleen iets zinnigs over kunnen zeggen als je kijkt naar voedsters vanaf een bepaalde leeftijd.

Je hebt een punt. Jammer dat er weinig onderzoek gedaan is naar hoe de cijfers zijn bij oudere voedsters. Hopelijk gaat dat ooit gebeuren.

Bij de inenting zal ik er op terug komen en hopelijk krijg ik dan meer informatie over de risico's bij oudere voedsters.

Aan de andere kant, ik heb hier vrij lang over gepraat met beide DA. Als mijn voedster van hen was dan zouden ze haar niet castreren. Ik verwacht niet dat er iets nieuws naar voren komt in de afweging van kans op baarmoederkanker tegenover risico's van castratie op oudere leeftijd. Echter, dubbel checken kan geen kwaad en je weet nooit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, doe gewoon de double check. En laat die baarmoederkanker niet het enige argument zijn.

Want het heftige hormonale gedrag van jonge voedsters kan erg vervelend worden: niet alleen voor jou, maar vooral voor je ram. Het eindeloze rijden en dominante gedrag kan een hoop plezier bederven.

De enige remedie daartegen: castratie. Ik heb mijn voedster drie weken geleden laten castreren vanwege haar heftige gedrag. En ik zie haar nu iedere dag positief veranderen. Ik heb daarvoor van alles geprobeerd om haar te laten veranderen, maar werkelijk niets hielp.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om een ander cijfer te noemen, hier op het forum is wel genoemd dat de gemiddelde leeftijd van een konijn in Nederland 3 jaar is, dus veel voedster halen de leeftijd van 4/5 jaar niet eens. Je zou hier dus alleen iets zinnigs over kunnen zeggen als je kijkt naar voedsters vanaf een bepaalde leeftijd.

Precies.. Ik denk dat het echt onmogelijk is om hier uitspraken over te doen. In Engeland zou inderdaad uit onderzoek zijn gebleken, dat een voedster van zes jaar, zo'n 70% kans heeft om baarmoederkanker te ontwikkelen. Kanker heeft met erfelijkheid te maken, dus die cijfers kun je niet simpelweg op Nederland 'plakken'. Daarbij komt dat de gemiddelde leeftijd van een konijn hier op drie jaar ligt.. Veel konijnen krijgen de kans niet eens om kanker te ontwikkelen.

Komt ook nog bij, dierenartsen geven vaak aan dat ze nauwelijks baarmoeder kanker voorbij zien komen. De meeste dierenartsen die ƭk ken, zien echter ook nauwelijks konijnen voorbij komen. Ik weet niet wat de symptomen van baarmoederkanker precies zijn en of die er altijd zijn, maar veel mensen zullen niet naar een dierenarts gaan zƩlfs als er wat mis lijkt te zijn met hun konijntje en er zijn nog vƩƩl minder mensen die hun konijn nog laten onderzoeken als het plots dood in haar hokje ligt.. Dus, aan de ene kant lijkt 70% mij ook overdreven, aan de andere kant, zou ik niet weten waar al die konijnen aan dood gaan.. Heb ook geen idee waar mijn konijnen (Indy en Joy uitgezondert) aan dood zijn gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Komt ook nog bij, dierenartsen geven vaak aan dat ze nauwelijks baarmoeder kanker voorbij zien komen. De meeste dierenartsen die Ć­k ken, zien echter ook nauwelijks konijnen voorbij komen.

De twee DA met wie ik heb gesproken zien veel konijnen, hebben inentingsdagen en dergelijke. EĆ©n van hen is de vaste DA van de dierenopvang waar ook (veel) konijnen worden opgevangen en die door de opvang warm wordt aanbevolen. Ik zou idd niet zo maar aan een willekeurige dierenarts deze vraag stellen, maar op deze twee durf ik te varen.

Het blijft zo'n lastig onderwerp door het gebrek aan onderzoek..

Het gedrag van mijn voedster is geen reden om haar te castreren.. ze is niet helemaal zindelijk en rijdt af en toe, maar niet in die mate dat ik of Tony er last van hebben en ik haar hiervoor een zware operatie zou willen laten ondergaan.

aangepast door Suuzi
aanvulling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedsters zijn 4. En nu het weer lente is/wordt sproeit Pluis en rijdt ze vaak op Tinky. Nu hebben ze de hele kamer omelkaar te ontvluchten en Tinky loopt vaak weg onder de bank. maar ze heeft nu wel een kale plek op haar rug van het vastbijten.

Ze hebben een aparte kooi, zo heeft Tinky 's nachts geen last van het rijgedrag van Pluis. Maar zodra ze alletwee buiten lopen wordt er wel even gereden. Verder zijn ht super goeie vriendinnen en liggen ze veel samen

Ik vind het voor Tinky ook niet fijn dat ze zo vaak bereden wordt, maar om nu nog een operatie te laten doen ben ik ook niet voor.

Ik denk dat ik eens ga kijken naar een bloesemremedie of ik daar haar mee kan helpen. Dieren schijnen er vaak goed op te reageren.

Mijn vorige konijn is 6 jaar geworden en is gestorven aan een hersentumor. En een operatie is ook niet zonder risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit gaan we even via PB bespreken;) Stuur maar een pb'tje.

Nogmaals, ik ben het er niet mee eens dat je dit wilt proberen, maar als je het echt wilt zal ik je niet tegenhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gesproken met twee DA die veel konijnen zien.. Ć©Ć©n van hen schatte dat 1 op de 20 a 30 konijnen overlijden aan baarmoederkanker. Abcessen zien zij als een veel meer voorkomende fatale aandoening. Zelfs als de rammen zijn meegerekend bij deze cijfers dan ligt het percentage veel lager dan 50 a 80 procent.

Beide DA raden af (en willen geen) voedsters ouder dan 3 jaar te castreren. Boven de 3 jaar is de ingreep zwaarder omdat er meer vet in de buik zit en er meer overhoop moet worden gehaald. Risico op verkleving en darmproblemen is groter.

Mijn naar schatting 4 a 5 jarige voedster laat ik niet preventief castreren.

mag ik vragen welke DA in amsterdam je het over hebt? :) gewoon uit nieuwsgierigheid! ik ben zeer tevreden met onze dierenarts kliniek spaarndam!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een geholpen voedster ziten die nog steeds pittig op de ram ( geholpen) en andere voedsters rijd.....volgens mij heeft ze te veel mannelijk heid....

Ik heb zelf nog nooit oudere voedsters met kanker gehad....dan spreek ik over de leeftijd 6 tot 18 jaar oud.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een geholpen voedster ziten die nog steeds pittig op de ram en andere voedsters rijd.....volgens mij heeft ze te veel mannelijk heid....

Ik heb zelf nog nooit oudere voedsters met kanker gehad....dan spreek ik over de leeftijd 6 tot 18 jaar oud.

haha:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .