Ga naar inhoud

Gezondheidsprobleempje?


Zooky

Aanbevolen berichten

Dag Dollie,

Die tomaat en komkommer moet daar iets mee gebeuren (schillen of zo) mag dat koud zijn ? Witloof en andijvie moet hij al niet hebben. Paksoi zou ik zelfs niet weten wat dat is, ik heb dat nog nooit gezien. En broccoli is ook goed en is dat gelijk wat van de broccoli of alleen de stengels.

Wij hebben eerlijk gezegd niet veel ervaring met groenvoer voor ons konijn.

Hebben dat nooit aan één van ons konijnen gegeven (daardoor misschien de reden dat ze soms niet te oud worden).

Kan het kwaad dat hij 's avonds nog eten krijgt ?

Alvast bedankt al voor de hulp en verdere hulp

Vele vele beestige groeten,

Zooky

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Volgens mij kan het geen kwaad dat hij 's avonds nog eten krijgt, mijn konijnen krijgen 's ochtends, tussen de middag en 's avonds (rond 6 uur) eten. Komkommer en tomaat was ik altijd wel even, ivm bestrijdingsmiddelen, en het moet op kamertemperatuur zijn, net uit de koelkast is niet zo goed voor Zooky's maagje geloof ik. Ik snijd de tomaat in stukjes, dat eet makkelijker.

Misschien kun je dit topic eens doorlezen, daar staat veel in over welke groente je kunt geven en welke hoeveelheden. http://www.bunnybunch.nl/community/voeding/34895-hoeveel-groenvoer-mag-konijn-per-dag.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Dollie,

Ja was wel eens interessant om dit allemaal eens door te lezen.

Wat ze allemaal niet kunnen en mogen eten, fanastisch.

Spijtig dat Zooky geen witloof lust en andijvie ook niet.

Hij laat het liggen of is er een middel om hem het te leren eten.

Ik ga die 2 lijsten afprinten wat hij mag en niet mag eten als geheugensteuntje.

Als ik het dus goed heb begrepen mag hij alle dagen van dat groenvoer hebben die op de goede lijst staat.

We gaan Zooky hier in de toekomst wat meer groenvoer geven, daar het toch veel gezonder blijkt te zijn voor hem.

Wat ik nog niet gezegd had dat hij toch ook al 50 gram lichaamsgewicht kwijt is.

Vele groetjes,

Zooky

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Dollie,

Ja was wel eens interessant om dit allemaal eens door te lezen.

Wat ze allemaal niet kunnen en mogen eten, fanastisch.

Spijtig dat Zooky geen witloof lust en andijvie ook niet.

Hij laat het liggen of is er een middel om hem het te leren eten.

Ik ga die 2 lijsten afprinten wat hij mag en niet mag eten als geheugensteuntje.

Als ik het dus goed heb begrepen mag hij alle dagen van dat groenvoer hebben die op de goede lijst staat.

We gaan Zooky hier in de toekomst wat meer groenvoer geven, daar het toch veel gezonder blijkt te zijn voor hem.

Wat ik nog niet gezegd had dat hij toch ook al 50 gram lichaamsgewicht kwijt is.

Vele groetjes,

Zooky

Dag Dollie,

Op de goeie (groene) lijst staat geen spruiten vermeld, is dat dan niet zo goed.

Zijn er nog zo uitzonderingen op die lijsten, zodat we alles eens kunnen proberen wat goed is voor Zooky.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/goedvoer.html

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/foutvoer.html

Alvast bedankt en dikke poot,

Zooky

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spruitjes zijn inderdaad een discussiegeval omdat het onder de koolsoorten lijkt te vallen, wat een veroorzaker kan zijn voor gas.

Op medirabbit staan ook een aantal voer-gerelateerde artikelen die je eens zou kunnen lezen, die kun je hier vinden:

http://www.medirabbit.com/NL/Voedsel/Food_main_nl.htm

In ieder geval fijn om te lezen dat het met Zooky langzaamaan al wat beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Dollie,

Op de goeie (groene) lijst staat geen spruiten vermeld, is dat dan niet zo goed.

Zijn er nog zo uitzonderingen op die lijsten, zodat we alles eens kunnen proberen wat goed is voor Zooky.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/goedvoer.html

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/foutvoer.html

Alvast bedankt en dikke poot,

Zooky

Spruitjes zijn, zoals Lianne zegt, inderdaad een discussie geval.. De één geeft ze absoluut niet, en anderen, o.a. ik, geven ze wel. Mijn konijnen zijn niet gasgevoelig, hebben geen problemen met een kleine hoeveelheid spruitjes.

Er zijn genoeg groenten verder die wel gewoon veilig zijn, dus je hoeft ook helemaal niet aan spruitjes te beginnen als je dat liever niet hebt. Als je een paar dingen van de goede lijst geeft heb je al een mooie groenteschotel voor Zooky.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Zooky,

Als ik het allemaal zo lees geef je nog steeds teveel bix, bijna twee keer teveel.

Je zegt dat Zooky 2 kg weegt. Science-Selective wordt gedoseerd als 10-15 gram per kilo als ik het juist heb. Dat houdt in dat een 2 kg konijn tussen de 20 en 30 gram SS mag hebben per dag.

Of je dit in een keer geeft of niet, maakt niet uit.

Konijnen eten de hele dag door, dus het 's avonds voeren is waarschijnlijk geen veroorzaker van de plakpoep.

Wel goed dat hij nu meer groen krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag iedereen,

Het is nu veel beter met Zooky want hij heeft bijna geen plakpoep meer.

Hij krijgt nu iedere dag een flinke portie groenvoer waaronder : een stukje wortel van cm, peterselie, broccoli, wortelloof en een stukje van 3 cm komkommer.

We gaan nog proberen met : basilicum, munt en paksoi (als we dat ergens vinden) en tomaat als dat allemaal goed is. Witloof en andijvie lust hij niet.

Als jullie nog iets weten om te proberen laat het maar gerust weten.

Sinds de verandering van bix hebben we toch de indruk dat hij veel actiever is tijdens zijn vrij rondlopen in huis. Hij springt zelfs bij ons in de zetel en dat vindt hij leuk.

Wij willen nogmaals iedereen bedanken voor de info en tips die jullie hebben gegeven en zeker van Zooky een dikke poot een grote aai.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Dag allemaal,

Het is ons toch gelukt, Zooky eet nu ook witloof.

Nu nog proberen met kleinere stukken andijvie en dat is dan og een soort.

Is het zeker goed om tijm, munt, oregano en venkel te geven ?

Wat we hier ook veel zien in de winkels is platte peterselie, is dat ook goed voor Zooky ?

Wat ik ook nog wou weten of het geen kwaad kan bvb tomaat en paprika (ik dacht rode) alle dagen te geven ?

Het is echt beter met Zooky en hij bedankt jullie allemaal voor alles.

Vele pootjes van,

Zooky

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 1 jaar later...
Alle kruiden die je noemt mag hij hebben. Tomaat mag ook dagelijks, paprika geef ik zelf niet.. Ik denk dat dat ook wel dagelijks mag. Maar niet te veel.

Echt heel erg fijn dat het zo veel beter gaat met Zooky! :D Eindelijk!

Tomaat hoort bij d nachtschade, dus het mag nit. Paprika wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .