Ga naar inhoud

Konijn eet na ziekte geen biks meer


Eddie

Aanbevolen berichten

Ons konijn heeft het volgende probleem:

twee weken geleden is hij bij de dierenarts geweest omdat hij niet at, dronk en/of keutelde. Hij heeft dit pobleem eerder gehad, toen bleek het om een verstopping te gaan. De dierenarts heeft zijn maag en darmen wel weer op gang gekregen, maar inmiddels eet hij nog steeds niet naar behoren. Er zijn foto's gemaakt van zijn buikje, maar daar was niets raars op te zien. De dierenarts heeft naar zijn gebit gekeken, daar lag het probleem ook niet. Hij is levendig, bedelt om 'lekker' voer (zoals zonnebloempitten) eet wat hooi en drinkt wel voldoende, maar hij eet geen biks. Hij is nu zo'n 700 gram afgevallen, maar als hij niet voldoende eet, komt het er uiteraard niet aan.

De dierenarts weet ook niet meer wat het probleem is, hij lijkt gewoon gezond. Wie heeft er een soortgelijke ervaring met zijn of haar konijn en heeft tips voor ons? Kan het zijn dat hij minder eet door alle stress? Hij is nu ruim een week thuis en krijgt nog een aantal medicijnen, maar hij maakt daarbij geen gestresste indruk. Daarnaast hebben we hem nu in huis, terwijl hij normaal buiten leeft. Kan dit nog van invloed zijn op zijn eetgedrag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 60
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb (gelukkkig, maar helaas voor jou) geen ervaring met wat jij beschrijft.

Het volgende vragen kwam wel direct bij mij op:

Hij keuteld wel weer okay? Heeft de DA naar zijn kiezen gekeken onder narcose of alleen met een lichtje? Heb je een nieuwe zak voer geopend sinds hij weer thuis is? Misschien vind hij deze zak niet lekker (minder kwaliteit, andere batch).

Geef je hem toevallig ook prozyme, dit geef je vaak als ze in de rui zijn om verstopping te voorkomen. Het lost de klonten op in de darmen die zijn ontstaan door het samen klonten van eten en haren.

En uit nieuwsgierigheid: welke medicijnen geef je hem nu nog?

700gram afvallen is wel erg veel, ik kan begrijpen dat je je zorgen maakt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groen voer mis ik in dit verhaal.....begin daar eens mee.

een klein schoteltje per dag met veilige groentens.

zoals ruccola, krulsla, witlof, worteloof, peterseli.

Geen kool soorten, spruitjes,spinasi dit geeft kans op gas.

Als je konijn nu nog niet keuteld.....zit ie echt in de gevaren zone.

Doet hij dat wel maak eens een keutel open zitten er haren in?

Groen voer rustig opbouwen dan moet het van zelf goed gaan komen.

Na drie dagen zie je de keutels veranderen en zal ie langsamerhand weer bix gaan eten.

Doet ie dit niet groen eten moet je toch aan haken op de kiezen denken....

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp, keutelt hij wel weer en eet hij ook, alleen geen biks? Ik mis inderdaad ook groenvoer.. Ik zou daar mee beginnen, dat in elk geval. Zijn zijn tanden en kiezen ook nagekeken?

Verder komt het me wel bekend voor, zodra één van mijn konijnen zich niet goed voelde, stopte hij met het eten van biks. (Hij at sowieso geen hooi..) Groente kreeg ik er nog wel in tot het moment dat het echt slecht ging, en zodra het weer bergopwaards ging, begon hij weer (goed) groente te eten. Het heeft meerdere malen wel een week geduurt voor hij weer fatsoenlijk biks at.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft onder narcose naar zijn gebit gekeken en wat kleine haakjes afgeveild.

Z'n keutels zijn erg nat, maar de meesten hebben wel een normale vorm.

Peterselie wordt hij ook erg blij van. Bij de dierenarts heeft hij in een keer een heel plantje kaal gegeten. Dit krijgt hij dan ook iedere dag, maar wel weinig omdat we bang zijn dat te veel groen ook niet goed voor hem is.

Hoe de medicijnen precies heten weet ik zo niet, maar hij heeft 1* per dag een ontstekingsremmer (0,15ml), 2 keer antibiotica (1ml)

Nieuw of oud voer maakt niet uit. Hij eet alleen het lekkers er uit. We mengen altijd 5 Kilo korrels met 1 Kilo gemengd voer zodat er toch nog wat lekkers bij zit iedere dag.

We wegen nu iedere dag z'n voerbak zodat we precies kunnen bijhouden hoeveel hij eet. Gisteren was het maar 36gram korrels over de hele dag en nacht.

Hij weegt normaal trouwens 3,5 kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groente kan geen kwaad mits: het veilige groenten zijn (zoekfunctie op het forum brengt je bij zo'n lijst) en het langzaam wordt opgebouwd. Wilgentakken zijn eetlust opwekkend en mogen ze gewoon lekker op knagen. Ik snap de medicatie ook niet helemaal, bij verstopping zou ik eerder denken aan een middel dat de darmen stimuleerd (zoals Metocloral of Cisaral drops) ipv antibiotica en ontstekingsremmers. Hoewel de ontstekingsremmer ook Metacam kan zijn dat ook een pijnstiller is of liever gezegd een pijnstiller die ook ontstekingsremmend werkt (toch). Hij eet inderdaad te weinig. Ik zou het advies van Bunny Ranch Chanty aanhouden en starten met groente opbouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemengd voer kan je beter niet voeren aan konijnen. Ze worden er selectief van en eten dan alleen het lekkers eruit en krijgen niet voldoende voedingstoffen binnen. Er zit in dit voer ook vaak te veel aan suikers, eiwitten en calcium dacht ik en dat is niet goed voor je konijn en kan gezondheids problemen veroorzaken. Dit voer kan er dus mee te maken hebben dat zijn darmpjes niet goed werkten. Ik zal aanraden over te gaan op gewone biks, dit is echt beter voor je konijn. Hope farms en science selective zijn wat mij betreft de beste biks soorten voor je konijn. Science selective is duurder voer,maar dit vinden ze wel erg lekker. Als je overstapt op ander voer, oude voer rustig afbouwen en nieuwe voer rustig opbouwen.Iedere dag een beetje meer nieuw voer erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cisaral drops heeft hij ook wel gehad, maar zijn volgens de dierenarts niet meer nodig omdat hij wel keutelt.

Het is inderdaad een Lothariger, maar ondertussen bijna 4 jaar jong.

Wij dachten dat gemend geen kwaad kon, omdat het normaal maar om enkele stukjes "lekkers" per dag gaat. Hij heeft altijd voer van "Kenner"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zal wat betreft de hoeveelheid "slechte" stoffen in dit voer uiteraard minder zijn omdat je het mengt met gewone biks las ik,maar hij eet er nu wel selectief door en krijgt dan niet de goede dingen binnen. Ik denk dat het daarom voor jouw konijn beter is alleen biks te voeren. Ik dacht dat hier op BB ook iemand kenner biks voerde. Maar niet alle kenner biks was goed dacht ik. Weet niet welke je dan moet hebben.Misschien weet iemand anders het. Maar ik denk dat de kans groter is dat hij beter biks gaat eten als je science selective voert, want dit vinden ze gewoon erg lekker. Dierenartsen hebben vaak wel een proefzakje hiervan voor je.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of de SS brokken via de hay experts kopen/bestellen in de UK (als je googled zou je zo op de site moeten uitkomen). Dan kost een zak 3,49 pond (nu in de aanbieding, normaal 5,99 pond), transport naar NL is dan wel 15 pond, maar dat is tot 28kg. Als je 8 zakken van 3kg in 1x besteld kom je rond de 5 euro per zak uit, in Nederland is het echt een heel stuk duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zeker als je knijn al vaker last heeft gehad van verstopping zou ik echt stoppen met gemengd voer! dit bevat veel minder vezels dan noodzakelijk zijn voor je konijn. en hij zal dat "lekkers"echt niet missen hoor. hier wordt elke dag een dansje gedaan voor gewoon kale biks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem net weer gewogen. Sinds maandag is er +/- 50gram af. Valt mee ten opzichte van de dagen ervoor, maar het is natuurlijk nog niet goed.

Hij heeft vandaag ook maar weer 34 gram biks gegeten.icon9.gif

Hij maakt wel ontzettend veel keutels, dus zal hij wel meer hooi eten dan wij denken. Ik heb z'n voer nu niet aangevuld met lekkers om hem meer te dwingen om de biks op te eten.

Hij krijgt trouwens ook 1ml Enrofloxoral drops per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou echt kijken of Science Selective wat is, én meer groente gaan geven. (Maar niet zo veel peterselie, dat werkt vochtafdrijvend..) Mijn konijnen krijge nnaar verhouding ongeveer net zo veel biks als die van jou (35 gram Science Selective voor twee konijnen van ongeveer 2 kg) en ze doen het daar goed op. Ze krijgen er echter wél een halve kilo groenten bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben gisteren een bos wortels voor hem gekocht. Het groen en de wortels gaan er zonder problemen in. Vers hooi valt hij ook meteen op aan.

Gisteren heeft hij 51gram biks gegeten. Het lijkt dus weer iets beter te gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zaterdag heeft hij maar 41gram biks gegeten, gisteren weer 55gram.

Hooi eet hij wel voldoende zo te zien.

Zijn keutels zijn nog steeds erg zacht en vaak klein.

Hij heeft de laatste dagen ook een hele natte staart. Z'n hele achterwerk is vies. Het ruikt naar plas. Hier had hij ook nooit eerder last van.

We hebben hem wel gewassen, maar na een paar uur is het weer vies.

Hij drinkt ook heel erg veel ten opzichte van vroeger.

Vanmiddag maar weer contact opnemen met de dierenarts hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tijdens het geven van medicatie kan stress/angst zijn, dit had gijs ook wel eens als hij iets spannend vond. Maar daarbuiten zou hij gewoon zindelijk moeten zijn. Ik zou niet meer afwachten maar direct terug gaan naar de DA. hoe eerder je weet wat het is hoe eerder je kunt beginnen met behandelen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook wel zo dat hij niet meer zindelijk is. Hij had altijd wel min of meer een hoek waar hij alles deed, maar nu doet hij het overal. Zelfs tijdens het geven van medicijnen.

Mijn konijn heeft meerdere keren soortgelijke klachten gehad, eerste keer viel hij veel af en plaste hij over zijn achterpoten, toen bleek hij haakjes op zijn kiezen te hebben en E. cuniculi, een parasiet in de hersenen die o.a. nierproblemen veroorzaakt. Tweede keer begon hij steeds onzindelijker te worden tot hij uiteindelijk gewoon in z'n plas bleef zitten en ook over zichzelf heenplaste, toen had hij een blaasontsteking, maar na een antibioticakuur waren de klachten hoogstens wat verminderd, dus hebben we hem weer (voor de zekehreid) behandeld voor E.cuniculi, hielp ook niks, uiteindelijk bleek hij blaaszand te hebben.

Wil niet zeggen dat het bij jouw konijn hetzelfde verhaal is, maar ik vertel dit om aan te geven dat het wel een ernstig probleem kan zijn of kan worden.. Bij E. cuniculi is het zaak dat je snel behandeld, bij een blaasontsteking zal hij toch een antibiotica kuurtje moeten hebben en om te zien of hij blaasstenen oid heeft zullen er foto's (bij mijn konijn ook een echo) gemaakt moeten worden. Dit is niet iets waarmee je nog even moet wachten dus. Want doordat hij constant zo'n vies kontje heeft, gaat zijn huid straks ook kapot. Heb je inmiddels contact gehad met de dierenarts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net contact gehad met de dierenarts. Ze denkt ook dat het veroorzaakt wordt door de E. cuniculi. Hiervoor heeft hij al een week uit voorzorg medicijnen (een kuur van 30 dagen). De andere medicijnen moeten we afbouwen.

Morgenochtend ga ik voor de zekerheid even bij de DA langs omdat z'n keutels ook nog erg zacht zijn. Misschien gaan ze ook nog een bloedonderzoek doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .