Ga naar inhoud

Castratie


Boucje

Aanbevolen berichten

Frodo is vandaag gecastreerd.

Ik weet dat het van belang is dat hij blijft eten, dat heeft de dierenarts me ook gezegd. Ik heb hem om 2 uur opgehaald en hij heeft alleen nog maar suffig van de narcose op 1 plek in zijn hok gezeten en dus niet gegeten tot nu toe.

Net wel een klein stukje wortel uit mijn hand, maar echt maar een paar kleine hapjes.

Wanneer moet ik aan de bel trekken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond rond 7 uur zou ik wel gaan dwingen om wat te eten ( oppakken en reepjes witlof/wortelloof tussen zijn mondhoekje drukken, dan eten ze het bij mij wel, en toch dwing je ze).. Maar hem nu nog even rustig laten zitten. Als hij vanochtend goed heeft gegeten kan er nog niet zoveel gebeuren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties. Hij lag er net heel suf bij, dus ik maakte me echt wat zorgen, maar vlak erna was hij toch uit zichzelf wat wortel aan het oppeuzelen.

Hij heeft er niet veel van op, maar ik was wel blij het te zien.

Ik houd hem in de gaten. Bedankt voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijn binnen 12 uur niet heeft gegeten moet je gaan dwangvoeren.

Die sufheid is normaal, is een nawerking van de narcose.

Een stukje wortel is al een goed begin! Misschien een schaaltje met allemaal verschillende groeten neerzetten, dan heeft hij veel keuze en eet hij misschien eerder iets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan zou je wortel kunnen proberen, als hij die andere groenten niet kent zal hij ze nu zeker niet eten. Misschien een stukje hard brood (geen vers) proberen? Olvarit worteltjes(laten likken van een lepel of uit een schaaltje of met een spuitje in de mond)?

Lauw/warm water bij de biks, hier een papje van maken..

Heeft hij wel nog iets gegeten in de tussentijd? En drinken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net van de dierenarts met Frodo. Hij heeft de hele nacht niks gegeten.

Hij heeft een pijnstillingsinjectie gehad en eentje om het maag darm kanaal te stimuleren.

Ik heb een spuitje meegekregen met de tip Olvarit worteltjes te halen, dus dat ga ik nu even doen en proberen het in zijn bekkie te spuiten.

Hij is gelukkig wel goed levendig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel veel succes! Ik hoop dat hij snel gaat eten, anders moet je nu echt gaan dwangvoeren. Olvarit is niet echt dwangvoer, maar meer van dan zit er iets in en konijnen vinden het lekker.

Je kunt dwangvoer kopen of zelf maken (lauw water bij biks en papje van maken).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog steeds een niet etende Frodo. Net heeft hij wel UIT ZICHZELF weer wat hapjes van een wortel genomen, daar was ik blij om, maar het bleef bij een paar hapjes. De Olvarit in zijn bekkie spuiten gaat niet. Hij slikt het niet door en loopt er gewoon weer uit.

Maar ik geef niet op en ga een papje maken van biks en hem verder dwangvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of het spuitje iets verder het bekje induwen...ik weet het...dat gaat bijna niet. Inderdaad blijven volhouden. Ik weet hoe frustrerend het kan zijn! Goede tip: doe oude kleren aan als je met olvarit en het papje in de weer gaat. Toen ik het moest doen bij mijn Sam zat ik helemaal onder! Maar naar binnen kreeg ik het!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg die Olvarit er echt niet in.

MAAR!!!! IK ben blij, hij heeft net 2 stengeltjes selderij uit mijn hand gegeten!

Maar hij is woest zeg, kwaad konijntje heb ik. Toen het hem genoeg was rukte hij de stengel uit mijn hand, gooide het neer en begon woest met zijn keukenrollen te smijten.

Maar ach, dat geeft niet, hij heeft iets binnen.

Straks weer proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet inderdaad het spuitje verder in de mond doen, dan spuit je achter in de keel en moeten ze wel slikken. Je moet het spuitje aan de zijkant van de mond naar achter doen, niet van de voorkant dus.

Selderij is goed! al eet hij niet veel maar wel regelmatig kleine beetjes, dan blijven zijn darmen op gang.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet alle reacties gelezen, de eerste vijf en de laatste drie ofzo, maar ik begrijp dat hij nog regelmatig iets eet.. Dan zou ik persoonlijk niet gaan dwangvoeren, dwangvoeren is stress en als ze gestresst zijn zullen ze nog minder snel gaan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is nog steeds niet alles met Frodo.

Dat met het spuitje heb ik opgegeven.

Hij eet heel af en toe wat kleine hapjes uit mijn hand van wortel of selderij.

En ik heb hem er net op betrapt dat hij uit zichzelf hooi at!! Slechts een paar sliertjes, maar ik was dolblij het te zien.:mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat wel goed met Frodo, hij is levendig, verbouwt zijn hok, loopt weer rond te hupsen. En hij heeft voor het eerst in dagen weer gekeuteld waar ik erg blij mee ben.

Eten is nog steeds een probleem. Maar sinds ik hem gister wel zelf wat hooi heb zien eten en hij heeft gekeuteld maak ik me minder druk nu.

Uit mijn hand wil hij niks meer, duwt het weg met zijn neus, of bijt het koppig doormidden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inmiddels bijna een week geleden dat Frodo gecastreerd is en nog steeds eet hij amper. Af en toe een sprietje hooi en af en toe een hapje wortel.

Verder vertikt hij het. Eet geen biks. Eet niet meer uit mijn hand, duwt het koppig weg.... Hij is wel gewoon levendig en ziet er goed uit.

Wat kan ik nog meer proberen om hem aan het eten te krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb iets gelezen om met een spuit babyvoeding (wortel) proberen te geven. Misschien is dat iets?

Ik heb dit net ook in een ander topic geplaatst, maar misschien dat hier ook iemand me kan helpen:

Ik heb twee rammetjes van ruim een half jaar (broertjes), die ik morgen, na een hoop gerijd, gesproei en gekeutel ga laten castreren. Iemand ervaring met dezelfde situatie?

Heeft iemand überhaupt nog tips? Ik weet dat ik de kooi stro-vrij moet maken (ik heb ladingen oude handdoeken opgetrommelt), een kruik in de kooi moet leggen, en zorgen dat ze goed bij hun eten en drinken kunnen (en natuurlijk heel veel vertroetelen). Alle tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Svennie gaat maandag gesteriliseerd/gecastreerd worden. Ik heb een snuggle safe aangeschaft, dwangvoeding + spuitjes, olvarit wortelhapje, veel verschillende groenten en ciseral drops in huis en ik krijg van de DA dan nog pijnstilling mee.

Als je echt moet gaan dwangvoeren kun je het beste daar dwangvoeding of een bikspapje voor gebruiken. Olvarit zit te weinig (geen?) vezels in. Olvarit vinden konijnen wel erg lekker en kan wel gebruikt worden om de darmen op gang te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inmiddels bijna een week geleden dat Frodo gecastreerd is en nog steeds eet hij amper. Af en toe een sprietje hooi en af en toe een hapje wortel.

Verder vertikt hij het. Eet geen biks. Eet niet meer uit mijn hand, duwt het koppig weg.... Hij is wel gewoon levendig en ziet er goed uit.

Wat kan ik nog meer proberen om hem aan het eten te krijgen?

Heb je hem voor de operatie gewogen? Hoeveel weegt hij nu?

Ik zou toch even overleggen met de DA als ik jou was.. een week lang niks tot nauwelijks eten is lang..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .