Ga naar inhoud

Vraag over duur Panacur behandeling


Clover

Aanbevolen berichten

Aanstaande vrijdag geef ik Flake alweer 6 weken achtereen Panacur, tegen EC.

Ondanks dat ze heel erg (snel ook!) vooruit is gegaan in haar beweging, zie ik nog steeds een zwakke achterhand. Zeker als ze even los heeft losgelopen op het gras, zakt ze uit vermoeidheid vaak gewoon door haar linkerachterpootje. Waardoor ze dus op dat moment nog behoorlijk sleept met haar achterhand.

Op het moment dat ze uitgerust is, zie je niet zoveel aan haar. Ik weet waar ik op moet letten, dus ik zie het wel, maar visite ziet niks raars aan haar meer.

Betekent dit dat deze verschijnselen niet meer zullen verbeteren? Of zal dit misschien de komende tijd nog wel gebeurden?

Of moet ik doorgaan met de Panacur totdat echt alle verschijnselen weg zijn?

Mijn DA kon hier ook niet echt een duidelijk antwoord op geven, omdat hij hier eigenlijk geen ervaring mee heeft.

Heeft iemand hier ervaring mee??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begrepen dat het mogelijk is dat het blijvend kan zijn terwijl ze gewoon van EC af is.

Dierenkliniek Wilhelmina Park heeft mij toen aangeraden om me konijn met EC 2-3 maanden lang te behandelen met panacur. Me konijn heeft het niet gered, helaas! Bij haar kwamen we te laat achter.

Ik denk dat je beter door moet blijven gaan met panacur geven. Als je dan met 2-3 maanden niet nog meer verbetering ziet dan is het denk ik blijvend. Maar goed, overleg dat maar eerst voor zekerheid met wilhelmina park voor je dat gaat doen.

aangepast door Aileen
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kunnen na de behandeling van EC nog altijd restverschijnselen blijven. Dit kan komen doordat de EC bepaalde delen van het zenuwstelsel heeft aangetast en zenuwweefsel hersteld vrijwel niet als het beschadigd is geweest. Zolang Flake er geen last van lijkt te hebben en de EC weg is zou ik wel opletten met het geven van panacur. Te lang panacur geven kan ook een negatief effect hebben om het beenmerg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er kunnen na de behandeling van EC nog altijd restverschijnselen blijven. Dit kan komen doordat de EC bepaalde delen van het zenuwstelsel heeft aangetast en zenuwweefsel hersteld vrijwel niet als het beschadigd is geweest. Zolang Flake er geen last van lijkt te hebben en de EC weg is zou ik wel opletten met het geven van panacur. Te lang panacur geven kan ook een negatief effect hebben om het beenmerg.

Ja, dat te lang ook niet goed is, had ik begrepen. Daarom vraag ik het hier. Ik ken nergens een plek waar zoveel ervaringsdeskundigen bij elkaar op een kluitje zitten namelijk :mdr:

Flake is zelf gewoon haar eigen ikje. Vrolijk, aanhankelijk en eetlustig :yes:.

Dus daar maak ik me op dit moment niet meer zo'n zorgen om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begrepen dat het mogelijk is dat het blijvend kan zijn terwijl ze gewoon van EC af is.

Dierenkliniek Wilhelmina Park heeft mij toen aangeraden om me konijn met EC 2-3 maanden lang te behandelen met panacur. Me konijn heeft het niet gered, helaas! Bij haar kwamen we te laat achter.

Ik denk dat je beter door moet blijven gaan met panacur geven. Als je dan met 2-3 maanden niet nog meer verbetering ziet dan is het denk ik blijvend. Maar goed, overleg dat maar eerst voor zekerheid met wilhelmina park voor je dat gaat doen.

Ik vind "2 tot 3 maanden" zo'n vage aanduiding. Of ligt dat nu aan mij??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb toen 3 maanden Panacur moeten geven. Heb begrepen dat na 3 maanden de kans op plotse sterfte zou toenemen.

Hij krijgt nu om de dag vitamine B druppeltjes omdat zn zenuwstelsel waarschijnlijk is aangetast. Verder gaat het prima met hem.

Mn dierenarts heeft trouwens albendazole besteld. Dit zou ook ipv Panacur gebruikt kunnen worden omdat uit recentelijk onderzoek zou blijken dat Cuniculi een schimmel is ipv een parasiet. Heb nog niet gehoord dat het binnen is, maar wil wel nog overleggen of ik hem dit nu al moet geven of dat ik het op voorraad moet hebben, mocht het weer erger worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .