Ga naar inhoud

Konijn heeft Torticollis


nr91

Aanbevolen berichten

Hallo,

1 van mijn konijnen heeft sinds 3 weken Torticollis (scheef hoofdje). Ik behandel haar al volgt:

1x24u Panacur

1x12u Baytril en Metacam

Volgens onze dierenarts moet in de Panacur 28 dagen geven omdat na die 28 dagen, ofwel de parasiet dood is ofwel de parasiet 'onschadelijk' is gemaakt. Op konijnen.nl lees ik dan weer dat je het 4 to 8 weken moeten geven. Iemand ervaring mee?

Verder vraag ik mij of hoelang ik de Baytril en Metacam moet geven.

Het konijn is kwestie eet nog zeer goed en zolang ze kan steunen ziet ze er in feite niet ziek uit (natuurlijk is haar kopje scheef). Als ze geen steun heeft, begint ze wel te tollen. We hopen dat ze er bovenop geraakt.

Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

De parasiet (aangenomen dat het hier om E. cuniculi gaat) gaat helaas niet dood, maar zal inderdaad 'onschadelijk' zijn als de behandeling goed zijn werk doet. Belangrijk hierbij is om als het konijntje hersteld, ook in de toekomst alert te blijven. EC kan altijd terug komen.

Ik heb zelf twee konijnen met EC gehad, Joy had ook torticollis (overigens is dat een symptoom dacht ik, en niet de 'ziekte' op zich.. Ik weet dus ook niet of je het zo wel juist benoemd.. Ze heeft natuurlijk wel torticollis, maar als gevolg van EC..) en het was de bedoeling om hem voor zowel een oorontsteking als voor EC te behandelen, voor dat laatste zes weken. Joy is echter overleden na een maand.

Indy had andere symptomen (urinebrand) en ook hem heb ik zes weken Panacur gegeven (verder niks), hij is volledig hersteld. Later kreeg hij weer urinebrand, dit bleek door iets anders te komen, desondanks heeft hij vier weken Panacur gehad omdat hij bekend was met EC. De dierenarts die ik toen had bleek niet konijnkundig, maar mijn huidige (wél konijnkundige) dierenarts vertelde dat mócht het toch EC zijn geweest, vier weken afdoende had moeten zijn.

Hoe lang je de Baytril en Metacam moet geven weet ik niet.. Heeft de dierenarts daar niks over gezegt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit kan ook om een ooronsteking gaan en in dat geval heb je meer baad bij de baytrill dan de panacur.

Maar hier zie ik ook weer dat de da niet zeker is van zijn zaak want hij behandeld zowel tegen e cuniculi als tegen onsteking

En waarom schrijf je dat op alsof het iets negatiefs is? Beter het zekere voor het onzekere nemen en voor beide behandelen, of niet dan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

1 van mijn konijnen heeft sinds 3 weken Torticollis (scheef hoofdje). Ik behandel haar al volgt:

1x24u Panacur

1x12u Baytril en Metacam

Volgens onze dierenarts moet in de Panacur 28 dagen geven omdat na die 28 dagen, ofwel de parasiet dood is ofwel de parasiet 'onschadelijk' is gemaakt. Op konijnen.nl lees ik dan weer dat je het 4 to 8 weken moeten geven. Iemand ervaring mee?

Verder vraag ik mij of hoelang ik de Baytril en Metacam moet geven.

Het konijn is kwestie eet nog zeer goed en zolang ze kan steunen ziet ze er in feite niet ziek uit (natuurlijk is haar kopje scheef). Als ze geen steun heeft, begint ze wel te tollen. We hopen dat ze er bovenop geraakt.

Jan

Wat bedoel je precies met 'begint ze wel te tollen'? dat ze, zonder steun, een scheef kopje heeft en niet in balans kan blijven zitten? Of begint ze echt met heel d'r lichaam te rollen en schudden?

Als je konijn er idd bovenop komt, zou ik het langer dan 28 dagen blijven geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En waarom schrijf je dat op alsof het iets negatiefs is? Beter het zekere voor het onzekere nemen en voor beide behandelen, of niet dan..

ik vind dit dus weer iets negatiefs omdat dit konijn straks ook als e cuniculli wordt bestempeld als het genezen is.

En omdat je simpelweg voor beide behandeld valt dat dus niet vast te stellen.

Veels te veel konijnen worden als e cuniculi bestempeld terwijl die een doodnormale ooronsteking hebben die al dan niet is doorgeslagen.

Dit konijn heeft ook de duidelijke symptomen van een ooronsteking

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vind dit dus weer iets negatiefs omdat dit konijn straks ook als e cuniculli wordt bestempeld als het genezen is.

En omdat je simpelweg voor beide behandeld valt dat dus niet vast te stellen.

Veels te veel konijnen worden als e cuniculi bestempeld terwijl die een doodnormale ooronsteking hebben die al dan niet is doorgeslagen.

Dit konijn heeft ook de duidelijke symptomen van een ooronsteking

Dus, dan maar niet behandelen voor EC?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze heeft altijd een scheef kopje, maar zolang ze steun heeft, kan ze zich recht houden. Als ze de steun niet heeft, begint ze te tollen en dus met heel haar lichaam rond te draaien tot ze weer toevallig een steun gevonden heeft en zich langzaam recht zet (behalve haar kopje uiteraard).

Ikzelf (en ook de dierenarts) zijn er van uitgegaan dat het EC is . Maar jullie denken dus dat het ook een gewone ooronsteking kan zijn?

Plus, ben ik (bijna) zeker dat het EC is, want ik heb er al een konijn aan verloren (een hele tijd geleden). Dat wou niet meer eten op het einde. Nu was ik er vroeger bij, ik ga dus echt niet stoppen met de Panacur.

aangepast door nr91
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm mijn Oscar had dat ook...Scheef kopje en tollen met zijn hele lichaam totdat hij weer ergens een punt had gevonden om te stoppen...Soms flapperde hij een hele tijd door, totdat ik mijn hand op hem legde...Ik wil je niet ontmoedigen, maar meestal als een konijn met EC (ik durf er bijna mijn hand voor in het vuur te steken dat het hier om EC gaat) ook 'flappert' en 'schudt' is het al te laat...Dan zijn de zenuwen té erg aangetast om er goed van te herstellen...Dat beweer ik niet, maar mijn beide KK-dierenartsen van toentertijd...Desondanks hoop ik dat het voor jou beter afloopt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja en als een ooronsteking doorgeslagen is richting hersenen krijg je dus ook hetzelfde effect als wat je beschrijft.

Daarnaast vraag ik me af als je da zeker is dat het EC is waarom die dan ook antibiotica geeft

Better safe than sorry, toch?

Ik ben, net als Snoef, de eerste keer ook te lang door gegaan ten koste van het konijn (helaas besef je dat achteraf pas) maar uiteindelijk kunnen wij natuurlijk niet beoordelen hoe jouw konijntje er aan toe is.. En als ze nog goed eet, dan zal ze ook niet enorm lijden. Beterschap voor 't arme beestje, ik hoop dat het goed komt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar als je niet met 100% zekerheid kunt zeggen wat het is, dan mag AB negatieve gevolgen hebben, maar het niet geven van AB (of Panacur) kan, als je verkeerd zat, dodelijke gevolgen hebben..

Ik vraag me ook af, hoe jij met 100% zekerheid kunt zeggen of het om EC of een oorontsteking gaat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit volg ik op:

De jongste ervaringen wijzen uit dat behandeling van E.cuniculi het meest succesvol verloopt als wordt gestart met Metacam, Panacur, Cisaral drops en Baytril of Enrofloxoral drops gedurende de eerste drie dagen.

*Metacam (werkzame stof is meloxicam) is een pijnstiller met ontstekingsremmende eigenschappen, en wordt ingezet om ontstekingen te remmen.

Na de drie-daagse startbehandeling wordt de behandeling nog minimaal vier tot acht weken voortgezet met Panacur en Baytril danwel Enrofloxoral drops. Hoe lang precies Metacam doorgegeven dient te worden is per konijn verschillend. Metacam nogmaals wordt in dit geval niet als pijnstiller gegeven maar als broodnodige ontstekingsremmer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ook wel benieuwd wat de werking van baytril in deze zou zijn...ik weet dat baytril/enrofloxoral een breedwerkend perspectief heeft, maar zie niet in hoe het bij EC kan helpen...en datzelfde geldt voor cisaral, want dat is een darmstimulerend middel en een konijn met EC heeft, voor zover k weet, wel altijd nog een gewone eetlust alleen soms gáát het eten niet meer...

En daar wil ik nog even aan toevoegen dat een konijn met EC vaak dus nog wel gewoon eet,maar dat is niet per definitie een voorwaardedat het nog 'oké' is. Oscar at tot zijn laatste snik nog, zij het dwangvoer omdat hij op gegeven moment zelf niet meer kon eten. Maar zijn eetlust was intact. Hij plaste en keutelde ook nog relatief gewoon. En toen ik hem in liet slapen, at hij hooi op mijn schoot....dus kortom, laat het feit dat je nijn nog wel eet, geen doorslaggevend iets zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn (Roza) eet nog wel goed en zelfstandig, dus geen dwangvoeren. Ik zal zelfs meer zeggen, ze eet echt veel. Dat is bij mij toch een goed teken. Ik hoop dus dat het goed komt.

De DA heeft mij enkel Panacur aangeraden, maar de andere raadgevingen (Baytril etc) komen vanop konijnen.nl (onder medisch) die al eerder konijnen met CE behandeld hebben (en genezen), dus volg ik hun raadgevingen ook.

Ik heb de indruk dat nog niet alles geweten is van deze parasiet, dus dat er inderdaad zaken gegeven worden die misschien niet nodig zijn, maar als je dan toch niet zeker bent, dan beter iets te veel dan iets te weinig.

Hier staan trouwens ook interessante zaken: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/torticollis.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt Dollie, maar in het geval van Eufrasie was er sprake van een extra symptoom, nl stasis. En niet alle konijnen met EC vertonen dit symptoom, net als dat sommige slechts een verslapte achterhand krijgen eng een scheef hoofdje. Dus daarom vond ik het een beetje voorbarig om met een darmstimulerend middel aan de slag te gaan, als er geen sprake is van stilliggende darmen. Maar ja, dan rijst idd weer die vraag van is het voorkomen niet beter dan genezen?

En je hebt gelijk nr91, er is nog heel veel niet bekend over deze parasiet. Veel DAs weten er ook echt te weinig van af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

even de amerikaanse studies ingedoken en daar wordt inderdaad niet steroide onstekingsremmers voor korte termijn aangeraden om opvlammingen van onstekingen door EC te helpen voorkomen/aanpakken en te zorgen voor pijnstilling en een betere eetlust

Heeft de dierenarts ook in zijn oren gekeken met een endoscoop?

Daarmee kan hij namelijk een doorgeslagen middenooronsteking vaststellen of uitsluiten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ja, dan rijst idd weer die vraag van is het voorkomen niet beter dan genezen?

Dat is mijn vermoeden wel ja.. Op zich ook logisch, ik weet niet wat ciseral voor bijwerkingen kan hebben, maar als een konijn óók nog stilliggende darmen krijgt, lijkt me dat de kans op herstel ook kleiner wordt.. Anders zou ik niet weten waarom ze ciseral geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .