Ga naar inhoud

Jong konijntje (8 weken) eet blindedarmkeutels niet


veertje55

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb zins vrijdag een konijntje van 8 week oud.

Nu heb ik al 2x blindedarmkeutels gevonden. Is dit erg???

Of is het normaal dat een konijntje in de groei die niet eet??

p.s ik geef dezelfde voeding als de fokker...

(ben nogal nieuw wat berteft het konijnenleven)

Alvast bedankt voor de info

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

Ik geef hooi onbeperkt en s'morgens en s'avonds krijgt ie een handje biks.

Maar ik krijg ook verschillende info wat betreft voeding.

De 1 zegt dat een jong konijntje onbeperkt mag eten en een ander zegt van niet :eek:.

Nu weet ik niet wat ik moet doen.

(misschien deze vraag bij voeding neerzetten?)

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om uit te vinden of je misschien te veel voer geeft (geef je gemengd of biks?) moet je weten hoeveel je konijntje zal wegen als hij/zij volwassen is. Heb je enig idee wat voor ras het is (of komt hij bij de dierenwinkel vandaan?). De algemene regel is dat je 25 gram biks geeft per kg lichaamsgewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval doet de hoeveelheid voer er niet toe mensen!!!!!

Het betreft hier een normaal jong diertje die druk bezig is de wereld te verkennen en de rest vergeet.

Gewoon onbeperkt blijven geven en uiteindelijk zal die ook wel alle blindedarm keutels op eten.

Dat heeft gewoon tijd en volwassenheid nodig.

Zou dit een volwassen konijn zijn is dat iets heel anders

De hoeveelheid die je vind is overigens niet alles wat ze produceren, ze zal zoenzo wel een deel opeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Volgens mij" zeg je, betekend dat je haar in de dierenwinkel hebt gekocht of bij een fokker. Het verschil hiertussen is van belang aangezien dierenwinkels allerlei labels opplakken en met ras-namen smijten die niet waar zijn. Konijnen die als dwerg worden verkocht groeien toch uit tot konijnen van 2 - 2,5 kg. (en een NHD weegt rond de 1,5kg).

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Volgens mij" zeg je, betekend dat je haar in de dierenwinkel hebt gekocht of bij een fokker. Het verschil hiertussen is van belang aangezien dierenwinkels allerlei labels opplakken en met ras-namen smijten die niet waar zijn. Konijnen die als dwerg worden verkocht groeien toch uit tot konijnen van 2 - 2,5 kg. (en een NHD weegt rond de 1,5kg).

Klopt wat je zegt. Mijn volwassen hangoren van de dierenwinkel wegen 2,3 kg. Dan maakt het dus wel uit hoeveel voer je geeft, omdat je kijkt naar het gewicht .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge jonge wat een heftige reactie's (om 2 woorden "volgens mij")......en JA ik heb haar in de winkel gekocht :duivel: ik weet dat het fout is, maar ja.....

Als iemand mij vertelt hoe ik hier foro's kan plaatsen dan zal ik haar even laten zien en dan kunnen de expert oordelen wat ze is.

Groeten

aangepast door veertje55
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het kan in volwassen leeftijd dus 1,5 kg schelen....De kans dat je een nhd hebt uit de dieren winkel is te klein.

Wel dat je een rasloze hangoor hebt die rond de 3 kilo word die heeft dan dus ok meer voer nodig zeg maar het dubbele dan dat je denkt.

Het is normaal dat dieren winkels dus liegen bij aankoop konijn dat je een dwerg konijn koopt die dat niet is.....dit verkoopt namelijk beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, 1,5 kilo dat is wel veel.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de dierenwinkel niet heb gevraagt wat voor soort het is (nu heeeel er dom heb ik door).

Maar goed ik ben echt nog heel er groen wat betreft konijnen. Dit is voor het eerst dat ik een nijntje heb.

Wel een droom die uit komt (ze is eigenlijk van mijn dochter maar mama moet er toch voor zorgen en mama wou nog liever een konijn dan dochter hahahaha)

Dit is stampertje :veertje55-7661-albums-konijn-picture26523-a.jpg

veertje55-7661-albums-konijn-picture26524-net-haar-nieuwe-hok.jpg

Dus zeg mij het maar wat is ze????

(ze weegt nu trouwens 799 gram)

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry maar mijn reactie was niet heftig bedoelt, maar meer om duidelijk te krijgen of het om een ras-echt konijn gaat of om een ras-loos konijn. Wat zoals eerder aangegeven van belang is. Dat je bij de dierenwinkel niet hebt gevraagd wat voor ras het is maakt ook eigenlijk niet uit omdat ze dan toch gewoon wat zeggen. De dierenwinkel verkoopt geen ras-konijnen. Meestal worden ze ook iets groter dan je misschien voor ogen hebt :) En meestal wegen ze dan zo rond de 2 - 2,5 kg - 3kg. Of je het zo vanaf de foto's is aan te geven weet ik niet, misschien dat de anderen daar iets over kunnen zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de foto schat ik dat dit een 2,5-3 kg konijntje gaat worden, een gewoon standaard dierenwinkelmaatje. Voor de hoeveelheid voer van een jong konijn kun je beter wat ruimer dan te krap zitten. Overgewicht hebben echt jonge nijnen niet zo heel snel, ondergewicht is eigenlijk gevaarlijker.

Voor een ukje dat je net hebt is het nog niet zo heel gek dat er wat bd-keutels blijven liggen. Maak je daar nog niet te veel zorgen om. Als je nijn verder gewoon goed eet en drinkt, geen diarree heeft is er geen reden tot zorgen. Controleer wel elke dag even zijn kontje, dat de keutels er niet aan plakken en vliegen gaan aantrekken.

Wacht het nog eventjes een paar weekjes af, tot je nijn een weekje of 12-14 is, dan kun je de hoeveelheid voer wat meer gaan aanpassen naar een hoeveelheid waarbij hij dus wel de bd-keutels eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .