Ga naar inhoud

Hoeveel meer biks bij minder groente?


Setareh

Aanbevolen berichten

Een tijdje terug heb ik uit een ander topic (weet niet meer precies welke) informatie opgeschreven over de hoeveelheid biks en groente die konijnen mogen hebben. Nu ben ik onlangs begonnen met afwegen van de biks, omdat Ariël haar blindedarmkeutels niet/minder opat.

Wat ik me nu alleen afvraag; er stond in dat topic ook dat wanneer je minder groente geeft (minder dan 50-100gr voor elk konijn) je meer biks moet geven. Nu eten mijn nijnen niet veel groente, qua grammen weet ik het niet precies, is ongeveer halve witlof per dag en bijvoorbeeld iets van wortelloof, bleekselderij etc erbij. Ik ben bang dat de biks nu niet voldoende is. Kan iemand me een richtlijn geven hoeveel meer ik zou moeten geven, of is meer niet nodig? Ik geef nu 10gram SS per kilo.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou alleen meer biks geven als je merkt dat jouw konijnen iets te kort komen. En als je véél groente geeft, zou ik juist overwegen minder biks te geven dan 'de richtlijnen'. (Tenzij je konijnen het daar niet goed op doen natuurlijk.) Dat doe ik zelf nu ook, ze krijgen hier met z'n tweetjes (1950&1750gram) een halve kilo groente en een 'winterportie' SS. Dat zal tussen de 30 en 40 gram uitkomen, ik gaf mijn ram tijdens de vrieskou van afgelopen winter zo veel omdat i kmerkte dat hij toen wel wat extra's kon gebruiken. Kan nog niet met zekerheid zeggen dat dit een succes is, maar ze eten veel hooi en ik hou hun gewichten in de gaten.

Die van mij krijgen daarnaast nog wel een bakje gedroogde kruiden per dag trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dollie,

Bedankt voor je advies! Zou best kunnen dat het momenteel nog te veel is, want vandaag was het na een aantal dagen weer raak met Ariël. :beurk: Gisterenavond had ik wel iets meer groenten gegeven dan normaal en volgens mij had zij het meeste op :oh: Misschien kwam het daardoor.

Overigens heeft ze geen voortandjes meer, maar dat zou toch geen invloed moeten hebben op het eten van de keutels?

Denk dat ik het dan nog even aanzie met deze hoeveelheden biks,

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, soms ligt er niets en dan ineens weer wel. Het is wel altijd op één bepaalde plek. Wellicht dat ze daar dan ligt te slapen en geen zin heeft, ik zeg maar wat. :)

Zou me niet zo'n zorgen maken om de kleinere hoeveelheid voer als ik wist dat beide nijnen ruim hooi aten, maar dat is niet zo. (ben nog wel verschillende dingen aan het proberen, dus is nog even afwachten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .