Ga naar inhoud

tips voor antibiotica toedienen


Woezel en Pip

Aanbevolen berichten

Heeft iemand nog tips hoe je antibiotica kan toedienen aan een franse hangoor.

Vandaag naar de dierenarts geweest met m'n franse hangoor woezel.

Woezel heeft al een paar dagen een nat neusje, lijkt verder niet ziek .

Ik heb het een paar dagen aangezien, maar vandaag ook een prut oogje

en hij snift een beetje.

Dierenarts heeft hem onderzocht en twijfelde of ze hem nu al antibiotica moest voorschrijven.

Zijn longen klonken nog goed en hij maakte nog geen zieke indruk,

maar omdat Woezel zijn hok deelt met z'n vriendinnetje, leek het haar toch beter om hem te gaan behandelen.

Hij krijgt 2 x pd 2 ml enrofloxoral drops (best veel).

Ik vind het erg lastig om hem dit te geven, via het spuitje wil hij het niet.

De dierenarts gaf nog de tip om het te mengen met 2 druppels roosvicee,

hij begon hier vrolijk aan, maar 2 ml is behoorlijk veel.

uiteindelijk heb ik druppels op plakjes banaan gedaan en op plakjes wortel.

Hij had zijn dosis binnen, maar het kost veel tijd.

Heeft iemand nog tips hoe het makkelijker kan gaan?

Groetjes Erika

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch in de mond spuiten.

Konijn op een tafel of aanrecht zetten en door iemand anders laten vasthouden.

Zijkant van de lip omhoog doen en tegelijker tijd met diezelfde hand de ogen bedekken. Met de andere hand het spuitje achterin de mond doen en leegspuiten (of in 2keer). Als je het ver genoeg in de mond doen moeten ze wel slikken. Ook weer niet te hardhandig natuurlijk.

Het is vervelend, achteraf belonen met een SS brokje of iets anders.

Hoe lang moet je dit geven?

Als je konijn alleen zit kun je het eventueel ook over zijn brokjes spuiten, als hij die altijd helemaal op eet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij deden het ook met twee personen. Ik deed het konijn dan in een handdoek wikkelen en omgekeerd op mijn schoot leggen (met de pootjes omhoog zeg maar). Door de handdoek kunnen ze niet bewegen en het hoofdje kun je vasthouden. Bij mij ging het echt niet op een andere manier omdat ze zo heftig protesteerde, maar dit werkte wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wikkel ook het konijn in een handdoek en zet hem dan met z'n kont naar mij toe op het aanrecht. Op die manier kan ik goed bij z'n mondje. Aan de zijkant deed ik de lip een stukje opzij en spoot rustig en spuitje leeg. (dit was wel bij mijn makkelijkste konijn) Bij een ander heb ik een vloeibaar medicijn op een blaadje witlof gedaan en dat at hij helemaal op.

Beterschap in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banaan en wortel moet een konijn trouwens niet te veel binnen krijgen, bevatten suikers (dikmakers en kunnen de darmen van slag van raken).

Ik weet neit of hij andere groenten is gewend? Misschien op een blaadje witlof? Of op een plakje komkommer?

Het dagelijks geven van een kleine portie banaan of wortel is echt niet zo schadelijk als veel mensen hier beweren. Biks is een korrel gemaakt om ervoor te zorgen dat dieren snel dikker worden, groot groeien en lang niet zo goed als iedereen continu beweert. Een natuurlijke vorm van eten is dan nog altijd gezonder, zolang je het maar bewust geeft :).

Een fransoos even optillen is niet makkelijk, laat staan even in een handdoek wikkelen. Wat je zou kunnen proberen is het konijn tussen je benen "klemmen", waardoor je met 1 hand de kop vast kunt houden en met de andere hand het spuitje in de bek kunt doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ligt eraan welke biks, als je gemengd voer hebt wel ja. Je kunt beter 1 brokje SS geven dan een plakje banaan. Ik heb een konijn in de natuur nog nooit een banaan zien pellen en eten maar goed dat ter zijde ;)

Mijn voorkeur zou uitgaan naar groente ipv fruit.

Maar dat meot ieder voor zich bepalen natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat een konijn niet bijten als je hem tussen je benen klemt? Ik heb het nooit geprobeerd dus ik zou het niet weten, maar het lijkt me niet zo prettig.. het zal ook bij ieder konijn anders zijn. De TS moet maar wat dingetjes proberen en kijken wat het beste werkt bij haar konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaat een konijn niet bijten als je hem tussen je benen klemt? Ik heb het nooit geprobeerd dus ik zou het niet weten, maar het lijkt me niet zo prettig.. het zal ook bij ieder konijn anders zijn. De TS moet maar wat dingetjes proberen en kijken wat het beste werkt bij haar konijn.

Ik heb zoveel konijnen in zoveel verschillende houdingen vast gehad en ben nog nooit gebeten. Je moet altijd doen wat prettig voelt, en nooit twijfelen. Zodra je zelf al niet zeker bent zal je konijn dit merken en er gelijk op inspelen door te bijten of te willen ontsnappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zoveel konijnen in zoveel verschillende houdingen vast gehad en ben nog nooit gebeten. Je moet altijd doen wat prettig voelt, en nooit twijfelen. Zodra je zelf al niet zeker bent zal je konijn dit merken en er gelijk op inspelen door te bijten of te willen ontsnappen.

Ja dat is zeker zo!

Ik ben benieuwd of het de TS al is gelukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja.. oefening baart kunst..

Mijn Tinka is gewoon een pittig diing, bij de DA zeiden ze dat zelfs. Bij mij werkte het ook om m'n stem te verheffen. Dan werd ze even stil en kon ik het zo naar binnen spuiten.

Klinkt echt bruut.. maar ja als je beestje echt niet wilt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat veel reakties in zo'n korte tijd. Super!

Ik ga morgen weer stoeien met jullie tips.

Regelrecht in de bek spuiten ging mij vandaag in mijn eentje niet lukken.

Woezel weegt bijna 7 kilo en sputtert flink tegen.

savonds kunnen we het samen doen, maar smorgens moet ik het in mijn eentje doen.

Wordt vervolgd!

Groetjes Erika

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat veel reakties in zo'n korte tijd. Super!

Ik ga morgen weer stoeien met jullie tips.

Regelrecht in de bek spuiten ging mij vandaag in mijn eentje niet lukken.

Woezel weegt bijna 7 kilo en sputtert flink tegen.

savonds kunnen we het samen doen, maar smorgens moet ik het in mijn eentje doen.

Wordt vervolgd!

Groetjes Erika

Ik moet het morgenvroeg ook zelf doen :(

Ik leef met je mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je anders ook nog kan proberen als je alleen bent is een enveloppe maken van een witlof blad en het daar in doen. Werkt bij mijn Ibi echt perfect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .