Ga naar inhoud

Mazzel: Sore hocks?


Vivian

Aanbevolen berichten

Laatst zag ik dat Mazzel op zijn achterpootjes een kaal plekje aan de achterkant had zitten, het is harde huid en een beetje donkerrood. Ik vermoed dat het Sore Hocks zijn. Ik heb er vaseline op gesmeerd en er een verbandje omheen gewikkeld om de huid een beetje te laten helen.

Dit is de tweedde dag sinds ik het ontdekt heb en heb het vandaag weer verschoond, toen zag ik dat hij rondom zijn anus en staart 'diep' in de vacht veel klitjes had zitten (kleine viltplekken) en dit heb ik er afgeknipt. Ik heb al wat rondgezocht op het forum maar kom niet echt tot een antwoord. Welke creme kan ik het beste gebruiken? Wat kan ik hier tegen doen? Moet ik hiermee naar de DA?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang het nog 2 harde rode bultjes op de hakjes zijn & ze zijn niet open, zou ik er niets opsmeren als ik jou was.

Hierdoor verzacht je de korst, waardoor het bultje sneller kans maakt om open te springen.

Dan heb je idd Sore Hocks.

Mijn *Balou* had ook 2 van zo'n harde rode bultjes op de hakjes.

Door rekening te houden met de ondergrond, zijn deze niet open gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het open gaat wil ik juist voorkomen, door het te beschermen kunnen de open bultjes juist herstellen en de vacht weer aangroeien toch?

Juist als je het gaat verbinden & zalven kunnen de bultjes week gaan worden, waardoor de openspringen.

Kun je anders mss een foto maken van de bultjes?

Dan is het voor ons mss makkelijker advies geven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het smeren met paw-wax inderdaad beter is dan met pure vaseline :). Paw-wax zou ook ervoor moeten zorgen dat de kussentjes van de voetzolen van de hond minder snel open zouden moeten gaan en er wat meer eelt op komt.

Wel goed dat je het zo snel gezien hebt Vivian! Ben benieuwd naar de foto. Hou het in ieder geval wel in de gaten, want dunnere beharing kan ook een voorbode zijn voor sore hocks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij kan zelf kiezen waar hij gaat zitten, kleden, hooi&stro en ze mogen in de hele tuin los! Als pax wax de voetjes beschermd, kan ik dan niet beter verband met verder niets gebruiken? Om het te beschermen zegmaar? Ik heb zelf namelijk geen internetbankieren dus dat is een beetje lastig! Overigens zitten zijn pootjes/beentjes onder de opgedroogde urine? En zou dit ook die viltplekjes kunnen hebben veroorzaken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als zijn pootjes en beentjes onder de urine zit, moet je echt even langs de dierenarts gaan hoor! Dat is niet goed. De eerste keer dat Indy dat had, was het E. cuniculi, de tweede keer een blaasontsteking en toen het na een (twee) AB kuur niet over was, bleek dat hij blaaszand had.

Normaal gesproken horen ze gewoon niet over hun poten heen te plassen. Als dit te lang duurt, valt zijn haar uit & gaat zijn huid kapot: Urinebrand. Ik zou dus echt even mee heen gaan.

Overigens had Feline ook een kaal plekje op d'r hak maar dat is weggegaan zonder dat ik er wat aan gedaan heb. Zou het goed in de gaten houden maar niet met vanalles gaan smeren. Nou ja, en als je toch bij de dierenarts bent kun je dat net zo goedvragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had even Wilma van de opvang gemaild. Ik ga iig panacur bestellen uit voorzorg, als dat het is, kan het nu meteen verholpen worden. Morgenmiddag ga ik even zijn pootjes wassen en gelijk zijn kontje want hij heeft soms wat last met zijn bdk keuteltjes doordat hij geen voortandjes heeft. Wilma mailde mij:

Ik zou nog niet naar de dierenarts gaan. Die zal temperatuur nemen en anti-biotica. Baytril, voor de zekerheid. Wat je ook kan doen is idd panacur gaan geven, dat kan sowieso geen kwaad en kijken of het weggaat, dan weet je meteen wat het was. Een consult bij de DA is duur en levert in zo een geval weinig op want ze kunnen het niet zien… Als hij verder goed eet etc… voelt hij zich niet ziek.

Je kan 2 emmertjes vullen en alleen zijn kontje wassen en goed afdrogen, je weet hoe dat moet. Er hoeft niet eens zeep in, gewoon lauw schoon water…

Niet te bezorgd zijn hoor!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mijn beeldvorming zijn het nu kale eetachtige plekken of echt een onstoken bult?

Ik heb een nijn gehad met een openbotbreuk (heel ranzig) hij was gewoon zijn bix aan het eten toen ik het voor het eerst zag. Om maar even aan te geven dat ook bij pijn een konijn eetlust kan houden (of doen alsof zo van kijk er is niets aan de hand) Sorry off topic maar moest denken aan mijn grote kleine vriend die deed alsof het wel mee viel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik zit eigenlijk hard op te denken. Aannemelijk is dat die kale plekjes er al zaten maar niet goed zichtbaar waren omdat er haren overheen lagen.

Van trekken of slepen van de benen slijt de pels natuurlijk. Als de pels lang nat (dagen/week) valt de pels ook uit. Zeker als die geiriteerd raakt door zure urine. Waren de voeten gelig en kort behaard voor het probleem?

Ik denk eigenlijk dat er 2 dingen spelen waarvan de oorzaak van het lopende urine de hakjes verder beschadigd. Idgv zou ik nijn ook behandelen maar ook in een klein verblijf zetten zodat het lopen beperkt wordt. Kale hakken wordt eigenlijk altijd veroorzaakt door een slechte beenstand (met uitzondering van)

Ik heb gelukkig ondanks met rexen geen vervelende kale hakken hier dus eigenervaring is er niet veel (afkloppen) Misschien kan iemand me verbeteren als ik uit mijn nek klets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vivian, ik zou toch naar de dierenarts gaan. Zij kunnen o.a. de urine nakijken. Je moet niet zelf aan gaan modderen met medicatie. Panacur is niet schadelijk, maar als het een blaasontsteking is moet hij wel antibiotica krijgen (Baytril is daarvoor trouwens niet het meest geschikt) en daar moet je niet zelf mee gaan proberen. Daarnaast, stel dat hij blaasgruis/zand/stenen zou hebben, dan zullen die operatief verwijdert moeten worden.. (Daarnaast een verandering van z'n dieet e.d..) Daar ben je toch écht een DA bij nodig.

Als ik het goed begrijp valt het nu allemaal nog wel mee, geen kale pootjes, geen wondjes. Probeer dat zo te houden. Anders zul je hem ook naar binnen moeten halen, een konijn met een kale kont en kale poten kan niet buiten blijven. Als je nu te lang wacht ben je heel ver van huis.

(Ik spreek uit ervaring.. Niet over het te lang wachten, want dat heb ik niet gedaan, maar ondanks dat werd Indy zieker en zieker.. En ik heb dus wel drie van de opties voorbij zien komen, als het gaat om de mogelijke oorzaak van urinebrand.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .