Ga naar inhoud

Pumbaa epilepsie


Joseeke

Aanbevolen berichten

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/34115-vachtmijt-and-pumbaas-wondje.html

In bovenstaand topic schreef ik over Pumbaa's vachtmijt.

Helaas blijkt er meer aan de hand te zijn bij hem.

Hij blijkt epilepsie te hebben.

Tijdens de hevige jeuk van de vachtmijt heeft hij 2 x een aanval gekregen waarbij hij ineens omviel & 5 seconden trillend op de grond bleef liggen.

Na 5 sec. krabbelde hij weer op & hupste weer vrolijk verder.

Door de stress van de jeuk krijgt hij zeer waarschijnlijk zo'n aanval.

We geven hem nu om de 10 dagen een Advocate-behandeling.

De eerste behandeling was heel goed aangeslagen.

Om de 3 weken heeft helaas niet zoveel effect.

De eerste lichting van de vachtmijt tref je hiermee, maar de mijt die geboren wordt uit hun eitjes helaas bijna niet. Dan blijkt er net te weinig Advocate nog op het konijn te zitten.

22 februari hebben Pumbaa & Zazou beide een behandeling Advocate gehad & gisteravond hun 2e.

Volgende week zondag geef ik hun de 3e.

Omdat Pumbaa drager is van de vachtmijt, wat steeds op komt zetten bij verminderde weerstand, geef ik hem strax standaard 1 x in de maand een onderhoudsbeurt Advocate.

Zazou moet dit dan ook krijgen.

Dit is gelukkig geen probleem :)

Maar epilepsie hoor je niet zo vaak bij konijnen.

Heeft er iemand ervaring met epilepsie bij konijnen of kennen jullie een konijn die dit ook heeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 84
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Aah gos... arme Pumbaa.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij heeft mijn vorige nijn Flappy ook weleens een epileptische aanval gehad. Hij lag een paar tellen te spartelen in de kooi en daarna deed hij weer normaal. Hij heeft dit gelukkig maar 1x gedaan. Ik hoop dat de aanvallen niet erger gaan worden of vaker terug komen. Krijgt hij daar nu medicijnen voor ofzo? :$ Sterkte met de blauwe musketier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe weet je zeker dat dit een reactie is op de jeuk en niet een reactie op het middel?

Wellicht heeft hij wel een allergische reactie op de advocate waardoor hij deze gedragingen gaat vertonen..

HOud je beide konijnen ook gescheiden na het toedienen van het middel? Zodat ze het niet uit elkaars nek kunnen likken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me verder og afvroeg...

Waarom behandel je de konijnen niet met stronghold?

Advocate bevat een stof die niet werkt tegen de meest voorkomende veroorzaker van vachtmijt bij konijnen (cheyletiella).

De werkzame stof in stronghold (selamectine) doet dit wel.

Wat ik dus wil zeggen.... Als je neit het goede beestje aanpakt kun je wel met allerlei middeltjes aan de gang blijven...

Niet slecht bedoeld hoor... Maar ik zou, als dit niet op de lange termijn werkt, zelf eens verder gaan kijken voor een ander middel. Stronghold is het meest gebruikt bij konijnen en staat als goed bekend.

Ook zou je ze bij de dierenarts een injectie met ivermectine kunnen laten geven...

aangepast door kelly1986
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jep, beide konijnen scheidt ik zeker 30-45 min, zodat ze idd het spul niet oplikken bij mekaar.

De Advocate zorgt er juist voor dat de vachtmijt helemaal wegtrekt.

Zijn wondjes zijn ontzettend mooi aan het helen, de vacht is daar weer terug aan het groeien :)

Op zijn onderruggetje heeft hij momenteel nog een plek vachtmijt zitten, waarvoor we hem behandelen.

Ik weet (bijna) zeker dat hij zo'n aanval krijgt uit stress van de jeuk en niet door de Advocate.

Toen hij nog niet behandeld was met Advocate, heeft hij de eerste aanval gehad.

De DA kan hier helaas verder weinig aan doen, dan 'm nu een goede behandeling Advocate te geven tegen de vachtmijt & 'm daarna maandelijks te onderhouden daarmee.

Ik kreeg van BB-vrienden te horen dat er op BB meer mensen zitten, waarvan hun konijn epilepsie heeft.

Gelukkig heeft Pumbaa het niet in ernstige mate.

Hij duurt bij hem iedere keer maar een paar seconden, maar aangezien hij ouder wordt, vind het toch best spannend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me verder og afvroeg...

Waarom behandel je de konijnen niet met stronghold?

Advocate bevat een stof die niet werkt tegen de meest voorkomende veroorzaker van vachtmijt bij konijnen (cheyletiella).

De werkzame stof in stronghold (selamectine) doet dit wel.

Wat ik dus wil zeggen.... Als je neit het goede beestje aanpakt kun je wel met allerlei middeltjes aan de gang blijven...

Niet slecht bedoeld hoor... Maar ik zou, als dit niet op de lange termijn werkt, zelf eens verder gaan kijken voor een ander middel. Stronghold is het meest gebruikt bij konijnen en staat als goed bekend.

Ook zou je ze bij de dierenarts een injectie met ivermectine kunnen laten geven...

Voorheen heb ik Pumbaa & Zazou behandeld met Stronghold Kitten.

Mijn vorige (niet KK)-DA had ze eerst een injectie Dectomax gegeven, wat gebruikt wordt bij runderen.

Dit is dan ook niet aangeslagen bij mijn konijnen.

De Stronghold wel, maar Advocate heeft beter zijn werking gedaan bij hun.

Ik ben nu naar een KK-DA gegaan, die precies het tegenovergestelde zegt.

De werkzame stof in Advocate blijkt meer soorten veroorzakers van vachtmijt te kunnen aanpakken.

Omdat Advocate vorig jaar zo goed geholpen heeft & ze beide hierdoor er helemaal vanaf gekomen zijn, ben ik ze dit weer gaan geven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een eng idee hoor

Bij honden kunnen ze erin blijven, is dat bij konijnen niet zo gevaarlijk?

Precies, dat weet ik ook niet.

Nu is het nog niet zo erg, maar je weet niet wat de toekomst brengt.

De KK-DA vertelde mij gister dat deze aanvallen hoofdzakelijk zullen komen uit stress.

Nu is het de hevige jeuk van de vachtmijt.

Maar hij is al 6 jaar en ik hoop dat hij ouder gaat worden.

Strax hoeft er maar een straaljager heel laag over te komen vliegen....

Zijn er andere mensen die hier ervaring mee hebben mss?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een stomme suggestie hoor, maar het gebeurt toch ook wel eens dat toevallen veroorzaakt worden door bijv. een hersentumor ofzo? (Bij mensen dan..) Is, alleen op basis van een verhaal, met zekerheid te zeggen dat het om epilepsie gaat? Moet er niet meer onderzoek gedaan worden? (Nou is het de vraag of er meer onderzoek gedaan kán worden natuurlijk.......)

Misschien kijk ik teveel TV hoor, en je hebt natuurlijk wel een KK-DA maar toch.. Je kunt altijd wat over het hoofd zien..

Vind het echt wel heel vervelend voor jou en Pumbaa.. Je hebt je portie ellende nu wel weer gehad, zou je zeggen, maar helaas werkt het niet zo.. Ik hoop dat hij er zo min mogelijk last van zal hebben.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een stomme suggestie hoor, maar het gebeurt toch ook wel eens dat toevallen veroorzaakt worden door bijv. een hersentumor ofzo? (Bij mensen dan..) Is, alleen op basis van een verhaal, met zekerheid te zeggen dat het om epilepsie gaat? Moet er niet meer onderzoek gedaan worden? (Nou is het de vraag of er meer onderzoek gedaan kán worden natuurlijk.......)

Misschien kijk ik teveel TV hoor, en je hebt natuurlijk wel een KK-DA maar toch.. Je kunt altijd wat over het hoofd zien..

Vind het echt wel heel vervelend voor jou en Pumbaa.. Je hebt je portie ellende nu wel weer gehad, zou je zeggen, maar helaas werkt het niet zo.. Ik hoop dat hij er zo min mogelijk last van zal hebben.

Helaas werkt dat idd niet zo.

Omdat Pumbaa het nog niet extreem heftig heeft gehad, wacht ik nog even met verdere onderzoeken om hem die stress te besparen.

Hij heeft nu 2 x zo'n aanval gehad, die maar 5 seconden geduurd hebben.

Die aanvallen zijn ontstaan uit stress.

Helaas kunnen ze weinig doen aan epilepsie bij een konijn.

Ik kan er alleen voor zorgen dat hij zo min mogelijk stress krijgt.

Mochten de aanvallen erger & heviger gaan worden, onderneem ik gelijk actie.

Want een konijn moet wel een konijnwaardig bestaan blijven houden, vind ik.

Ze zeggen dat konijnen hier evengoed oud mee kunnen worden, dus ik hoop dat Pumbaa ook daarbij mag horen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu maak ik niet op uit het verhaal of je nu wél of niet met zekerheid kunt zeggen dat het om epilepsie gaat?

Maar ik snap het wel, meer onderzoek = meer stress en dat is zeker als stress invloed heeft op zijn aanvallen, helemaal niet goed..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu maak ik niet op uit het verhaal of je nu wél of niet met zekerheid kunt zeggen dat het om epilepsie gaat?

Maar ik snap het wel, meer onderzoek = meer stress en dat is zeker als stress invloed heeft op zijn aanvallen, helemaal niet goed..

Precies :)

We zijn er bijna zeker van het om epilepsie gaat, maar is nog niet onderzocht.

Omdat hij momenteel al genoeg stress heeft van de jeuk van de vachtmijt, wil ik hem even dit onderzoeken besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een stomme vraag... Of nee eigenlijk niet....

Maar waarom geef je hem dan naast de advocate niet een anti jeuk middel.

Mijn konijn heeft dat ook ooit gehad en dat werkte fantastisch. Hij werd er een stuk rustiger van....

Ik ben alleen de naam van het spul even kwijt.

Misschien ook eens nadenken over waar de oorzaak van die mijt steeds ligt...

Weet je die, kun je er mogelijk ook wat aan doen...

Is het puur zijn weerstand kun je die opkrikken met echina force..

Het hooi wat jij geeft? Dat is niet toevallig van een baal van de boer he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een stomme vraag... Of nee eigenlijk niet....

Maar waarom geef je hem dan naast de advocate niet een anti jeuk middel.

Mijn konijn heeft dat ook ooit gehad en dat werkte fantastisch. Hij werd er een stuk rustiger van....

Ik ben alleen de naam van het spul even kwijt.

Misschien ook eens nadenken over waar de oorzaak van die mijt steeds ligt...

Weet je die, kun je er mogelijk ook wat aan doen...

Is het puur zijn weerstand kun je die opkrikken met echina force..

Het hooi wat jij geeft? Dat is niet toevallig van een baal van de boer he?

Ze hebben niet specifiek een anti-jeuk-middel vertelde de DA.

Als je de naam van het spul gevonden hebt, zou je mij dit dan willen laten weten?

Daar maak je Pumbaa, denk ik, heel blij mee :)

Ik geef mijn konijnen idd balen hooi van de boer.

Momenteel heb ik een baal kruidenhooi gekocht bij een paardenmanege.

Het zou heel goed kunnen dat daar iets ingezeten heeft, maar mijn andere 3 konijnen hebben nergens last van.

Zazou behandel ik preventief mee, omdat hij met Pumbaa samenwoont.

Echinacea Force druppels kan ik ze idd weer eens geven.

Ik geef ze dit regelmatig in hun drinkwater & zodra alles weer goed is stop ik ermee.

Maar voor Pumbaa is het mss verstandiger om hem dit toch vaker te gaan geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De pilletjes van echina force gaan er hier in als snoepjes.

Hooi van de boer staat erom bekend minder "schoon"te zijn... Vandaar mijn vraag.

Vaak ligt het hooi daar ook langer bij elkaar op balen dan het hooi dat in zakjes wordt geportioneerd.

Ik weet zeker dat er wel een anti jeuk middel bestaat....Althans, mijn nijn heeft het destijds gehad en ik weet Muis van Rian ook, als ik me niet vergis.

De naam kan ik me niet meer herinneren...ik zal eens erover nadenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, weer thuis!

Toen ik het kooitje uithaalde vloog de kat naar boven en de nijnen onder de bank in, dus dat ging al lekker. Uiteindelijk toch gelukt om Muis met veel moeite erin te krijgen.

De DA vond het niet lijken op een schimmel, maar heeft toch wat huid/haar weggepakt van zowel onder de kin als achterop haar pootje en tussen de tenen voor een kweek (Fungassay schimmeltest? duurt 10 dagen). De wondjes waren schoon en droog, maar omdat Muis niet verder mag met plukken en likken, kreeg ze een cocktail injectie van Voreen (Cortison) tegen de jeuk en Duplocilline.

Meteen even haar nagels laten knippen, en nu huppelt ze weer ondernemend rond hier.

Zaterdagmorgen moeten we terug voor controle. Dus...wordt vervolgd.

Dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel echt van belang namelijk dat die epileptische aanvallen onderzocht worden, omdat het samen kan hangen met andere oorzaken en niet met vachtmijt. Wellicht een contra-indicatie van het medicijn waar je hem mee behandelt.. ook zou het EC kunnen zijn. Hierbij spreek ik uit eigen ervaring helaas..Een van mijn konijnen had alleen epileptische aanvallen, maar het bleek toch EC te zijn.

Dat hij al zo snel achter elkaar een aanval krijgt, is niet normaal. En eigenlijk is dat iets heel erg alarmerends! Aanvallen kunnen behandelt worden met dexamethasan, dit is een stof die de DA via een spuit geeft aan het konijn. Dit zorgt ervoor dat de aanvallen niet zo snel plaats zullen vinden. Aan een aanval zelf kun je niks doen, hoogstens spulletjes in zijn kooi wegnemen zodat ie zich niet kan bezeren en hem kalmeren. Dat van die Dexamethasan is trouwens redelijk nieuw, dus het kan goed dat je dierenarts daarvan nog niet op de hoogte is.....In Engeland wordt het al langer gedaan, maar goed daar lopen ze ook onwijs voor op medisch gebied.

In het andere topic zag ik dat je hebt geschreven dat Stronghold hetzelfde is als de Advocate die je Pumbaa geeft. Dit wil ik nogmaals ontkrachten. De werkzame stof is NIET! hetzelfde, en de werking is ook anders. Stronghold bevat selamectine, en Advocate bevat een combinatie van imidacloprid en moxidectine. Advocate werkt niet op de mijt die het meest voorkomt bij konijnen, en is een stof die eigenlijk niet zo vaak wordt voorgeschreven voor konijnen. Advocate is iets goedkoper, maar relatief gezien is dat bedrag te verwaarlozen.

Ik begrijp dat je al naar een KK-DA bent geweest. Toch zou ik je adviseren eens een second opinion te nemen, of nog een keer terug naar je eigen DA. Gewoon even die epileptische aanvallen onderzoeken, en nog een keer het medicijn te bekijken wat je geeft.. voor je het weer wordt het erger, en ik denk dat je jezelf zoiets niet zou kunnen vergeven, of wel? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon even die epileptische aanvallen onderzoeken, en nog een keer het medicijn te bekijken wat je geeft.. voor je het weer wordt het erger, en ik denk dat je jezelf zoiets niet zou kunnen vergeven, of wel? :)

Ga me nu geen schuldgevoel aanpraten hè ;)

Iig dank je wel voor je info!

Cassie had me al gewezen op de verschillende werkzame stoffen van Stronghold & Advocate.

Hierop heb ik gelijk gegoogled en mijn fout toegegeven daarna.

Ik zat zelf in het begin ook mss aan EC te denken, maar vond het meer op eleptische aanvallen lijken.

Hij heeft het nu 2 x gehad, toen de vachtmijt ontzettend heftig was.

Nu de vachtmijt mooi weg aan het trekken is en op de wondjes weer haren groeien, heeft hij geen aanvallen meer gehad.

Maar dit sluit natuurlijk idd niet uit dat het niet meer terugkomt.

Ik ga het middel dexamethasan gelijk opschrijven!

Zaterdag & zondag ben ik zowat de constant bij mijn konijnen geweest.

Pumbaa heeft geen aanval meer gehad, maar mocht hij het weer krijgen ondanks dat de vachtmijt bijna weg is, ga ik gelijk naar die KK-DA.

De dexamethasan ga ik dan gelijik voorleggen.

Superbedankt dat je me hierop gewezen hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

de advocate is ook een keuze geweest die je al had gemaakt voor je naar deze KK-DA ging?

Nee, toen ik naar DAPHorst ging gaf ik ze Stronghold Kitten.

Die KK-DA (waar jij ook heengaat ;)) adviseerde Advocate, vandaar dat ik dit vanaf nu ook Pumbaa & Zazou geef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel vreemd van haar dan. Je gaf vorige keer toch ook al advocate gaf je aan. Dat was voordat je naar haar toe ging dacht maak niet zoveel uit.

Vind het alleen een beetje vreemd van haar. had ik niet verwacht

Sefke, wat vind je precies vreemd? ;)

Vorig jaar hebben Pumbaa & Zazou als eerste 2 injecties Dectomax gehad bij DAPHorst voor de vachtmijt.

Dit blijkt een geneesmiddel voor runderen te zijn, wat niet is aangeslagen bij ze.

Vervolgens hebben ze mij pipetjes Stronghold Kitten meegeven voor Pumbaa.

Maar veel te weinig, omdat Zazou ook meebehandeld moest worden.

In de opvang had de KK-DA (niet van DAPHorst) vorig jaar al Advocate geadviseerd.

Voor de herhalingsbehandeling voor Pumbaa & Zazou heb ik Advocate gegeven.

Nu ze dit jaar weer vachtmijt hebben gekregen, ben ik ze gelijk gaan behandelen met Advocate, omdat dit vorig jaar zo goed aangeslagen bij ze is.

Vanwege die epileptische aanvallen heb ik telefonisch contact gehad met de KK-DA.

Waarop ik haar vertelde dat ik ze al behandelde met Advocate voor de vachtmijt.

aangepast door Joseeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .