Ga naar inhoud

Gedroogde kruiden?


Kimmuurt

Aanbevolen berichten

Hoi,

in de zomer geef ik mijn konijnen altijd groente en een beetje fruit, elke avond. Maar ik hoor ook wel eens dat je gedroogde kruiden kan geven.

Nu zie ik dat die heel duur zijn, en nu is mijn vraag, kan je die zelf maken?

Mijn moeder kwam daar ineens op. Ze zei ook, brandnetel ofzo, als je dat droogt, kan je dat door het hooi doen, want dan is het toch ook kruidenhooi? Ik vond het wel een goed idee, want kruidenhooi is niet te betalen, maar ze vinden het wel heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet van alles, maar van appelbladeren, perenbladeren, druifenstruiken, brandnetels... Nog veel meer hoor, maar dat moet ik binnenkort even uitvinden.

Dit komt trouwens van het konijnenforum, staat ook nog wat tussen:

akkerdistel -(als hooi)

akkerkool

akkermelkdistel -(als hooi)

bijvoet -(vers, hooi)

brandnetel -(als hooi!!) of hele jonge scheuten, 1 dag laten liggen om de brand eruit te laten gaan

bruidsluier

cichorei klissen -(kleine, grote, gewone) - kleine hoeveelheid

dille

dovenetels -(wit, paars, gevlekt) - beperkt

duizendblad - niet langer als ƩƩn maand gebruiken (kƔn lijden tot huidirritatie)

duizendknoop -(villige, knopige)/perzikkruid - mengen

fatsia japonica - (ook wel vingerplant)

ganzevoet/melde -altijd mengen met andere kruiden

gele ganzebloem

heide

hennepnetel

herfstleeuwetand -(vergelijkbaar met paardebloem)

herderstasje

herik/knopherik

hosta

kale Jonker -(als hooi)

kamille -echte/valse (als hooi), darmstimulerend

karwij-carum -beperkt, deflatuerend

kervel

kleefkruid -(vers)

klein hoefblad -(als hooi) beperkt ; voorkomt trommelzucht (gas)

kromhals -(vers)

kruldistel -(als hooi)

krulzuring - weinig, altijd mengen

melkdistels -(ruwe/gewone)

paardebloemen - blad onbeperkt, steel en bloemen mogen ook, blad is darmstimulerend

perzikkruid -in combinatie met ander groenvoer

reigerbek -(gemengd)

ridderzuring - weinig, altijd mengen

rozenblaadjes - de bladeren van de bloem

salie

spurrie

thrincia -(vergelijkbaar met paardebloem)

tijm

tuinkers

varkensgras

veldzuring- weinig, altijd mengen

vergeet-me-nietjes

vingerplant

viooltjes

vogelmuur

vrouwen mantel -(alchemilla mollis)

weegbree -(smal, breed, ruig) onbeperkt; darmfunctie regulerend, goed voor de slijmvliezen

wilde peen

wilgenroosje - beperkt

zevenblad -(zonder bloem!) onbeperkt; urinebevorderend

zilverschoon -(hooi en vers)

zonnebloemsoorten

zuring-rumex -zeer beperkt, in grotere hoeveelheden giftig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig was ik vorige week met het zelfde bezig. Zelf kopen is best duur.

Vroeger deden ze dat zelf net zoals inwekken.

Als je googled kom je best wat informatie tegen. Zijn ook speciale droogmachines voor thuisgebruik, wel prijzig. Staan ook tips over drogen met de oven, magnatron, boven de kachel en zon.

Ik heb de link natuurlijk niet opgeslagen :s

Als je wilt kan ik het nog wel opzoeken in de geschiedenis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb al wat gevonden. :)

Bedek een bord met een velletje keukenpapier en leg hierop uitgespreid de kruiden. Na drie minuten in de magnetron kun je controleren of de kruiden al droog aanvoelen. (Wel heel even af laten koelen) Wanneer de kruiden nog niet droog genoeg zijn dit nog eens voor een paar minuten herhalen anders kun de de kruiden in het keukenpapier fijndrukken en uitgieten in een potje om ze zo te bewaren. De eerstvolgende keer heb je welliswaar gedroogde kruiden maar voor veel recepten is dit prima. Bijvoorbeeld in soepen kun je uitstekend volstaan met gedroogde kruiden.

http://www.kookjij.nl/recept-kruiden-drogen

dit is dan wel een recept, maar het lijkt mij dat het zo ook moet met brandnetels enzo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mwah, voor jij 3 kg gedroogde kruiden gemaakt hebt ben je ook hƩƩl wat tijd kwijt hoor! En brandnetels en paardenbloem kun je gratis krijgen, maar voor bijv. peterselie (vers) betaal je ook een hoop.. En bedenk wel, dat eens het vocht er uit is, het niet veel meer weegt.. Ik denk dat je je er nog op kunt verkijken hoor.

Heb nu weer 3kg kruiden in m'n winkelmandje + 100 gram wortelchips, 19 euro.. Alleen komen daar verzendkosten overheen en dat is nog vrij veel. Even kijken of iemand weer samen wil bestellen tegen de tijd dat ik het nodig heb.

(Doe nu al sinds oktober met die 3 kg.. En 't is nog niet op, dat duurt nog wel even..)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik weet dat 3 kilo heel veel is. :) Maar toch, het lijkt me gewoon leuk om zelf te maken weetje, en ik weet zeker dat mijn konijnen het ook lekker vinden. Ik denk zo van; als je het gratis kan krijgen, dan doe ik dat ook. :)

Maar misschien koop ik er wel een keer andere kruiden bij, die ik niet kan maken. Maar dat zie ik dan wel. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

er zijn ook wel toppics geweest over zelf hooi maken, maar dat is ook zo goed als onmogelijk:P je moet de juiste temparatuur en luchtvochtigheid hebben wil het echt goed lukken. heb het ook wel geprobeerd maar ben toch mar overgestapt op kopen :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb een oven met droogfunctie, speciaal voor dit soort dingen, en dan is het echt zo gebeurd. maar ik doe het evengoed nooit hoor, ik plant gewoon kruidneplantjes in de tuin, en in de winter koop ik het bij de aldi of lidl vers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .