Ga naar inhoud

Help, hoe moet ik dit oplossen ??


biancka

Aanbevolen berichten

Zoals sommige jullie wel weten heb ik Macksie & Bolt uit elkaar moeten halen (tijdelijk) omdat Bolt ondervoed was. Dit omdat Macksie zo'n vreetzak is en Bolt niet goed eten binnenkrijgt. Ik heb nu beter inzicht in het eetpatroon van beide nijnen.

Macksie eet alles in 1x op. Ze krijgen 's ochtends & 's avonds biks en bij Macksie is het echt binnen 5 minuten op (maakt niet uit hoeveel ze krijgt, trouwens :)).

Bolt eet totdat hij vol zit en stopt dan gewoon. Hij laat rustig nog biks in zijn bakje zitten en gaat dan later verder als hij weer trek heeft.

Nu wil ik ze over een maandje weer koppelen (ze hebben nooit ruzie gehad dus ik zie niet in waarom ik dit niet zou doen). Nu vraag ik me af hoe ik het probleem van het eten kan oplossen. Ik weet 100% zeker dat als ik ze allebei een apart bakje met biks geef, Macksie verder gaat met de biks van Bolt zodra Macksie haar bakje leeg heeft.

Wie oh wie heeft voor mij de gouden tip om dit op te lossen? Ik wil niet weer dat Bolt ondervoed raakt maar ik heb natuurlijk ook geen zin om ze elke keer apart te houden als het om eten gaat. Dan kan ik ze net zo goed zowiezo apart zetten (en dat is absoluut niet de bedoeling).

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bolt draait zijn hoofd zo weg als hij geen honger meer heeft maar het zou een optie kunnen zijn. Je kunt het natuurlijk een paar keer per dag proberen maar ik denk dat Macksie hem dan zo wegduwt.

Ja, dit word niet makkelijk om op te lossen. Mijn schoonzusje zei dat Macksie misschien zoveel eet omdat ze nog zo jong is (18 maart word ze 1 jaar). Haar voedsters aten de eerste twee jaar ook zoveel en dat is nu veel minder geworden. Maar ja, dat duurt dan nog een jaar en tot die tijd moeten we toch een oplossing zien te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou ook kunnen overwegen om ze telkens een kleine portie te geven. Dus hun totale portie delen door drie ofzo en om de paar uur wat geven. Het probleem is meer dat Macksie door blijft eten en Bolt niet, toch? Of is Macksie ook echt aan het schrokken, eet ze veel sneller dan Bolt? Je zou kunnen kijken hoeveel Bolt in één keer op krijgt en telkens zulke porties geven, eventueel wat meer voor Macksie, die is ook iets zwaarder toch? Dan mag ze ook iets meer hebben, dus dat is niet zo'n probleem..

En verder regelmatig wat uit de hand geven denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat zowiezo al aan 2 voerbakjes te denken en ik denk dan dat ik inderdaad hun porties moet gaan verdelen over 3 a 4 keer per dag. Nu is het al verdeeld over 2 keer dus ik denk dat het beter is om dat te verdubbelen. Ik zat eraan te denken om er in het begin ook bij te blijven en Macksie weg te sturen als ze bij Bolt zijn voerbakje in de buurt komt.......of kan ik dat beter niet doen ????

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nijn is een tijd lang ook te licht geweest en Kelly is ook een behoorlijk vreetzakje. Wat ik heb gedaan is Nijn 2x per dag apart genomen en biks met de hand gevoerd. Na een paar weken was zijn ondergewicht al weer een stuk beter en blijft inmiddels bij beide hun gewicht mooi op pijl :). Nijn had dus 3x per dag wat biks, om 8/17/23 uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn man het nog een idee om een stukje hout voor de ingang van het nachthok te maken (een soort van schuifdeur) en zodra Macksie klaar is die even weg te sturen, deurtje dicht en dan Bolt rustig te laten eten totdat ze klaar is. Bakje weghalen, deurtje open en dan kunnen ze weer aan het hooi/stro knagen tot de volgende portie biks.

Het is echt voornamelijk de biks waar we problemen mee hebben. Ik heb verder twee hooiruifen dus dat is geen probleem al merk ik nu ook dat Bolt liever stro eet dan hooi. Of hij is kieskeurig en vind het hooi wat we hebben gewoon niet lekker! LOL

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan zitten ze toch nog een groot gedeelte apart ??? Oh wacht, als ik Bolt dan 4x eten geef ipv 2x dan heeft hij het waarschijnlijk ook eerder op (hoop ik dan maar). Ik denk dat ik Bolt al ga aanleren, nu hij nog binnen zit, dat hij 4x per dag kleinere porties krijgt en kijken of hij dan zijn bakje wel leeg eet. Ik heb nog zeker 1 maand voordat hij weer naar buiten gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar zou ik eerst mee beginnen ja.. Wie weet heeft hij het dan gauw door en hoeven ze niet uit elkaar. Ik denk dat als je haar beneden zet (en laat 'werken' voor haar eten) dat is voor mijn gevoel wat minder écht uitelkaar.. Ze kan dan wel naar boven als ze wil en ze vermaakt zich intussen ook wel. Tenminste, hier kan de lol niet op als de voerbal tevoorschijn komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha Indy deed er liever moeite voor hoor Lillian! Was dan natuurlijk ook echt weer mijn gekke kereltje, maar die had in z'n kooi (waar hij in kon) de helft van z'n portie SS Mature (past lekker in zo'n balletje trouwens, die brokjes) en de andere helft zat in de bal met een beetje wortelchips, en daar was ie dan buiten de kooi mee aan het spelen.. Als ik die bal tevoorschijn haalde kwam hij zijn kooi zelfs tijdens het eten uit. Hij werd ook helemaal gek als ik 'm aan het vullen was haha, kleine stukjes wortelchips uit het bakje zoeken.. Sprong ie op schoot en maar tegen dat bakje duwen en trekken.. Verschrikkelijk irritant maar zo schattig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je ook nog zou kunnen doen, mocht dit allemaal niet werken, is een deel van hok afschermen, of een extra nachthokje erin zetten, zodat er een aparte ruimte ontstaat. En daar dan een kattenluikje in zetten die chips leest. Dan laat je Bolt chippen en stel je dat luikje in dat alleen Bolt er door kan, en zet je in die ruimte een bakje biks neer. Dan kan hij daar altijd naar binnen om te eten, en Macksie niet. En hij kan dus zelf weer naar buiten gaan als hij genoeg heeft. Misschien een beetje omslachtig, en die luikjes die chips lezen zijn vrij prijzig, maar als niets helpt zou je dit kunnen doen. Dan kunnen ze toch samen blijven wonen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, dat is nog niet eens zo'n gek idee maar dat zou het allerlaatste redmiddel zijn, zeg maar :) Ik ga eerst eens kijken hoe snel Bolt is met eten als hij 3x per dag een kleinere portie krijgt en als dat gewoon goed gaat dan geeft ik Macksie ook 3x per dag te eten en is er hopelijk niks aan de hand. Macksie moet niet zo'n slokop zijn en dan was er helemaal geen probleem geweest. haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .