Ga naar inhoud

zwakke achterpoten


Aileen

Aanbevolen berichten

Vanmiddag heb ik haar panacur gegeven en daarna in de tuin los gelaten. Ze loopt een stuk slechter dan gisteren, helaas! Ze ging tijdens het hupsen steeds trekken met de achterpoten en is erg wankel. Ik weet het NU zeker ze heeft EC.

Ze zit nu weer in het hok. Het regent een beetje en Konijn houdt er niet van. Hopelijk gaat ze niet het hok in vanwege het slecht lopen. Ik moet het hok schoonmaken, is hoog nodig. 1 week geleden voor het laatst gedaan. Dan moet ze er toch even uit. Ik kijk wel hoe het dan gaat.

De dierenarts heeft de medicijn niet zomaar meegegeven. Toen ik daar was heeft hij nog een gesprek aangegaan met mij en de symptomen besproken. Hij was er mee eens en moet haar met Panacur behandelen.

2x daags 5ml en kuur afmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk totaal geen idee hoe lang je dit een konijn moet geven. Dit is idd voor 10 dagen als ik het zo uitreken.

Meen te herinneren dat ze tegen me zeiden als het goed aanslaat enzo dan hoef ik alleen die kuur af te maken en anders weer contact opnemen met hun. Ik kan ook iets vergissen daar in. Er wordt zo veel gezegd dat je niet alles kunt onthouden.

Volgens de dierenkliniek hoef ik me fransoos niet te behandelen uit voorzorg, want als hij geen symptomen heeft, heeft het geen zin om al te behandelen, want hij kan het toch krijgen. maar mocht hij ook maar een vage symptoom krijgen dan kan ik panacur komen halen.

Dus het helpt echt als ik Breezer uit voorzorg toch behandel? Anders zeg ik gewoon dat hij ook EC heeft??

Ik ben maar een leek op dat gebied :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de panacur te kort...ik dacht iets van 6 weken maar weet het niet meer zeker.

Wel zou ik het andere konijn uit voorzorg meebehandelen en de DA zou dat moeten weten.

Buddy en Ollie woonden naast elkaar en kreeg toen zelfs het advies om een paar weken mee te behandelen ik denk dat het 2 weken was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Natalie. En ik zou het zeker langer dan 10 dagen doen. Ik wil je niks aanpraten, maar 10 dagen is echt te kort. Op de site van de wilhelminakliniek staat geloof ik ook hoelang zij een konijn met EC behandelen. Ik heb mijn konijnen toen 6 weken behandeld.

En dat preventieve behandelen van je andere konijnen...tja tja, mss dat de andere beter onderlegde forumleden hier een beter antwoord op kunnen geven. Je konijn kan in principe altijd EC krijgen, ook ondanks preventief behandelen, omdat je de parasiet nooit compleet kunt uitroeien. Veel konijnen dragen de parasiet met zich mee en het komt tot uiting bij stress of een verzwakte weerstand. Dus aan het einde van de dag, weet ik niet of preventief behandelen nut heeft, want je konijn kan het idd alsnog krijgen. Maar daar staat tegenover dat het mij heel logisch in de oren klinkt, je andere konijnen, die in contact staan met je EC-konijn/de besmette urine, nu dus wel mee te behandelen omdat de kans nu extra groot lijkt dat zij het ook krijgen. Ik weet niet of ik hierin gelijk heb, want veel DAs twijfelen onderling nog over het nut van preventief behandelen, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Nogmaals, ik wil je niks aanpraten, je moet doen wat jou goeddunkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dank jullie wel voor jullie antwoorden!!

@Snoef, dank je wel voor je uitleg! Ik wacht nog even op de antwoorden van andere leden, maar ik heb wel steeds de neiging om Breezer toch te gaan behandelen... Hoe ik dat ga doen is nog de vraag want hij valt me letterlijk aan als hem iets niet bevalt. Ik kan hem niet eens op pakken, hij wordt echt wild en gaat worstelen steeds. laat staan hem medicijn geven. Maar goed, dan zal ik dat moeten mengen of in groente/fruit laten intrekken zodat hij het toch op eet.

Deze week bellen we maar voor zekerheid voor een langere kuur. Want heb net weer op gezocht en zie idd dat ze langer behandelen. Stel ik moet 6 weken lang panacur blijven geven, moet ik dan ook 6 weken lang 2x per dag 0,5ml geven? Of hoef je na een bepaalde tijd te overschakelen naar 1x per dag? etc.

En hoeveel zou Breezer het moeten hebben als ik toch besluit hem te behandelen. Hij is een franse hangoor en heeft natuurlijk meer nodig.

Weten jullie misschien wanneer het begint te werken bij een konijn? Ik weet dat het niet met een paar daagjes is, maar toch zou ik willen weten wat ik kan verwachten. Ben dat zelfs vergeten te vragen toen ik Panacur ging halen. Vragen komen later pas omhoog.

Vanavond ging het hetzelfde met Konijn. Nog geen achteruitgang!! Hopelijk blijft het zo. Wel laat ze zich makkelijk pakken, niets voor haar!

Ze is niet zo tam maar ik heb haar vanavond toch ff geknuffeld. Ze is zo'n lieverd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de panacur te kort...ik dacht iets van 6 weken maar weet het niet meer zeker.

Wel zou ik het andere konijn uit voorzorg meebehandelen en de DA zou dat moeten weten.

Buddy en Ollie woonden naast elkaar en kreeg toen zelfs het advies om een paar weken mee te behandelen ik denk dat het 2 weken was.

Dank je wel voor je berichtje!! De dierenarts zou het inderdaad moeten weten... Er werken in dat praktijk wel 5 of 6 dierenartsen dan zou je toch gaan denken dat ze het moeten weten? Ze zijn ook goed bekend met Wilhelmina Park. Misschien ligt het toch aan de dierenarts die ik heb gehad?

Ik ga nu slapen en ga hopen dat ik morgen geen achteruitgang zie bij konijn.

@iedereen; bedankt voor jullie medeleven en advies!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is (gelukkig) al een hele tijd geleden dat ik panacur aan mijn konijnen heb moeten geven..Maar ik gaf 1x per dag, 1ml per kilo lichaamsgewicht MEEN IK. Dus mijn konijnen, allemaal wegend om en nabij de 2 kilo, kregen 's avonds zo'n 1,7ml aan panacur. Maar dit weet ik absoluut niet meer zeker (het was iig iets in die richting) en kun je beter navragen aan je dierenarts. Als je onzekerheid ehbt, kun je ook de Wilhelminakliniek mailen via hun website. Je krijgt vaak heel snel response van Evert-Jan de Boer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal,

Ik had gisteren al gezocht naar de email adres van Wilhelmina Park. Kon het niet vinden op de site. Wel kon je er naar toe bellen. Dadelijk nog eens goed zoeken misschien heb ik het wel over het hoofd gezien.

Vandaag is Konijn meer achteruit gegaan. Ze heeft wel gevoel in 'r poten. Toen ik haar ging dwangvoeren raakte ik haar aan bij de achterpoot toen trok ze die snel naar binnen. En af en toe probeert ze zich nog te krabben, alleen lukt dat bijna niet.

Ze kan bijna niet meer lopen. Mijn vriend zegt dat het misschien te veel vraagt van het lichaam want ze vecht tegen de parasieten en dat ik de hoop nog niet moet opgeven.

Ik vind het zielig en heb de neiging om haar verder niet te laten lijden. Kennen jullie dat gevoel? het doet gewoon pijn om je nijn zo te zien.

Maar goed, ik weet dat het nog te vroeg is om te kunnen zien of het zal aanslaan of niet dus ik blijf doorzetten voor d'r!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Indien we een cuniculi infectie verdenken dan geven we voor 2-3mnd panacur 2,5%. De eerste 2 weken geven we 20mg/kg 2dd, daarna 2dd 10mg/kg. Het hangt van de problemen af of we zo'n konijn opnemen of niet en gaan behandelen met meer medicijnen. In de regel moet met een week wel verbetering te zien zijn. In sommige gevallen geven we ook ontstekingsremmers erbij.

Cuniculi kan besmettelijk zijn voor andere konijnen. Het andere konijn zou je voor 2 weken panacur kunnen geven preventief.

Met vriendelijke groet

Loek Gussenhoven

Dit bovenstaande mail heb ik zojuist ontvangen van wilhelmina park. Ik lees dus dat zij het anders doen dan wij. Ik begrijp alleen niet hoeveel ml dit is etc aangezien in de mail wordt gepraat over mg en dd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .