Ga naar inhoud

zwakke achterpoten


Aileen

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Vorige week ben ik met spoed naar de dierenarts gegaan omdat Konijn erg futteloos was en op haar zij lag in haar hok. Ze reageerde wel op me, maar ze bewoog niet (op haar hoofd na). Ik aaide aan haar buik en dat liet ze gewoon toe. Ik wist meteen dat het niet klopt want ze is helemaal niet zo tam. Ze laat zich alleen voorzichtig aaien tussen haar ogen en anders is ze zo weg!!

Dus heb haar meteen uit het hok gehaald en in de transport kooi gedaan. Daar begon ze dus rond te snuffelen, alleen haar achterpoten deden een beetje raar.

Dus hup naar de dierenarts, verteld was er was gebeurd. Hij onderzocht haar. Naar de ogen gekeken, naar de mond gekeken, koorts opgemeten (heeft geen koorts) hartje geluisterd, naar de buik geluisterd, aan gevoeld enz. Hij hoorde (geloof ik) aan d'r buik dat zij buikkrampen heeft. Als hij haar buik begon te masseren dan gleden de achterpoten naar achteren. Hij zei dat het met de buikkrampen te maken heeft.

Ook had ze platgedrukte poep rond haar anus zitten. Ze is daar door de dierenarts gewassen.

Ze kreeg 2 injecties.

Dus dwangvoeding, medicijn, spuitjes meegekregen.

Dwangvoeren was absoluut niet nodig. Zodra we thuis waren ging ze eten. Het kan door de pijnstiller komen die ze heeft gehad.

De volgende dag heb ik haar rond de anus haren wat weggeknipt (het voelde wat hard aan door keuteltjes en urine). Ze is weer helemaal schoon!!

Verder is ze vanaf die avond alert en reageerde overal op.

Sinds een paar dagen loopt ze elke middag buiten, alleen haar achterpoten zijn niet in orde. Ze is niet verlamd geweest, maar ze heeft sinds die woensdag wel zwakke achterpoten.

Als ze rustig loopt dan huppelt ze niet met de achterpoten, maar dan loopt ze, stap voor stap, een voor een.

Rennen kan ze goed, maar je ziet aan haar manier van rennen dat er iets niet klopt. Ze rent dan een beetje scheef. En ze staat minder kracht op haar achterpoten.

Als Breezer haar likt (breezer is een FH en behoorlijk lomp) dan wordt het voor Konijn te zwaar om staande te blijven en dan kiept ze om met'haar achterpoten, maar meteen daarna gaat ze weer goed zitten.

Ze kan ook niet meer goed springen.

Verder doet ze steeds vrolijk, ook tijdens het rennen.

Nou ik open dit topic omdat ik mij afvraag of het daadwerkelijk met gas te maken heeft? Zo ja, hoe lang duurt het om te herstellen?

Kan het zijn dat ze een lichte hersenbloeding heeft gehad?

E. Cuniculi heeft zij absoluut niet want ze wiegt niet met haar hoofd, houdt haar hoofd niet scheef, ze is niet verlamd, ze kan zich gewoon krabben met de achterpoten, ze kan met haar hoofd bij de achterpoten komen.

Ik wil het eerst hier vragen voordat ik weer dierenarts bezoekjes ga brengen omdat Konijn een heel stressvolle konijn is en wil dat haar besparen als het kan. Maar goed, als het nodig is dan is het nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch zou ik JUIST op EC laten testen! Je zegt dat ze dat absoluut niet heeft, maar dat kun je niet zomaar zien. Echt laten testen, al is het maar om uit te sluiten!

Ik dacht dat e cuniculi te zien was aan scheef hoofdje etc. Tenminste dat lees ik overal.

Dat hoeft dus niet zo te zijn?

En hoe kan een dierenarts dat testen? Bloedafname? En heb je dan direct uitslag?

Ik weet dat ze dan Panacur ofzoiets nodig heeft (niet een andere medicijn oid).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scheef hoofdje hoeft idd niet...In jouw voorgaande topic (toch?) dacht ik ook eerder aan gas, maar als haar voetjes nu nog niet naar behoren werken, zou ik gaan denken aan EC. Ik zou niks eerst laten testen, maar meteen aan de panacur gaan. Dan pas testen...EC kan heel snel gaan...bovendien draagt een fors percentage van alle konijnen EC met zich mee, dus een positieve uitslag wil nog niet per direct iets zeggen over wat er nu aan de hand is..maar aangezien panacur geen kwaad kan, lijkt me dit verstandig, en tevens je andere nijn(en) preventief mee behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scheef hoofdje hoeft idd niet...In jouw voorgaande topic (toch?) dacht ik ook eerder aan gas, maar als haar voetjes nu nog niet naar behoren werken, zou ik gaan denken aan EC. Ik zou niks eerst laten testen, maar meteen aan de panacur gaan. Dan pas testen...EC kan heel snel gaan...bovendien draagt een fors percentage van alle konijnen EC met zich mee, dus een positieve uitslag wil nog niet per direct iets zeggen over wat er nu aan de hand is..maar aangezien panacur geen kwaad kan, lijkt me dit verstandig, en tevens je andere nijn(en) preventief mee behandelen.

Dit is een duidelijk antwoord!! Dus beide konijnen moeten uit voorzorg behandeld worden met panacur!! Straks ff erover hebben met me moeder en dan bellen we op voor panacur. Ik wil geen risico lopen. Als er wat met ze gebeurt dan kan dat mezelf niet vergeven.

Heeft iemand tips hoe ik een franse hangoor kan behandelen? Hij is behoorlijk brutaal en laat niets met zich sollen. Heb hem ooit op de rug gelegd, en stevig vast gehad (omdat de haartjes aan de poten geknipt moesten worden) die weet steeds van me los te komen. Hij bijt en krabt me. Tot op heden is het me nooit gelukt om hem te verzorgen op dat gebied.

Kan panacur gemengd worden met voer (dat als papje wordt gemaakt) en dan spuiten? Als hij het vindt dat het te eten is dan eet ie zo uit 't spuitje.

Sorry voor al me verhalen:$ Ben gewoon onzeker. Het komt niet vaak voor dat ik konijnen moet behandelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter verduidelijking...ik weet natuurlijk absoluut niet zeker of jouw konijn EC heeft, maar wat ik zei, is wat Ć­k zou doen in jouw situatie. Panacur is ook goed om je konijnen te ontwormen en mocht het wel EC zijn, dan heb je in ieder geval meteen ingegrepen. En aangezien EC besmettelijk is via urine, zou ik je andere konijnen inderdaad ook meebehandelen.

Heb verder geen ervaring met franse hangoren, maar anderen zullen je daar vast wel mee kunnen helpen! Succes iig ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter verduidelijking...ik weet natuurlijk absoluut niet zeker of jouw konijn EC heeft, maar wat ik zei, is wat Ć­k zou doen in jouw situatie. Panacur is ook goed om je konijnen te ontwormen en mocht het wel EC zijn, dan heb je in ieder geval meteen ingegrepen. En aangezien EC besmettelijk is via urine, zou ik je andere konijnen inderdaad ook meebehandelen.

Heb verder geen ervaring met franse hangoren, maar anderen zullen je daar vast wel mee kunnen helpen! Succes iig ;)

Dank je wel voor je antwoord. Had al begrepen dat je het niet zeker weet. Maar stel dat het nou wel zo is en ze is niet behandeld...

Maar goed, weet je het wel heel zeker dat het geen kwaad kan om de konijnen daarmee te behandelen als ze toch geen EC hebben? Wat heeft panacur voor bijwerkingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij kan panacur geen kwaad voor de darmen.Kijk ook even op de site van dierenkliniek Wilhelminapark in Utrecht.

Wat de beschrijving kwa lopen lijkt het hetzelfde als wat Buddy van mij had.Een raar loopje....later kon hij niet meer hupsen.DA had de verkeerde diagnose gesteld en Buddy werd te laat behandeld......

Link naar reactie
Delen op andere sites

In geval van EC? Bij de Wilhelminakliniek geven ze panacur en sowieso ook dex-nogwat spuiten en ik meen metacam. Maar je moet er hoe dan ook op tijd bij zijn. Ik was er bij oscar ook niet op tijd bij en dan faalt een heel legioen aan medicijnen (nee dat kan niet :P) nog.

Volgens mij kan panacur geen kwaad voor de darmen omdat het niet rechtstreeks opgenomen wordt in het lichaam. Panacur werkt tegen wormen en tegen EC maar verder weet ik er ook niet zoveel vanaf. Heb tot mijn grote spijt geen diergeneeskunde gestudeerd.

Hopelijk kunnen andere leden hier wat over zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb het net gelezen allemaal. Wat ik zo begrijp is dat de konijn dan voor een paar dagen opgenomen moet worden ivm de pijnlijke injecties die een konijn moet hebben?

we bellen morgenvroeg gewoon even en kijk ik wat ze zeggen. Denk dat we toch met de konijn moeten komen, Dan doe ik dat maar.

Helaas wel erg stressvol voor Konijn maar ja, beter dat dan dat ze straks al helemaal niet meer te redden is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk persoonlijk, dat als jouw konijn momenteel alleen een verzwakte achterhand toont, dat je konijn niet opgenomen hoeft te worden. En dat je panacur met metacam voorgeschreven krijgt. Maar dat kun je het beste even met de DA/wilhelminakliniek overleggen. Misschien dat zij liever Ć©lk konijn met mogelijk EC willen opnemen, just to be safe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben gebeld en uitgelegd dat we denken dat Konijn EC heeft en symptomen opgenoemd. Ze zijn bekend met EC en wisten meteen wat we bedoelden enz. Ze ging direct overleggen met de dierenarts en we konden direct recept krijgen om de medicijn te gaan ophalen. We hebben voor zekerheid gevraagd of het Panacur is, en dat is die medicijn. Dus dadelijk ga ik die ophalen!!

Pff, hopen maar dat het gaat helpen!!

Ben vergeten te vragen of ik me andere konijn ook daarmee moet behandelen, maar dat vraag ik daar wel.

Konijn heeft dus hoogwaarschijnlijk EC. Arme meiske!! ze is 8 jr en 9 maanden oud. Hopelijk overleeft ze het omdat ze niet meer de jongste is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee idd die leeftijd is niet meer de jongste..

ik zou als ik jou was je andere konijn ook even behandelen..

Wij hadden het vermoedde datonze Stamper dat ook had zij was 7 jaar, en hebben wij ook al ons andere konijnen voor de zekerheid gedaan..

ikmag hopen dat het goed afloopt. met jou konijn.!

sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .