Ga naar inhoud

Hoe krijg ik mijn te magere konijn wat dikker?


*Floor*

Aanbevolen berichten

Heeft de dierenarts haar al getest op bacteriën ?

Beetje bloed opsturen is een kleine moeite...

Even voor je opgezocht...

Silvo erwten kan je 8uur laten wellen en dan geven.

Je kan ook erwtenvoeding bestellen: http://www.baroen.nl/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&category_id=38&product_id=240&Itemid=1

Maar kijk ook asjeblieft uit of je daar wel goed aan doet als ze al maag/darmproblemen heeft (gehad)

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts haar al getest op bacteriën ?

Beetje bloed opsturen is een kleine moeite.../QUOTE]

Nee, bij het volgende onderzoek (zodra ze dus wat fitter/dikker is) wilde ik in ieder geval een foto laten maken en wat bloed af laten nemen. Wat voor bacteriën kan een konijn bijv. aantoonbaar in het bloed hebben?

Ze heeft nu wel duplociline antibiotica voor pasteurella omdat ze al aardig lang aan het niezen is. Bij het laatste onderzoek aan de kiezen was wel te zien dat de binnenkant van de wangetjes donkerder van kleur was dan zou mogen en dat er veel slijm in het bekje aanwezig was. Maar een oorzaak is nog steeds niet gevonden. Het is een beetje frustrerend allemaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts haar al getest op bacteriën ?

Beetje bloed opsturen is een kleine moeite.../QUOTE]

Nee, bij het volgende onderzoek (zodra ze dus wat fitter/dikker is) wilde ik in ieder geval een foto laten maken en wat bloed af laten nemen. Wat voor bacteriën kan een konijn bijv. aantoonbaar in het bloed hebben?

Ze heeft nu wel duplociline antibiotica voor pasteurella omdat ze al aardig lang aan het niezen is. Bij het laatste onderzoek aan de kiezen was wel te zien dat de binnenkant van de wangetjes donkerder van kleur was dan zou mogen en dat er veel slijm in het bekje aanwezig was. Maar een oorzaak is nog steeds niet gevonden. Het is een beetje frustrerend allemaal...

zoals ik al eens eerder in dit topic gezegt had heb ik een konijn met tumor in de buik, daar zijn ze achtergekomen door een foto van haar buik, misschien dat een optie om te proberen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar kijk ook asjeblieft uit of je daar wel goed aan doet als ze al maag/darmproblemen heeft (gehad)

Inderdaad, daarom vraag ik hier ook naar raad en ervaringen, ik wil haar met goede bedoelingen niet juist bergafwaarts helpen. De maag/darmproblemen zijn waarschijnlijk ontstaan als gevolg van pijn (waarvan de oorzaak dus nog onbekend is), minder eten, langzamer werkende darmen, opeenhoping in de maag etc. Heb haar daar gelukkig doorheen weten te helpen, alles werkt weer naar behoren. Ze krijgt nog wel elke dag pijnstilling en cisaral drops, al een behoorlijke periode omdat het qua eetlust nog met ups en downs gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had destijds gewoon van silvo hele erwten en die heb ik in lauwwarm water een avond van tevoren in het water gezet en dan de volgende ochtend gegeven. Maar dat was dus omdat mijn bo ondervoed was en niet ziek of zo....

Succes met wat je ook gaat proberen, en hopelijk wordt je nijntje snel weer beter!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts haar al getest op bacteriën ?

Beetje bloed opsturen is een kleine moeite...

Even voor je opgezocht...

Silvo erwten kan je 8uur laten wellen en dan geven.

Je kan ook erwtenvoeding bestellen: http://www.baroen.nl/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.product_details&flypage=flypage-ask.tpl&category_id=38&product_id=240&Itemid=1

Maar kijk ook asjeblieft uit of je daar wel goed aan doet als ze al maag/darmproblemen heeft (gehad)

"Zeer efficiënte biologische voedingsstof ter versterking van het spijsverteringskanaal van konijnen, cavia's en knagers. De erwtenvlokken reinigen de darm en kalmeren de maag. Erwten bevatten lecithine, wat nodig is voor de bouw van celmembranen.

Erwtenvlokken hebben een bijzonder positieve werking op de conditie van de dieren"

dit staat bovenaan de pagina van de links die je er bij gelaatst had. Als dit dus klopt zo het juist goed zijn om dit te geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts haar al getest op bacteriën ?

Beetje bloed opsturen is een kleine moeite...

Nee, bij het volgende onderzoek (zodra ze dus wat fitter/dikker is) wilde ik in ieder geval een foto laten maken en wat bloed af laten nemen. Wat voor bacteriën kan een konijn bijv. aantoonbaar in het bloed hebben?

Ze heeft nu wel duplociline antibiotica voor pasteurella omdat ze al aardig lang aan het niezen is. Bij het laatste onderzoek aan de kiezen was wel te zien dat de binnenkant van de wangetjes donkerder van kleur was dan zou mogen en dat er veel slijm in het bekje aanwezig was. Maar een oorzaak is nog steeds niet gevonden. Het is een beetje frustrerend allemaal...

Wil je niet opjutten, maar zou daar toch niet te lang mee wachten...

Hoe eerder je ergens achter komt (of juist uit kan sluiten) des te beter weet je wat te doen staat om je konijn er bovenop te helpen...

Voor hetzelfde geld blijkt er geen bacterie aanwezig te zijn en krijgt ze dus nodeloos Duplo (welke ook weer zo zijn bijwerkingen kan hebben), of er wordt iets gevonden waar andere antibiotica of een andere behandeling voor nodig is...zoiets is van te voren niet in te schatten.

Omdat ze al wat ouder is én verzwakt is er gewoon niet al te veel tijd om het op zijn beloop te laten..Hoe eerder je gericht kan behandelen, hoe beter..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Duplo krijgt ze tegen het snot, door pasteurella. Dus dat zal ik toch nog minstens een paar weken moeten geven om het echt goed weg te krijgen. Gelukkig gaat dat al wel wat beter. Het snot heeft ze sinds november, de andere klachten (moeilijk eten en vermagering) heeft ze al vanaf vorig jaar juni. En inmiddels al heel wat keer mee naar de DA geweest.

Ik wil haar weer laten onderzoeken zodra ze helemaal van het snot af is en in het algemeen iets beter in conditie is. Op dit moment is ze gewoon echt te krakkemikkig. Misschien dat ik een bloedonderzoekje al eerder kan laten doen, tenminste, ik neem aan dat ze daar niet voor onder narcose hoeft?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor ! Bloedonderzoek gaat heel simpel..

Snot heeft inderdaad tijd nodig..wel belangrijk is dat je een antibiotica hebt waar de bacterie goed op reageren zal. Dat is soms even uitproberen..

Wellicht heeft het één (vermagering en slecht eten) met het ander (pasteurella) te maken..

Dan loopt ze mogelijk al een poosje met die pasteurella en dat is heel goed mogelijk.

Pasteurella kan meer klachten geven dan alleen maar Snot.

Maar goed, zoals al gezegd..Zodra je de boosdoener hebt kan je pas gericht gaat behandelen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .