Ga naar inhoud

Hoe krijg ik mijn te magere konijn wat dikker?


*Floor*

Aanbevolen berichten

Mijn voedster heeft al een poosje gezondheidsproblemen en is flink afgevallen, van ruim 2,5 kilo naar krap 2 kilo. Ze eet heel slecht brokjes, wel goed hooi en groenvoer (witlof, moet haar nog wennen aan andere dingen). Ik probeer haar wat dikker te krijgen, want ze is inmiddels echt vel over been.

Hebben jullie tips om mijn konijn op een gezonde manier wat aan te laten komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi floor

wat vervelend zeg! Lijkt me schrikken als dat gebeurt!

Toen ik Bo kocht was ze te laag in gewicht en heb ik hier het advies gekregen om haar gewelde erwtjes te geven 's ochtends. Misschien dat je dat kunt proberen? Eerst moest ze er niet veel van hebben maar later smulde ze er echt van. Ik zette ze dan 's avonds al klaar voor die ochtend daarop.

Ik weet alleen niet hoe het ook al weer zat met de hoeveelheid, omdat mijn Bo toen pas 8 weken oud was.

Succes ermee in ieder geval en hopelijk gaat het snel weer beter met je nijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor brokjes gebruik je? Ik ben sinds vandaag volledig overgestapt op SS, mijn konijnen zijn er dol op. Ze eten het zelfs uit mijn hand zo lekker vinden ze het. Ik hou me hier aan een een bepaalde hoeveelheid per konijn. Misschien als je het even onbeperkt geeft dat hij dan wat aankomt?

En als hij echt te mager is, bijvoeden met dwangvoer. Dit wordt ook erg lekker gevonden door konijnen. Dit hoef je niet per se met een spuitje in mond te geven (soms is dit wel noodzakelijk) maar je kunt het ze ook van een schaaltje laten eten.

Verder een stukje brood? Verschillende soorten groenten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn is ook veel te licht(haar normale gewicht is 3,2 ze zit nu op 1.8..) ik geef haar véél meer groente (normaal moest ze dat portie delen met een ander konijntje).

Verder heb ik nu door het normale hooi nog extra kruidenhooi gemixt zodat ze daar ook meer van eet.. verder wil ze geen extra brokjes eten. ze krijgt nu ook wat vaker een stukje brood..

tips zijn hier ook welkom dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brinta is ook ideaal om je konijn meer op gewicht te laten komen.

Ik zou wel proberen om 'm op een gezonde manier aan te laten komen.

Je kunt 'm ook meer bixjes gaan geven, maar je moet wel uitkijken dat je konijn wel zijn BDK & hooi blijft eten.

Dit is heel goed & belangrijk voor 'm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brinta is ook ideaal om je konijn meer op gewicht te laten komen.

Ik zou wel proberen om 'm op een gezonde manier aan te laten komen.

Je kunt 'm ook meer bixjes gaan geven, maar je moet wel uitkijken dat je konijn wel zijn BDK & hooi blijft eten.

Dit is heel goed & belangrijk voor 'm.

Brinta met water?

Mijn konijn wil dus absoluut niet meer brokjes/musli eten, wel groente en hooi.. hoe kun je dan op een gezonde manier(ipv bijv. joghurtsnoepjes geven) haar laten aankomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je waardoor je konijn ineens zoveel is afgevallen? Zin de gezondheidsproblemen nu opgelost?

Ze heeft/had EC en is daar al meerdere keren tegen behandelt, op dit moment word ze daar ook nog een klein weekje voor behandelt(in totaal bijna 5 weken) maar afgezien van het onzindelijke wat ze nu al maanden heeft zie je er niks meer van.

Eind vorige maand maand at ze ook helemaal niet meer en heb ik haar bijna een week gedwangvoerd, uiteindelijk zijn ze er bij de dierenarts achtergekomen en dat ze een tumor had in haar buik, die is deels weggehaald(verder kon niet) en onderzocht: kwaadaardig. Ze kán dus daar gewoon mager van blijven maar het kan ook komen van het slechte eten wat ze eigelijk tot één tot anderhalve week geleden deed.

overigens zijn haar tandjes gewoon goed, dit is toen meteen gecontroleerd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh sorry, ik wist niet dat je nijn zo ziek is.

En als je de biks een oplost en over de witlof uitsmeert, wie weet eet ze het dan wel.

Moeilijk hoor, sterkte!

ik heb net even teruggelezen, maar toen je je berichtje stuurde had ik heir nog niks neergezet, ik ben de topicstarter ook niet he.:$ ik zit me weer eens te mengen in iemands anders topic, vanaf nu lees ik alleen nog maar mee!:yes:

maar je tip is wel het proberen waard, ik probeer het morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor brokjes gebruik je? Ik ben sinds vandaag volledig overgestapt op SS, mijn konijnen zijn er dol op. Ze eten het zelfs uit mijn hand zo lekker vinden ze het. Ik hou me hier aan een een bepaalde hoeveelheid per konijn. Misschien als je het even onbeperkt geeft dat hij dan wat aankomt?

En als hij echt te mager is, bijvoeden met dwangvoer. Dit wordt ook erg lekker gevonden door konijnen. Dit hoef je niet per se met een spuitje in mond te geven (soms is dit wel noodzakelijk) maar je kunt het ze ook van een schaaltje laten eten.

Verder een stukje brood? Verschillende soorten groenten?

Nooit zomaar onbeperkt biks gaan geven, ook nooit zomaar adviseren.

Vooral SS niet. Omdat het zo luchtig is zet het uit als het in hun maag zit, kun je zelf verzinnen hoe dat gaat als er 100 gram ss in zit?

BRC hier op bb geeft te dunne konijnen erwtenvlokken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eerst eens met je nijn naar de dierenarts en laat hem dan eens heel goed nakijken.

Het zal me niets verbazen dat er iets met het gebit niet goed zit. De dierenarts kan je ook advies geven.

Ja natuurlijk !

Als eerste mee naar de dierenarts...

Als je konijn niet gezond is en (zeer waarschijnlijk) een slecht gebit heeft...kan je vanalles gaan voeren, maar de oorzaak los je er niet mee op..

Integendeel, met een beetje pech zadel je je konijn met darmproblemen op..Het laatste dat je nu moet willen.

Belangrijk is de oorzaak op te sporen..Dus hup ! Richting dierenarts..

Helemaal met een konijn dat al een poosje gezondheidsklachten heeft..

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

De toppic starter moet gelijk naar de dieren arts mogelijk kiezen problemen met het konijn. Meer voeren heeft geen zin als iets anders het veroorzaakt.

Succes en haast is geboden dit gaat niet van zelf over.

Het is wat anders als een konijn moet aan komen door ondervoeding en of een andere ziekte.

Het konijn is ook als gevolg van ziekte te mager geworden toch?

Mijn voedster heeft al een poosje gezondheidsproblemen en is flink afgevallen, van ruim 2,5 kilo naar krap 2 kilo. Ze eet heel slecht brokjes, wel goed hooi en groenvoer (witlof, moet haar nog wennen aan andere dingen). Ik probeer haar wat dikker te krijgen, want ze is inmiddels echt vel over been.

Hebben jullie tips om mijn konijn op een gezonde manier wat aan te laten komen?

Floor, met de gezondheidsproblemen ben je (neem ik aan) ook bij de dierenarts geweest? Hij/zij zal je ook kunnen adviseren mbt de gewichtsproblemen, is er niet eerder een opmerking over gemaakt door je arts?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk ben ik al lang (en al vaak) naar de dierenarts geweest, heb al wat eerdere topics gestart over de gezondheidsproblemen die ze heeft (maag/darmproblemen, moeite met eten, ook nog snot, nu aan de antibioticainjecties) Haar kiezen zijn al drie keer uitgebreid gecontroleerd, maar niets te vinden.

Ik wil het eventueel nog een vierde keer laten doen onder narcose, plus wat verder onderzoek, maar daarvoor moet ze eerst in wat betere conditie komen. En liefst ook toch iets zwaarder, nu steken al haar botjes uit. Gelukkig gaat het met haar gezondheid iets beter (al houdt het nog niet over) en eet ze wel goed hooi en witlof. Maar daar komt ze natuurlijk weinig van aan...

Haar brokjes zijn SS Mature Rabbit (ze is ruim 7) , daar eet ze er nu echt maar af en toe wat van. Op worteltjesolvarit is ze wel erg dol (heb ik haar laatst mee moeten dwangvoeren) maar ik vraag me af of dat wel goed voor de darmen is als je dat wat vaker geeft. Ik durf haar in ieder geval geen "dierenwinkelsnacks" te voeren.

Ik lees hier wel al een aantal keer iets over erwtenvlokken of gewelde erwten. Mogen konijntjes dat echt hebben? En neem je dan zo'n zakje gedroogde erwten van de supermarkt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .