Ga naar inhoud

Vraag over E.cuniculi HELP!


Stamper

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag! Stamper heeft vorig jaar juli E.cuniculi gehad en is daarvoor weken lang behandeld met panacur en antibiotica.

Het viel me afgelopen week op dat hij weer in de ren op de tegels begon te plassen wat hij de afgelopen maanden niet meer deed.

Afgelopen zaterdagochtend kwam ik beneden, keek naar buiten en zag Stamper op zijn zij in de ren liggen. Er zat geen beweging in. Buiten aangekomen bleek hij gelukkig nog te leven maar hij heeft dus 's nachts in zijn eigen urine gelegen en kon zelf niet meer overeind komen. Ik heb hem op zijn poten gezet en afgewacht of hij nog kon lopen enzo. Gewoon lopen kun je het niet echt noemen...hij valt regelmatig om. Toen ik me ging aankleden is hij in die tussentijd zelf zijn hok in gegaan. Maar toen ik daarna buiten kwam lag hij weer op zijn zij in het hok en kwam volgens mij zelf niet overeind. We hebben hem die middag gekamd en gewassen en hem lekker binnen in de bench gezet omdat onze eigen dierenarts geen weekenddienst had. Hij eet en drinkt gewoon normaal en is dolblij als ik met hem kom knuffelen. Toch ligt hij regelmatig weer op zijn zij en probeert hij overeind te komen maar dat lukt niet. Hij laat zijn keutels er ook gewoon uitvallen.

Volgens mij lijkt dit toch weer op E. cuniculi dacht ik zo.

Morgen ga ik er mee naar mijn dierenarts (ivm carnaval hier in het zuiden heeft deze vandaag nog geen dienst).

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft. Heeft jullie konijn(en) ooit E. cuniculi gehad en is zij/hij daar helemaal van genezen? Of is het na een paar maanden weer terug gekomen? Vertel het me alstublieft!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van konijnen.nl

Drager

De meeste konijnen die geïnfecteerd zijn met E. cuniculi zijn drager zonder ziek te worden. Komt een geïnfecteerd konijn echter in een stressvolle situatie of heeft het een andere kwaal, dan kan de weerstand tegen E. cuniculi plotseling onvoldoende worden en kan de parasiet zich vermeerderen en schade toebrengen. Zo kan een konijn na het doormaken van bijv. een vachtmijtinfectie ineens met een achterpoot gaan trekken. Ook na een operatie of na een inenting tegen Myxomatose en/of VHS kunnen plotseling torticollis of verlammingsverschijnselen gesignaleerd worden of kunnen andere klachten verschijnen zoals bijv. urineverlies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit zo lees, heeft het dus ook geen zin om een dier uit voorzorg mee te behandelen...

Terwijl dit wel wordt aangeraden.

Stel je hebt een konijn met ziektebeeld (dat heb ik nu dus ook) en de hokgenoot heeft geen ziektebeeld. Dan kan het zijn dat hij wel EC heeft gekregen van het zieke dier. Stel dat je dan dat dier NIET gaat behandelen omdat hij niet zichtbaar ziek is. Dan heb je dus kans dat hij alsnog ziek gaat worden en dan wel een ziektebeeld toont.

Maar als je hem WEL (uit voorzorg) behandeld, heeft EC ook de kans om terug te komen.

En wat is dan wijsheid?

Iemand...?

aangepast door Clover
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je al dit soort dingen (mogelijk dus symptomen) waarneemt, waarom ren je dan niet meteen naar de eerste de beste arts? Dit is niet als verwijt of aanval bedoelt, maar EC kan gewoon heel erg agressief zijn en het is dan zaak om zsm panacur toe te dienen. Hoe langer je wacht, des te erger de aantasting van het zenuwstelsel kan zijn.

Ik heb ooit een konijn met EC gehad en ondanks mijn snelle handelingen en toedienen van panacur, is het niet meer geodgekomen. Binnen één dag was het eigenlijk over en dat heeft mij erop geattendeerd zsm te handelen als er ook maar enige symptoom van EC op komt zetten. Ik weet dat sommigen hier twijfelen aan de 'diagnose' van steeds maar weer EC, maar aangezien panacur geen kwaad kan voor het konijn, lijkt het mij zo wijs mogelijk om het gewoon te geven als je twijfelt.

Verder denk ik dat panacur 'gewoon' toedienen niet echt heel veel nut heeft. Volgens mij kan een konijn dat bijvoorbeeld in november 2 weken preventief met panacur is behandeld, in december weer net zo hard met een opkomende EC zitten als gevolg van een verzwakte weerstand of stress of wat dan ook. Wat volgens mij wél nut heeft, is bijvoorbeeld je konijn preventief 2 weken panacur geven als je ze net hebt ingeent. Dat is tenminste wat ik doe...maar menig DA twijfelt hier ook nog over. Echt eenduidigheid is er niet geloof ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Wizzeke, linkje plaatsen mag niet he.

In eerste instantie lijkt mij dit geen blaasontsteking.. sinds wanneer heeft een konijn met uwi verlammingsverschijnselen? Ik weet niet of je direct gestart bent met panacur, zo niet meteen mee beginnen en naar een dierenarts natuurlijk. Behandeling voor een konijn met EC moet DIRECT gebeuren, en geen dag later.. die dag kan al een dag teveel zijn. Verder heeft snoef al duidelijke uitleg gegeven:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg hierna dat je altijd Panacur in huis hebt. Dat kan sowieso altijd van pas komen (wormen..) maar zeker als je een konijn met EC hebt, is het wel zo handig. Meer dan handig.

Mijn konijn had ook EC, leek volledig hersteld, een half jaar later weer 'plasproblemen'. Hij bleek een blaasontsteking te hebben, en blaaszand. Dus het kán wel wat anders zijn.. Maar gezien hij ook omvalt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder denk ik dat panacur 'gewoon' toedienen niet echt heel veel nut heeft. Volgens mij kan een konijn dat bijvoorbeeld in november 2 weken preventief met panacur is behandeld, in december weer net zo hard met een opkomende EC zitten als gevolg van een verzwakte weerstand of stress of wat dan ook. Wat volgens mij wél nut heeft, is bijvoorbeeld je konijn preventief 2 weken panacur geven als je ze net hebt ingeent. Dat is tenminste wat ik doe...maar menig DA twijfelt hier ook nog over. Echt eenduidigheid is er niet geloof ik.

Ja, dat was dus inderdaad wat ik bedoelde. Ik twijfel ook over het nut van preventief toedienen van Panacur.

Ik houd wel de gedachte van panacur na de entingen in mijn hoofd. Dat vind ik dan wel weer een goed idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties!!!

Ze hebben me erg geholpen. De dierenarts heeft niets anders kunnen constateren dus ben nu aan het behandelen met panacur.

A.s. vrijdag gaan we terug zodat de dierenarts kan zien of er verbetering in zit.

Stamper is een vechter dus ik heb er wel vertrouwen in. Hij eet en drinkt nog steeds goed en dat is heel belangrijk.

Even afwachten dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .