Ga naar inhoud

Samenstelling voer


jordi

Aanbevolen berichten

Hoi ,

Ik ging normaal de samenstelling van het voer van Tom & Co eens bekijken , maar m'n voer was op en we konden niet meer bij Tom & Co geraken dus zijn we naar een winkel hier op sijsele geweest.

Het is konijnenkorrel van Versele-Laga

Nu is dus de vraag , is dit gezond ?

Ruw eiwit 15,8 %

Ruw vet 3,0 %

Ruwe as 7,5 %

Ruwe celstof 15,0 %

Fosfor 0,63 %

Er staat nergens vermeld wat het calcium gehalte is , wel staat er calciumcarbonat 1.1 ?

Groetjes

aangepast door jordi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat er te veel eiwit in zit. Het vezelpercentage is vrij laag vind ik zelf dan, en aangenomen dat de calciumcarbonat inderdaad het calciumgehalte is, is dat te hoog. Zeker als dit een gemiddelde is.

Op konijnen.nl onder voeding staat info hierover moet je daar even kijken anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ewit is inderdaad te hoog , vet is juist goed , calcium is iets erboven maar maar 0,1 .

Dus eigenlijk is het niet echt super. Ik ga deze zak wel opgebruiken en dan nog eens de samenstelling van tom & co bekijken.

SS of Hope farms trio mag ik niet geven van m'n mama. Ze vind dat er nu al méér dan genoeg geld naar toe gaat..

Link naar reactie
Delen op andere sites

HF is niet zo duur volgens mij nog geen euro per kilo als je de grote zak (15kg) neemt?

En 1% is al aan de hoge kant voor calcium, dus 1,1% is helemaal niet zo goed.. En als je het topic over Calcium in voer van Zwarte panter leest, zie je dat veel merken (o.a. SS en dit voer vast ook) een gemiddeld percentage gebruiken. Dus de ene keer zal het 0,9 zijn en de andere keer zelfs 1,3.. Bijvoorbeeld.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hope Farms is inderdaad alles behalve duur.. Voor een 15kg zak betaal je nog minder als voor dat schepvoer (is per kilo duurder).

Voor een 15kg zak HF betaal je max. 15 euro, da's dus een euro per kilo. Vaak worden ze ook verkocht voor 13 of 14 euro.

Schepvoer is meestal ruim 1 euro per kilo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij hebt het gekocht, hoe moeten wij dat weten? :P Maar met 25 kg zak zul je ongetwijfeld nog goedkoper zijn..

Alleen realiseer je wel dat dierenartskosten waarschijnlijk hoger zijn, dan dat beetje dat je extra betaalt voor HF.. Bij Indy waren ze dat in elk geval wel.. Véél hoger. Bovendien was eigenlijk zelfs Science Selective niet goed genoeg meer met zijn problemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja , maar ik ga nu natuurlijk wel deze zak opgebruiken , doe ik toch niet zo lang mee , ongeveer een maand en een half.

Reden ; als ik flappie & chika maar 25 gram per kilogewicht geef voel ik hun ribben en zijn ze echt ondervoed. dit komt doordat ik niet elke dag groente heb maar om de 2 / 3 dagen. Dus geef ik meer. Ook luna krijgt nu onbeperkt voer en de kleintjes eten ook al heel goed.. Sammie krijgt z'n portietje ,maar als het op is geef ik hem toch nog iets.. zodat hij altijd iets heeft liggen.

Ik zal eens kijken maar aveve verkoopt geen hope farms en tom & co dacht ik ook niet.. waar kan ik dit krijgen in Belgie zwarte panter ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de zak ook wel opmaken hoor :yes:

HF is niet zo veel te verkrijgen in BE dacht ik...

Weet je trouwens zeker dat ze dan wel 'ondervoed' zijn? Veel konijnen zijn eigenlijk te dik... Dat wil niet zeggen dat die van jou dat ook zijn hoor, maar doordat zoveel konijnen te dik zijn is ons idee van een 'gezond' konijn op normaal gewicht wat vertekend. Een konijn wordt al gauw als te dun gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Flappie heeft een normaal gewicht van 3 kilo is vastgesteld door de dierenarts . Moet een kruising zijn van een duitse hangoor. Toen ik 25 kilogram per kilo kreeg hij dat dus voor 2,5 want toen woog de ie zoveel. Hij ging naar 2 kilo wat dus véél te weinig is. Chika moet 1,7 kilogram wegen als we hem vergelijken met z'n broertje . Gaf hem voor 1,5 want toen woog hij zoveel . hier werd hij 1,2 kilo.....

Nu zijn ze mooi op gewicht , 1,7 en 3 :) Maar BRC en da zeiden dat 25 gram per kilo enkel mag gebruikt worden als ze veel groentjes krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 gram is een richtlijn, of ze nu groenten krijgen of niet moet wel in mee genomen worden maar zegt nog niet veel. Je moet echt naar het konijn zelf kijken, dat heb je dus gedaan. Ik weet bijv. dat Daniëlle (veel?) minder geeft dan 25 gram per kg, maar dat haar konijntjes prima op gewicht blijven. En zij geeft geen of weinig groente. Daarintegen zullen er ook altijd konijnen zijn die meer nodig hebben. Maar dat is geen reden om slecht voer te geven.. Toch iets waar je in moet investeren denk ik. Het gaat wel om de gezondheid van je nijn hè..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef inderdaad wat minder (volgens mij niet heel veel hoor, zal het nog eens nawegen), anders laten ze hun hooi en blindedarmkeutels liggen. (en ze blijven al 2,5 jaar prima op gewicht)

Groenten krijgen ze wel weer (laatste tijd niet gegeven), maar dat ben ik nu weer aan het opbouwen. (kregen voorheen een grote bak met groenten, dat wil nu ook weer gedaan doen) Maar nu ik dus weer groenten ga geven, moet ik weer goed in de gaten gaan houden wat ze eten, en dat ze hun hooi dus ook netjes blijven eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet ook nog even kijken wat ik met Feline doe, die gaat waarschijnlijk een kg of twee wegen maar ik vind 30 gram te veel.. Dus waarschijnlijk probeer ik het eerst met 2x25 ('s ochtends en 's middags) wat Fred nu ook krijgt (alleen dan alleen 's ochtends) en misschien nog meer groente. Vind het ook belangrijk nu wél een goede hooieetster te hebben. Die regeltjes zijn zeker makkelijk maar je kunt er gerust (wat) van af wijken, zeker als je ziet dat jouw konijn het daar beter op doet. Natuurlijk zal het niet gauw zo zijn dat een konijn van 2 kg 100 gram biks moet hebben, maar misschien wel 60 ipv 50..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is iets wat ik eigenlijk nog 'schandelijker' vind dan de samenstelling van het voer...

Je bent hier al bijna een jaar actief lid. Meestal verwacht ik dan dat die mensen de basis van konijnen ondertussen al wel kennen. Eén van die punten is dat konijnen een gevoelig darmstelsel hebben. Als je dat nog niet wist, weet je het nu.

Wat dan ook erg belangrijk is, is dat je nooit zomaar telkens ander voer gaat geven...als je van voer wilt veranderen hoor je rustig aan over te stappen (lang leven de zoekfunctie...volgens mij staat dat ondertussen al een paar honderd keer op het forum).

Totaal zonder voer vallen, kan mss wel eens gebeuren...en als je dat op een zaterdagavond zou merken, kan je idd mss geen nieuwe zak van het voer dat je normaal geeft vinden...maar nu was het amper middag.

Daarnaast zou ik, als ik echt op een avond merk dat ik zonder voer zit, nog eerder keizen om één dag geen biks te geven, dan plots een totaal ander merk te geven.

Maar soit...nu over naar de samenstelling en de biks...

Je mag geen SS geven en geen hope farms? Dat eerste kan ik nog volgen, het is idd een redelijk prijzig voer. Maar Hope Farms bevindt zich toch in een totaal andere prijscategorie?

Ik ben het hier in BE nog nooit tegengekomen, maar je kan natuurlijk altijd hope farms mailen en vragen of er verkooppunten zijn in jouw buurt die de supertrio verkopen of kunnen bestellen.

Qua samenstelling is het zoals al werd aangegeven, niet super...

En volgens mij zijn er voor die prijs zeker betere voeren beschikbaar.

Wat je met die calcium doet moet je natuurlijk zelf weten, maar die grens van 1% wordt echt als grens gezien.

We kunnen gaan rekenen...

Konijnen hebben nog steeds een calciumbehoefte en uit onderzoek is gebleken dat een gemiddeld konijn (2.5 kg) 500mg calcium per dag hoort binnen te krijgen.

Heb je deze biks en houd je je aan de 25 gr per kg (gezien de samenstelling van dit voer bevat elke 25 gr 275mg calcium), dan krijgen we dit: 2.5*275= 687.5 mg

Dat is dus al meer dan de dagelijkse behoefte en dan hebben we het enkele nog maar over de biks, want uit de rest halen ze natuurlijk ook nog calcium.

Link naar reactie
Delen op andere sites

eten wij altijd wat verstandig is...

Krijgen wij ernstige blaasproblemen als wij dat niet doen? Een konijn zal het verschil tussen de ene pellet en de andere toch niet merken, niet zoals wij mensen. Wil je daar nu echt blaasproblemen mee riskeren? (Overgewicht e.d. (en de gevolgen daar van) niet te vergeten..)

Ik denk dat niemand op dit forum zijn of haar konijn een knaagsteen geeft. Waarom dan wel dit voer? Heeft hetzelfde effect op de lange termijn..

En Indy's blaasproblemen hebben ver over de 200 euro gekost (alleen zijn blaasproblemen hè..) dus goedkoper uit ben je ook niet...

Overigens moet je konijnen sowieso niet met mensen vergelijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eum mijn voer is bijna op zoals gezegd en word dus gemengd. De zak is open gedaan en de korrels zijn dezelfde van dikte/kleur ... Er word eerst een beetje gemengd , dan veel minder en dan nog.

Ik merkte het niet opeens wist dat we erom moesten ,maar ik ga hier geen 2 of meer zakken zetten want de muizen zitten er direct aan ( tuinhius enz )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .