Ga naar inhoud

EC, hoe zat het ook alweer? HELP


Clover

Aanbevolen berichten

Ik heb vanmorgen volgens mij EC moeten constateren bij Flake.

Slepende achterhand en natte staart. Zeer bekend beeld, helaas.

Meteen DA gebeld en die zij me te starten met panacur.

Dat heb ik uiteraard direct gedaan, maar er was nog iets om de kansen te vergroten.

Was dat nou antibiotica of corticose?

Ik weet het niet meer, en de dienstdoende DA wist het ook niet zeker. De KK DA is er morgen pas weer. Ik wil niet graag te laat zijn, heb er al 2 dieren aan verlorren...

De DA luisterd wel naar mijn mening en inbreng, maar ik weet niet waar ik om moet vragen, help!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, de dexamethason heeft ze dus gisteravond nog gehad.

Vanmorgen vpnd ik haar beter dan ik me had voorgesteld. Ze zit nu rechtop en ze eet als een bouwvakker.

Ik heb het noodhok in de ren bij Crimson gezet, zodat ze elkaar een beetje kunnen zien. Zo zit Flake hoog, veilig en droog. En Crimson kan op visite bij zijn vriendin door het gaas heen.

Ik vond haar vanmorgen zo goed, dat ik haar een kwartiertje in de ren heb gezet. Crimson was hier erg blij mee. Flake zit rechtop, zakt niet meer opzij door haar achterhand, zoals gisteren, en ze had het ook naar haar zin. Ze heeft een paar keer de ren rondgehupt.

Na een kwartiertje, weer apart gezet. Dat is nu eenmaal even beter voor haar. Vanmiddag krijgt ze weer een ronde medicijnen. 1 keer per dag de Panacur en de Dexamethason. Ze neemt het braaf aan als ik het in haar bekje spuit, dus dat is prima.

En nu duimen en hopen dat ik op tijd was...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef de hoop niet op, maar durf ook niet te enthousiast te worden.

Het lijkt er echter op dat die dexamethason haar opgepept heeft. Kan dat al zo snel? Dat de effecten van de panacur langer op zich laten wachten, weet ikw el.

Ik ben al 2 nijnen verloren door EC. Familie van Flake. Haar moeder en haar broertje.

Blijkbaar dus toch inderdaad overerfbaar. Flake is altijd de sterkste geweest, maar nu moet ik dat bijstellen helaas.

Gelukkig is het weekend en kan ik steeds even bij haar kijken. Het is zo'n knuffel, dat vindt ze heel fijn :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC wordt doorgegeven via de urine of van moeder op kind.. ;)

Ben zelf ook eentje verloren aan EC, en Indy is er bovenop gekomen. Hij had ongeveer dezelfde symptomen als Flake en al véél langer (onkundige DA.. 'was niks aan de hand'...) en toch is ie in principe helemaal hersteld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EC wordt doorgegeven via de urine of van moeder op kind.. ;)

Ben zelf ook eentje verloren aan EC, en Indy is er bovenop gekomen. Hij had ongeveer dezelfde symptomen als Flake en al véél langer (onkundige DA.. 'was niks aan de hand'...) en toch is ie in principe helemaal hersteld.

Ik heb gelukkig een goede band met mijn DA. Die vinden niet snel dat er niks aan de hand is, als ik ze vertel dat er iets mis is. Dat werkt heel fijn.

Met Flake gaat het ondertussen eigenlijk heel goed. Ze zit rechtop en gebruikt haar acterhand. Ik zie wel dat ze onstabielis, net even los gehad in de ren. Ze wiebelt nog erg. Maar ze ging Crimson meteen te lijf toen hij te opdringerig om een likje vroeg, dus ze heeft nog pit zat.

Over een uurtje is het medicijnen tijd. Gelukkig is ze daar niet zo moeilijk mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een update over Flake.

Met Flake gaat het eigenlijk nog steeds best goed. Ze zit er monter bij. Ze eet lekker, poept goed. Ze gooit alleen steeds haar drinkbakje om, maar dat is meer een logistiek probleem. Een flesje vindt ze maar niks, helaas, dus dat is geen oplossing. Maar ik heb gosteren wel een grotere stenen bak neergezet met water en vanmorgen stond die nog op zijn plek.

Ik ga vanmiddag beginnen met het geven van Metacam. Ik heb dan 3 dagen achter elkaar Dexamethason gegeven. En natuurlijk de Panacur.

En dan mag ze meteen ook weer even loslopen. Dat is dan weer goed voor haar spieren. En dan masseer ik haar zo goed als ik kan. Ik ben geen fysio, maar aai en streel haar een beetje steviger dan normaal en wrijf haar achterpootjes van top tot teen om de doorbloeding wat te stimuleren. Baat het niet, dan schaadt het niet, denk ik dan maar.

En verder ben ik eigenlijk, geheel tegen mijn gewoonte, best positief. Als er wat met de konijnen is, denk ik altijd direct aan het ergste. Vooral met de EC. Die dus al 2 keer fataal is geweest bij mij. Mijn man wees mij op mijn "negativisme". Zo ben ik in het dagelijks leven niet, namelijk. Maar als het over de beestjes gaat...

Maar goed. We houden dus moed. Ik zal af en toe een update plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, het lijkt nog steeds goed te gaan.

Ze is nog wel wankel in haar achterhand, maar ze eet en poept en is nog steeds vrolijk en alert.

Ik begin nu al te dubben over het tijdstip van herrenigen met Crimson. Daar moet ze wel wer een beetje stevig voor op haar pootjes staan, want de ingang van het hok zit hoog. Daarvoor moet ze eerst op een plankje springen.

En ze doet dus lelijk tegen Crimson de laatste dagen.

Zou dat kunnen komen omdat ze zich kwetsbaar voelt en dat ze daarom direct in de aanval gaat?

Ik hoop niet dat ik ze helemaal opnieuw hoef te koppelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, volgens mij heb jij wel genoeg koppel-ellende gehad.. Ik denk dat het best zou kunnen hoor, dat ze liever gelijk aanvalt omdat ze weet dat ze zich niet zou kunnen verdedigen. Eerlijk gezegt zou ik dat ook doen. Hoe reageert Crimson daarop dan? Hoe reageert hij überhaupt op haar (nu)? Misschien dat als ze doorheeft dat hij niks doet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste dag dat ik haar terugzette, kwam Crimson meteen naar haar toe en ded hij heel enthousiast. Flake ook. Ze waren echt blij om elkaar wer te zien.

De tweede dag, kwam Crimson weer heel lief aangehuppeld en Flake ded meteen een uitval, met haar voorpootjes naar voren springen en bijten.

ik heb toen Crimson even in de hele tuin laten lopen en Flake in de ren. Door het gaas heen probeert ze Crimson ook te bijten. En zij is wel steeds degene die dan begint.

Ik blijf van mening dat ze elkaar wel af en toe moeten zien. Ik wil niet graag helemaal opnieuw moeten beginnen, maar ik wacht toch maar even tot Flake weer wat stabieler op haar pootjes staat. Ik ga een loopplankje maken voor haar om het hok makkelijk in te komen. Dan kan ik haar wel wat eerder terug bij Crimson plaatsen. Ik ben nu bang dat ze door overmoed, of onhandigheid straks van haar plankje dukelt.

Ik zit net te denken. Als ik nu de poten van het hok afzaag, zodat er nog een paar kleine "stompjes" over blijven. Dan kan ze makkelijk in en uit dat hok. Dan kan het hok nog even als reserve in de ren blijven staan.

<gaat meteen plannen maken voor vanmiddag >

aangepast door Clover
Link naar reactie
Delen op andere sites

Flake stond gisteren behoorlijk stevig op haar pootjes. Ze werd ook meteen ontdeugend. Ze rende over het gras en wilde niet meer door mij benaderd worden, dan rende ze hard weg.

Dus, op hoop van zegen heb ik Flake gisteren meteen maar weer herenigd met haar mannetje.

Ze begonnen meteen best heftig te vechten. Haren vlogen overal in de rondte. Voor mij wel een teken dat ik ze echt niet langer uit elkaar wil houden dan strikt noodzakelijk.

Vannacht is alles wel goed gegaan. Ik ben 2 keer wakker geweest en heb ze vanuit mijn slaapkamer even geobserveerd. Ze deden niet echt knuffeli gtegen elkaar, maar er was geen echte herrie. Beetje lelijk kijken over en weer en een eigen plekje in de ren verdedigen.

Vanmorgen hebben ze wel lekker samen groente gegeten, dus dat is wel prettig.

Flake is nog niet in haar hok geweest. Ze kan er wel in komen, want springen kan ze weer prima. Ik heb voor de zekerheid toch nog maar een lekkere dikke laag stro in de overdekte gedeelten van de ren gelegd en een extra kattenbak onder het hok. En dat vond ze heerlijk. Lekker in die bak van een berg vers hooi knabbelen. Flake keek echt gelukkig uit haar oogjes.

En nu even de vingers gekruisd of ze elkaar niet afmaken vandaag. Ik zit nu op mijn werk…

Vanmiddag ga ik zowiezo wat eerder naar huis ivm alle sneeuw, dus dat komt mooi uit. En dan ben ik 3 dagen vrij.

Weet iemand trouwens hoe lang ik met de panacur moet doorgaan?

Ik hoor en zie overal tegenstrijdige dingen. Van 4 weken tot en met 3 maanden.

Te kort doorgaan is niet goed, maar ik las ook dat te lang doorgaan ook niet verstandig is, dus dat risico wil ik ook uitsluiten.

aangepast door Clover
Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat ze weer samen zitten.

Ja, dat vind ik ook. Dat scheelt een boel getob, want het noodhokje is eigenlijk te klein voor een Rex. Zeker nu ze wer behoorlijk goed kan springen. En ze moet dat ook blijven doen, om haar spieren goed te houden. Anders gaan we van kwaad tot erger.

Mijn man is ziek thuis en die houdt me af en toe op de hoogte van wat er in de ren gebeurt. Dat is wel fijn. als het echt mis gaat, kan hij ingrijpen en Flake wer apart zetten tot ik thuis ben.

Maar de verslagjes geven me wel een beetje hoop. Ze laten elkaar met rust. Het is nog geen knuffelpartij, maar ook geen vechten gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een update over Flake.

Het gaat nog steeds goed met haar. Ik heb het idee dat er nog steeds heel voorzichtig een stijgende lijn zit in haar herstel.

Ze wankelt nog wel een beetje, maar ik zie steeds vaker wat meer stabiele huppeltjes.

De relatie tussen Flake en Crimson heeft wel een knauw gekregen. Het is nu gelukkig wer langzaam goed aan het komen, maar dat heeft toch wel eventjes geduurd hoor. Ze bivakeerden allebei in hun 'eigen' stuk van de ren en als de 1 te dicht bij de ander kwam, was het weer even lelijk doen tegen elkaar.

Maar de rust is gelukkig nu weer terug. Ik betrapte ze gisteren alweer op hun eerste likjes aan elkaar.

Flake gaat nog niet het nachthok in, maar ze heeft genoeg plekjes om warm en droog genoeg te zitten, dus dat is niet erg. Ze zat toch al niet zo heel vaak binnen. Alleen als het het slaapuurtje was, samen met Crimson. Crimson is een trutje, die zit graag lekker binnen. Nu is Crimson ook veel meer buiten. Hij blijft sinds het weekend echt buiten om Flake gezelschap te houden, merk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Wer even een update.

Het blijft goed gaan met Flake. en buitenstaande zal niet eens meer zien dat er iets mis is met haar. Ikzelf zie nog wel dat ze af en toe even wankelt of haar achterpoten met draaien iets langer op hun plek laat staan dan anders. Maar ik heb goede hoop dat dat ook wel verdwijnt.

Ze krijgt nog steeds elke dag de Panacur. Op een blaadje witlof, en dat eet ze braaf op.

De relatie tussen Crimson en Flake is weer helemaal goed. Ze zitten weer heerlijk naast elkaar in en kattenbak of over elkaar heen in het binnenhok. Ik heb een loop"plank" gemaakt van een heel breed stuk beton (zo'n afzettingsding voor in de tuin, opsluitband oid) Dit in verband met het feit dat ze zo wankelt. Een plankje leek me te smal met alle gevaren van dien. Deze mogelijkheid vinden ze allebei erg leuk. Er ontstaat onder de loop"plank" namelijk een heel mooie schuilplek. Zo is de ren nog eens extra leuk voor ze, lijkt het.

Dus ik haal weer opgelucht adem en denk dat alles goed zal komen met mijn meisje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef de hoop niet op, maar durf ook niet te enthousiast te worden.

Het lijkt er echter op dat die dexamethason haar opgepept heeft. Kan dat al zo snel? Dat de effecten van de panacur langer op zich laten wachten, weet ikw el.

Ik ben al 2 nijnen verloren door EC. Familie van Flake. Haar moeder en haar broertje.

Blijkbaar dus toch inderdaad overerfbaar. Flake is altijd de sterkste geweest, maar nu moet ik dat bijstellen helaas.

Gelukkig is het weekend en kan ik steeds even bij haar kijken. Het is zo'n knuffel, dat vindt ze heel fijn :yes:

Jep dex geeft binnen 24 uur al resultaat ( wil dan nog niet zeggen of het ecuni is of een ander trauma in de rug ect....)

Maar als het ec zou zijn heb je meer tijd nodig dan dit. Dus mischien was het een foute sprong blesure

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, ja dat kan natuurlijk ook nog.

Ik heb geen bloed af laten nemen. We hebben meteen deze behandeling gestart en dat slaat dus aan.

Ze heeft bij elkaar 1 dag "verlamd" gelegen met haar achterhand. Die dag ben ik meteen gestart met Panacur en later op de avond met Dexamethason. De echte KK DA was niet op dienst en dus heb ik mijn eigen gevoel en kennis in de praktijk gebracht.

Na drie dagen ben ik Metacam gaan geven. Daar ben ik inmiddels alweer mee gestopt.

Ze wiebelt nu nog wel, ik zie als dagelijkse verzorger dat ze nog niet helemaal hersteld is. Verder valt het mijn man bijvoorbeeld al niet meer op.

Dat zou volgens jou (BBC) dus erop duiden dat het juist niet EC zou zijn?

Omdat het zo snel verbeterd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .