Ga naar inhoud

abces.. jullie mening please


wencke

Aanbevolen berichten

Ik zou graag jullie mening willen weten over het volgende

mijn konijn had een abces onder dr kin die is operatief verwijderd,

nu na 3 weken zit er toch weer een abces,ben vanmiddag langs de DA weer geweest en wat pus uit gehaald om zeker te weten dat t een abces is.

Zij raadde aan..nogmaals operatief verwijderen.

ik heb ook advies gevraagd aan een andere DA en die zegt opensnijden ,wegschrapen,open houden en spoelen.

maar ik lees veel dat t laatste niet werkt bij een abces ????

dus vandaar mijn vraag of jullie een mening hebben hierover en willen geven

bedankt alvast

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee alleen antibiotica en pijnstillers

wat zijn duplo injecties ?

Las ook ergens dat ze moeten checken wat voor bacterie ? t is zodat

t soort antibiotica aangepast kan worden ???

Heb beide DA's daar niet over gehoord trouwens

dank je wel voor t antwoorden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je hebt Duplocilline injecties nodig. Die geef je je konijn dan om de dag voor een week of 6.

Vandaag heb ik ook een opvang konijn laten opereren aan een abces in zijn kaak. Er zit nu een groot gat, en hij moet nu pijnstilling en duplocilline injecties onderhuids.

Oraal gegeven antibiotica komt niet in het abces en bijvoorbeeld sulfatrim kan zelfs afgebroken worden door de pus die aanwezig is in het abces. Ik ben erg te spreken over duplocilline injecties want ik heb geregeld konijnen met een abces in de opvang en tot nu toe gaat dat erg goed.

ALs het abces nu terug is moet het inderdaad wel weer operatief geopend worden en zoveel mogelijk verwijderd. Daarna dus die injecties.

aangepast door Muffins
Link naar reactie
Delen op andere sites

Spoelen met een oplossing van Betadine en lauw-warm water.

Minstens 3 x per dag.

Je kunt je DA vragen om een spuitje (zonder naald)

waarmee je de vloeistof optrekt en gericht kunt spoelen.

Soms moet je het wel 10 dagen volhouden, de wond mag niet te snel dichtgroeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je spuit zelf met de injecties ? ow jee haha dat zal ff wennen zijn voor me

met die injecties moet als ik t goed begrijp ook een opening blijven zodat je ook kan blijven spoelen ? (met betadine en lauw water dus)

iig bedankt voor jullie antwoorden weer,zal t er morgen over hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het abces moet (meestal) onder narcose open gemaakt worden en schoongemaakt of verwijderd indien netjes ingekapseld. Het is belangrijk dat het abces open gemaakt wordt, omdat de abces veroorzakende bacterieen niet tegen zuurstof kunnen.

Daarna ga je injecteren om de dag. Dat moet niet in het abces, maar in de huidplooi bij de rug/nek. Je dierenarts kan je dat heel eenvoudig leren, het is niet moeilijk.

Je kunt dit uitprinten voor je dierenarts. Ik heb geen idee of ik de link neer mag zetten, anders moet het maar weer weggehaald worden.

http://dierengebit.nl/konijn-abces.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor alle duidelijkheid: Spoelen met Betadine-oplossing met een spuitje ZONDER NAALD!!!

Er zal hoogstwaarschijnlijk een drain worden geplaatst.

Daar kun je heel goed voor- en achterlangs spuiten/spoelen.

Als je het goed doet, zal je zien dat je nijn weer helemaal opknapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn is ook geopereerd aan een kaakabces. Ze hebben de wond maar eenklein stukje opengelaten en daardoor moet gespoeld worden, morgen kijk ik even mee hoe ze dat doen. Het plaatsen van een drain had volgens mijn DA niet veel zin omdat je dan niet goed zou kunnen spoelen. ik zal ook navraag doen over die duplo injecties. ik hoop dat ze snel thuis komt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja je hebt Duplocilline injecties nodig. Die geef je je konijn dan om de dag voor een week of 6.

Vandaag heb ik ook een opvang konijn laten opereren aan een abces in zijn kaak. Er zit nu een groot gat, en hij moet nu pijnstilling en duplocilline injecties onderhuids.

Oraal gegeven antibiotica komt niet in het abces en bijvoorbeeld sulfatrim kan zelfs afgebroken worden door de pus die aanwezig is in het abces. Ik ben erg te spreken over duplocilline injecties want ik heb geregeld konijnen met een abces in de opvang en tot nu toe gaat dat erg goed.

ALs het abces nu terug is moet het inderdaad wel weer operatief geopend worden en zoveel mogelijk verwijderd. Daarna dus die injecties.

Ik moet hier toch even op reageren. Oraal gegeven AB komt wel in het abces terecht!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het abces moet (meestal) onder narcose open gemaakt worden en schoongemaakt of verwijderd indien netjes ingekapseld. Het is belangrijk dat het abces open gemaakt wordt, omdat de abces veroorzakende bacterieen niet tegen zuurstof kunnen.

Daarna ga je injecteren om de dag. Dat moet niet in het abces, maar in de huidplooi bij de rug/nek. Je dierenarts kan je dat heel eenvoudig leren, het is niet moeilijk.

Je kunt dit uitprinten voor je dierenarts. Ik heb geen idee of ik de link neer mag zetten, anders moet het maar weer weggehaald worden.

http://dierengebit.nl/konijn-abces.html

Ook deze uitspraak vind ik erg vreemd. Het abces moet open gemaakt worden omdat de rommel eruit moet! De wond moet open blijven omdat er anders geen continu drainage plaats kan vinden. Dat de bacterien niet tegen zuurstof kunnen is echt onzin.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook deze uitspraak vind ik erg vreemd. Het abces moet open gemaakt worden omdat de rommel eruit moet! De wond moet open blijven omdat er anders geen continu drainage plaats kan vinden. Dat de bacterien niet tegen zuurstof kunnen is echt onzin.

Uiteraard is het ten eerste belangrijk dat de rommel er uit kan en is dat een reden om het abces te openen. Maar de bacterieen die het abces veroorzaken gedijen het best in een zuurstofarme omgeving en daarom is het mede gunstig als het abces open is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet hier toch even op reageren. Oraal gegeven AB komt wel in het abces terecht!

Daar ben ik inderdaad te onduidelijk in geweest in wat ik daar mee bedoel. Ik had moeten schrijven "de meestal oraal gegeven ab komt niet in het abces terecht". Dus niet omdat het oraal gegeven wordt, maar de soorten a.b. bedoel ik daar mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .