Ga naar inhoud

Wordt een konijn ook 'gewoon' ziek?


Snoef

Aanbevolen berichten

Deze vraag n.a.v. Mickey die gisteravond ineens geen groente wou, stil zat en pijn leek te hebben. Inmiddels herken ik het exact wanneer een van mijn konijnen ziek is, maar het probleem is dat ik vaak de reden niet weet. Vorige week hetzelfde met Lily, ze wou niet eten, zat stil en had pijn. In beide gevallen heb ik wat metacam + cisaral gegeven en een buikmassage. Ik weet dat sommigen het niet eens zijn met direct medicatie geven, maar daar gaat het hier even niet om. Het hielp bij zowel Lily en Mickey en 's ochtends aten ze weer en deden weer normaal.

Maar in beide gevallen kon ik niet ontdekken waarom ze nou ineens last hadden van ehh tja wat? Gas? Ik heb geen onbekende groente gegeven, geen nieuwe snoepjes of wat dan ook. Dus: Kan ook een konijn eens een off-day hebben, zoals mensen ook ineens zonder echte reden ziek kunnen worden? Ik weet ook niet of er sprake was van gas (of een verstopping) maar daar gok ik meestal op als ze niet willen eten en stil in een hoekje blijven zitten of liggen. Maar is er dus altijd een oorzaak of hoeft dat niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat een keer gehad met Smokey die normaal nooit wat mankeert.

Het was smorgens en ik moest werken, maar zn gedrag beviel me niet zo, heel stilletjes, niks aanpakken en kon 'm ook heel makkelijk uit de ren halen.

Dus heb 'm omdat ik echt weg moest, naar de dierenarts gebracht en daar gelaten en ze zeiden toen ik 'm smiddags kwam ophalen dat ze niks bijzonders konden vinden dus wat het dan geweest is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muts is ook twee keer 'ziek' geweest zonder dat er sprake was van gas of een verstopping. De tweede keer had ik een dierenarts die inderdaad zei dat er niet altijd een duidelijke oorzaak hoeft te zijn. En nadat ze pijnstilling en andere medicijnen had gekregen knapte ze binnen korte tijd zeer goed op.

Daarom vraag ik me ook af of ik een volgende keer weer meteen naar de dierenarts moet gaan of dat ik haar pijnstilling geef en het even aankijk of dat net het zetje is om haar weer aan het eten te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben dus een van die mensen die `tegen`direct geven van medicatie is...maar dat terzijde...ook een konijn kan wel eens een mindere dag hebben door onbekende oorzaak, teveel gegeten, te wild gespeeld etc etc.dus ja..ik geloof wel degelijk dat een konijn ook wel eens `gewoon` ziek kan zijn, maar je kent zelf je dier het beste, toen mijn konijn plotseling niet wilde eten wist ik direct dat het foute boel was, want daar was het totaal het konijn niet naar terwijl het prima kan dat ze een keer iets niet aannemen of opeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Muts is ook twee keer 'ziek' geweest zonder dat er sprake was van gas of een verstopping. De tweede keer had ik een dierenarts die inderdaad zei dat er niet altijd een duidelijke oorzaak hoeft te zijn. En nadat ze pijnstilling en andere medicijnen had gekregen knapte ze binnen korte tijd zeer goed op.

Daarom vraag ik me ook af of ik een volgende keer weer meteen naar de dierenarts moet gaan of dat ik haar pijnstilling geef en het even aankijk of dat net het zetje is om haar weer aan het eten te krijgen.

Mij is precies hetzelfde overkomen met Vlekkie.

Ik was een beetje in paniek toen ze twee dagen niet gedronken en gegeten had. Dierenarts gebeld en daar pijnstilling, medicatie en van dat spuitvezels gekregen (kassa!!!). Ze was eigenlijk direct na het bezoekje al een stuk beter.

Na een week was er helemaal niets meer aan de hand.

3 weken later hetzelfde verhaal. Suf, je kon haar zo omduwen.

Ik heb het dus maar even afgewacht en 2 dagen later knapte ze vanzelf weer op.

Ik denk dus inderdaad dat ze ziekjes kunnen zijn. Of depri... of PMS ;) ...

Gewoon in de gaten houden. Maar het is moeilijk om te bepalen wanneer je naar de DA moet...

aangepast door Myranda
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is vaak dat je niet weet wanneer het konijn dan weer begint met eten. ALs het inderdaad zo is dat een konijn ook een off-day kan hebben, waardoor het dus niet eet en suffig is, dan is dat in mijn ogen eigenlijk al gevaarlijk vanwege de stilliggende darmen. Als hier een konijn niet wilt eten, is dat meteen al merkwaardig omdat ze ALTIJD willen eten. Ik kan dan wel meteen naar de DA rennen, maar met de ervaring die ik meestal heb, weet ik dat metacam + buikmassage vaak het gewenste resultaat geeft. Als het de ochtend erop dan nog fout zou zijn, weet ik dat er iets anders aan de hand is dan buikpijn/gas of wat dan ook. Maar ik durf het nooit aan om 'gewoon maar even af te wachten' omdat het hoe dan ook vreemd, eng en apart is als een hier een konijn 's ochtends geen brokken wilt en 's avonds geen groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .