Ga naar inhoud

Calcium in gedroogde kruiden


Dollie

Aanbevolen berichten

Ja, nog een vraag.. Ben zelf al begonnen met uitzoeken hoor, maar ben daar niet altijd even handig in.. :$

Indy moet dus minder calcium binnenkrijgen, zonder zijn dieet al te veel aan te passen want eigenlijk was dat al perfect op hem aangepast (als niet hooi-eter). Hij krijgt elke dag gedroogde kruiden, om die kiezen toch wat af te laten slijten. Ik vul in principe bij als het op is, maar dat komt neer op een handje per dag van een zelf samengestelde mix die bestaat uit:

Luzerne

Klein beetje paardenbloemblad

Wortelloof

Aardbeiblad

Smalle weegbree

Peterselie

Paardenbloemen

Brandnetelblad

Tijm

Volgens mij was dat het wel.. Nu weet ik van paardenbloemblad dat die veel calcium bevat gedroogd, daarom ook altijd maar een heel klein beetje (heb een bakje waar zo'n 125 gram kruiden in passen, da's een 1.5 liter ijsbak van de C1000 om precies te zijn, daar gaat dan één handje door) en nu ik zo Google, zie ik dat luzerne óók veel calcium bevat. Kan alleen niet vinden hoeveel (in procenten?) maar heb ook nog een zakje hier liggen.. Dus zal straks kijken hoop dat het daar op staat. Anders heb ik hulp nodig.. :he::P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, nog een vraag.. Ben zelf al begonnen met uitzoeken hoor, maar ben daar niet altijd even handig in.. :$

Indy moet dus minder calcium binnenkrijgen, zonder zijn dieet al te veel aan te passen want eigenlijk was dat al perfect op hem aangepast (als niet hooi-eter). Hij krijgt elke dag gedroogde kruiden, om die kiezen toch wat af te laten slijten. Ik vul in principe bij als het op is, maar dat komt neer op een handje per dag van een zelf samengestelde mix die bestaat uit:

Luzerne 1,6 %

Klein beetje paardenbloemblad

Wortelloof

Aardbeiblad

Smalle weegbree

Peterselie 0,2 %, vers

Paardenbloemen 0,187 %

Brandnetelblad 0,167 % in een 100 mL

Tijm

Volgens mij was dat het wel.. Nu weet ik van paardenbloemblad dat die veel calcium bevat gedroogd, daarom ook altijd maar een heel klein beetje (heb een bakje waar zo'n 125 gram kruiden in passen, da's een 1.5 liter ijsbak van de C1000 om precies te zijn, daar gaat dan één handje door) en nu ik zo Google, zie ik dat luzerne óók veel calcium bevat. Kan alleen niet vinden hoeveel (in procenten?) maar heb ook nog een zakje hier liggen.. Dus zal straks kijken hoop dat het daar op staat. Anders heb ik hulp nodig.. :he::P

De rest heb ik niet kunnen vinden, maar zoals ik het begrijp krijgt hij van alles één handje krijgt? Misschien kun je wat schommelen met de verhoudingen, meer geven waar minder calcium in zit, en minder waar meer calcium in zit.

Vraagje trouwens... Je zult het vast al eens geprobeerd hebben, maar in Timothyhooi zit 0,5% calcium, niet erg hoog dus. Is het misschien iets om dat in kleine stukjes te snijden en te mengen met het kruidenmengsel?

Oh, en misschien heb je hier nog iets aan: http://www.rabbit.org/translations/dutch/verlagingvanhetcalcium.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

0.5% is nog te veel en ik heb wel timothy hooi geprobeert dat eet hij niet.. :P maar bedankt, de luzerne is ECHT te veel, DA had het over 0,3% :| ik schrap de kruiden sowieso maar even tot ik met de DA over legt heb zeg..

0,2 voor verse peterselie is dan wel super maar gedroogd zijn de erhoudingen heel anders..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm... zou je volledig stoppen met de gedroogde kruiden?

Dan zit je wel weer met z'n kiezen natuurlijk...

Het calciumgehalte verminderen is nu idd een goed idee. Maar we mogen natuurlijk niet vergeten dat een konijn ook een calciumbehoefte blijft houden.

Ik zal hier eens kijken of er wat op sommige zakjes met kruiden staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb alleen nog een zakje van de luzerne staan en volgens mij ook nog van de smalle weegbree helaas..

Ik weet niet of ik nu helemaal moet stoppen, maar tot ik weet dat ik 'm niet bergen calcium voorschotel geef ik even niks meer denk ik. Dus moet maar gauw alles uitzoeken haha.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hij zal toch ook niet gauw te weinig calcium krijgen trouwens? Als hij sowieso nog biks krijgt waar het (veel) in zit.. Volgens de DA was de dagelijkse hoeveelheid die nodig is 0,2/0,3% (ene DA zei 2, andere 3) en dat zit zelfs in dat biks van Oxbow wel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze weten precies wat ik geef.. 25 gram SS Mature en 200 gram (ongeveer) groenten, maar de kruiden hebben we niet echt besproken, wel dát ik ze geef maar niet van hoe of wat.. En schrik toch best van de hoeveelheid calcium in de luzerne zeg.. :|

Nou ja we bellen sowieso nog over de voeding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm… op één zakje peterselie staat 1.80gr/100gr.

En de rest geef jij niet, dus daar moet ik natuurlijk niet kijken..

Wat ook wel scheelt is dat je van gedroogde kruiden niet makkelijk 'veel' geeft zoals met biks zeg maar. De kans dat Indy in die hele mengeling meer dan 10 gram van hetzelfde heeft zitten, lijkt me niet zo groot...

Dus de groenten mocht je wel zo laten, daar moest je dan niet op het calciumgehalte letten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik geloof niet dat ze iets over de groenten gezegt hebben. Ja, ze wou al bijna weglopen toen de assistente tegen mij zei dat ie nog een beetje groente overgelaten had en dat ze dat weer meegegeven heeft, toen kwam de DA terug en vertelde ze over koolsoorten (ik had boerenkool en spruitjes er tussen zitten, misschien ook bloemkoolblad maar dat kon ik niet meer identificeren, te kleine stukjes :P) maar toen ik vertelde dat ik dat wist, maar toch bewust wél (kleine beetjes) geef omdat ze er nooit last van hebben, vond ze dat prima, heel goed zelfs omdat bloemkoolblad en boerenkool véél vezels bevatten.

Misschien dat de andere DA daar wél op in gaat hoor, maar ik denk dat hij ook nog even tijd nodig heeft het één en ander uit te zoeken. Hij wist natuurlijk ook pas net wat het was, om half vijf belde ik en toen waren ze nog bezig, om vijf uur belde hij gelijk. Maar ik zal het sowieso aankaarten. Ben al begonnen met een vragenlijstje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .