Ga naar inhoud

Gemend voer?


chantal40

Aanbevolen berichten

Kan iemand mij vertellen waarom ik van gemengd voer over zou moeten (al is moeten natuurlijk een groot woord) gaan op biks?

Ik heb hier eigenlijk nog niet echt iets over gemengd voer kunnen vinden.... Ik ga er altijd maar gewoon vanuit dat het goed is voor de nijnen, omdat er veel verschillende dingen in zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je zeker nog niet 'gemengd voer' ingetypt bij de zoekfunctie? ;)

Je leest hier eigenlijk alleen over biks omdat gemengd voer vaak gewoon minder goed is. Het bevat veel onnodige voedingsstoffen (de gekleurde dingetjes) die je konijn alleen maar dik maken. Bovendien gaan veel konijnen selectief eten, en dan laten ze de biksjes liggen die juist de broodnodige voedingsstoffen bevatten. Gevolg is dat ze te veel krijgen van wat ze niet nodig zijn en te weinig van wat ze moeten hebben. En ook zitten er dingen in die helemaal niet goed zijn, zoals maïs (de velletjes daarvan kunnen ze niet verteren, kan voor verstopping zorgen).

Daarbij komt ook dat de samenstelling van de meeste gemengde voeders gewoon slecht is (vind ik dan). Als je konijn niet selectief eet en je voer voldoet aan deze samenstellingseisen (zie quote), dan is het een ander verhaal, maar anders zou ik gewoon overstappen op een goede biks. (Of je nu biks of gemengd voer geeft, het is gewoon belangrijk dat het voldoet aan die samenstelling. Te veel calcium bijv. kan voor hele nare gezondheidsproblemen zorgen.)

Vaak wordt gevraagd wat nou goed hardvoer is voor konijnen. Waar op gelet moet worden, is dat het eiwitgehalte niet te hoog is. Teveel eiwitten is schadelijk als je geen fok- of vleeskonijnen hebt. Voor gewone huis/tuinkonijnen zou voer niet meer dan 12-14% eiwitten mogen bevatten. Het vetgehalte moet zo laag mogelijk zijn, niet meer dan 3%, en het vezelgehalte hoog. Hoe meer vezels het voer bevat, hoe beter. Calciumgehalte in voer moet onder de 1% blijven, om o.a. blaasproblemen te voorkomen.

(Bron: www.konijnen.nl)

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn verschillende redenen voor. Ten eerste bevat gemengd voer veel dingen die niks anders dan snoep zijn. Dan zijn er konijnen die alleen die snoepdingen eten en de gezonde bikskorrels laten liggen.

Maar ook als je konijn wel alles op eet dan is gemengd voer nog steeds niet zo goed omdat de samenstelling wat betreft eiwitten, calcium en dergelijk dingen vaak niet zo goed is. Overigens zijn er ook soorten biks die de richtlijnen voor een goede samenstelling ook niet halen, daarom wordt hier vaak over een aantal specifieke soorten biks gepraat die dat wel doen.

Je kan je konijn beter variatie geven door op de juiste manier groentes te geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh okay.. Nou jaj e vind ook zóveel topics hier vaak :P en als de discussies over gemengd net wat ouder zijn.. Maar ze zijn er wel.

En gewoon rustig overstappen, ik heb ze hier ruim 5 jr gemengd gegeven, intussen eten ze hun SSjes al een jaar met smaak op. (En ook gewone biks ging er wel in maar daar was ík niet zo dol op..) Geduld hebben en volhouden, rustig aan steeds meer gewone biks en steeds minder biks.

En een biks kiezen met een goede samenstelling, zoals Hope Farms of Science Selective.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik ga eens even op onderzoek uit... Ik moet wel zeggen dat ik nu pas nieuw voer geef als het oude op is, maar ik lees hier ook dat de meeste van jullie de nijnen niet constant over voer laten beschikken

(overigens, mijn nijn is niet te dik gelukkig ;) De DA vind m perfect)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hele dag voer is ook niet echt aan te raden.. Al levert het bij jou geen problemen op (qua gewicht) en bij mij eigenlijk ook nooit echt.. Maar ik (nah mijn ouders) heb het ook jaren zo gedaan, pas sinds een jaar krijgen ze een afgewogen hoeveelheid en gewone biks..

Merkte wel dat ze nogal veranderden in hun eetgedrag, ze vielen nooit aan op hun eten ofzo normaal. Ja, ze hadden ook eigenlijk altijd wel wat. Maar nu ze 'maar' 25 gram SS krijgen.. (En eenh oop groente en gedroogde kruiden.. -.-') Ze vallen er op aan als uitgehongerde leeuwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt! Ik ga eens even op onderzoek uit... Ik moet wel zeggen dat ik nu pas nieuw voer geef als het oude op is, maar ik lees hier ook dat de meeste van jullie de nijnen niet constant over voer laten beschikken

Konijnen mogen ook niet constant over bixjes beschikken, want anders worden ze ontzettend dik.

Behalve jonge konijntjes --> zij mogen tot de 7 maanden onbeperkt bixjes hebben omdat ze in de groei zijn.

Hooi is de basisvoeding voor konijnen.

Dit moeten ze ten allen tijden onbeperkt tot hun beschikking hebben & dus constant over beschikken.

Het beste kun je idd geen gemengd voer geven i.v.m. selectief eetgedrag.

Konijnen pikken vaak de lekkerste dingetjes eruit & laten meestal het belangrijkste, de groene pellets, liggen.

aangepast door Joseeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste kun je idd geen gemengd voer geven i.v.m. selectief eetgedrag.

Konijnen pikken vaak de lekkerste dingetjes eruit & laten meestal het belangrijkste, de groene pellets, liggen.

Wij zien idd dat de groene pellets het langst blijven liggen, maar ze krijgen pas nieuw als alles op is. (hooi hebben ze altijd!)

Overigens, ik denk dat mijn nijn niet te dik is, omdat hij gewend is altijd eten te hebben, hij doet er ook best lang mee altijd, maar ik wil nu toch kijken of ik kan overschakelen, omdat ons nieuwe konijn wel alleen biks gewend is, en maar een bepaalde hoeveelheid per dag.....

Hoeveel groenvoer is dan genoeg om bij te voeren? En elke dag? of nu en dan? (sorry, ik heb soms het idee alsof ik overkom als een klein kind wat nog nooit een konijn heb gehad, maar bij ons (ook bij mijn ouders) was het gewoon altijd zo dat ze gemengd voer kregen, wil het gewoon graag goed doen ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich hoef je niet héél veel groenvoer bij te voeren als je 25 gram biks per kilo aanhoudt. Wilhelminapark geeft aan ongeveer 50-100 gram groenvoer per kilo te doen, dat is prima opzich. Meer kan altijd.

Wat jij zegt klopt denk ik wel, jouw konijn heeft waarschijnlijk vanaf kleins af aan altijd voer gehad. Er is voor hem helemaal geen noodzaak om het snel op te eten. Zo ging het met mijn konijnen ook. Daarna kregen ze opeens wél minder.. En toen veranderde hun gedrag dus ook. Als ik ze nú opeens onbeperkt zou geven, dan zouden ze wél te dik worden. Véél te dik.

Maar een ander nadeel van onbeperkt biks of gemengd voer te hebben staan, is dat dat ten koste gaat van het hooi eten. Mijn konijnen aten nooit hooi. De één wil het nog steeds niet, de ander is uiteindelijk gezwicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ondertussen ook aan het overschakelen op de staafjes, ik heb de konijntjes ook wel 2 jaar gemengd voer gegeven, ze aten wel altijd alles op. Maar in de opvang hebben me ze dan aangeraden van over te schakelen op staafjes.

Ik blijf de 2 nu mengen tot het gemengd voer op is, want in het gemengd voer zaten zelfs geen staafjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich hoef je niet héél veel groenvoer bij te voeren als je 25 gram biks per kilo aanhoudt. Wilhelminapark geeft aan ongeveer 50-100 gram groenvoer per kilo te doen, dat is prima opzich. Meer kan altijd.

Wat jij zegt klopt denk ik wel, jouw konijn heeft waarschijnlijk vanaf kleins af aan altijd voer gehad. Er is voor hem helemaal geen noodzaak om het snel op te eten. Zo ging het met mijn konijnen ook. Daarna kregen ze opeens wél minder.. En toen veranderde hun gedrag dus ook. Als ik ze nú opeens onbeperkt zou geven, dan zouden ze wél te dik worden. Véél te dik.

Maar een ander nadeel van onbeperkt biks of gemengd voer te hebben staan, is dat dat ten koste gaat van het hooi eten. Mijn konijnen aten nooit hooi. De één wil het nog steeds niet, de ander is uiteindelijk gezwicht.

Ik denk ook dat de opvatting over konijnen behoorlijk veranderd, vroeger was het gewoon zo, dan kregen ze gewoon biks... Mijn konijn heeft idd van kleins af aan altijd de beschikking gehad over voer, en doet zo een week met een vol bakje. Ook eet hij hooi alsof zijn leven ervan af hangt ;) Wat dat betreft een heel bewust gezond konijn dus :P

Ons nieuwe konijn heeft nu een hooibal, omdat ze dat vanuit de opvang gewend is. Ik zie wel dat zij nu minder hooi eet, nu ze gemengd voer krijgt, al geef ik haar niet een bakje vol, omdat ze gewend is iedere dag een beetje te krijgen...

Maar goed! Al met al heb ik weer ontzettend veel aan jullie tips, en ga er komende week eens even op uit om wat goede biks te scoren, zodat ik gemengd kan gaan afbouwen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lucky you, mijn konijnen weigeren dus echt hooi te eten (nah, eentje nog) en ik denk dat dat bakje dat altijd vol was daar best wel wat mee te maken kan hebben.......

En inderdaad, mijn ouders hebben jarenlang dat gemengde voer gegeven in de overtuiging dat het prima voer was. Ja, toen ik er mee kwam dat het niet geweldig was, zeiden ze dat gemiddeld ook goed genoeg was, maar uiteindelijk was óns voer niet gemiddeld maar gewoon slechte troep.. Wisten zij veel. Iedereen gaf het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van het weekend even een kennis uitgelegd dat konijnen idd niet onbeperkt bixjes mogen hebben van 7 maanden.

Zij dacht namelijk dat konijnen plakpoep kregen van hooi & dat ze bixjes onbeperkt mogen hebben.

Ik heb haar gelijk vertelt dat hooi juist de basisvoeding is en door de vezels de darmen op gang worden gehouden.

Ze wil namelijk binnenkort mss weer 2 konijnen halen, dus ik dacht: ik licht haar gelijk maar even goed in ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lucky you, mijn konijnen weigeren dus echt hooi te eten (nah, eentje nog) en ik denk dat dat bakje dat altijd vol was daar best wel wat mee te maken kan hebben.......

.

Ik voel me idd ook best wel gezegend met mijn konijntje :) al is ie soms wat baldadig, hij is echt in alle opzichten geweldig :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .