Ga naar inhoud

welke leeftijd een castratie?


Clauuxx91

Aanbevolen berichten

hallo,

ik was een beetje aan het lezen over een castratie voor een ram en las dat je ze pas met 6 maanden kan laten castreren?

maar we hebben een tijdje terug jongen gehad en we hebben een rammetje naar de opvang gebracht en hij was 3 maanden en hij had dus al ballen en ze zeiden toen dat hij gelijk gecastreerd kon worden.

maar is het nou 3 maanden of 6 maanden?

ik vraag dit met in verband dat ik het rammetje niet met de even oude voedster hoeft te scheiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb aansluitend op deze topic ook een vraag.. Zoals jullie weten heb ik een nestje gehad van drie mannetjes, 2 zijn inmiddels naar een nieuw goed huisje en eentje hou ik als vriendje voor de mama van de kinders..

Toen de kleintjes 6 weken waren ben ik er mee naar m'n DA geweest om een second opinion van de geslachten en een check of ze helemaal in orde zijn. Alles was oké en ik vroeg de DA wanneer m'n rammetje gecastreerd kon worden.. Hij antwoorde met drie maanden, mits de balletjes zijn ingedaald.. Hij vertelde dat hij wekelijks castraties uitvoerd...

M'n rammetje Ebbe is nu 12 weken en ik heb zojuist contact gehad met diezelfde DA over de castratie waarop ik een antwoord kreeg: ik castreer pas vanaf 5 à 6 maanden.. Waarop ik hem herinnerde aan het bezoek van 6 weken geleden toen hij heel wat anders zei.. "O ja drie maanden kan ook hoor, dan wil ik wel van de week even kijken of z'n testikels zijn ingedaald"..

M'n DA is KK, daar heb ik nooit aan getwijfeld, als ik er ben zit de wachtkamer ook vol met baasjes van konijntjes maar nu begin ik toch sterk te twijfelen of ik de castratie door hem zal laten doen en met welke leeftijd ik Ebbe zal laten castreren...

Wat zouden jullie doen? Een andere DA bellen voor info of wachten tot Ebbe ouder is? Ik wil kleine Ebbe zo snel mogelijk bij Gos zetten aangezien zij alleen zit en zich zichtbaar aan het vervelen is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gewoon met drie maanden doen hoor, mits jij er echt zeker van bent dat je DA konijnkundig is. Scheelt voor Ebbe ook een hoop gedoe met hormonen enzo, die zijn nooit echt actief geweest nl. en dan haal je ze alweer weg. Kan hij ook sneller bij z'n moeder, in principe. (Wel rekening houden met de wond, dus ik zou op z'n minst een week nog aanhouden na de castratie, maar of de twee weken dien ormaal geadviseert worden nodig zijn weet ik niet.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik toch zou wachten met de castratie. Kun je ze niet op "snuffelafstand" zetten?

Ik heb mijn jongste rammetje ook vroeg laten castreren. Hij is wel ontzettend lief en helemaal niet bazig, maar daar tegenover laat hij door de rest ook over zich heen lopen. Dat vind ik wel jammer voor hem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zit op dit moment dubbel gaas tussen de twee.. Ze kunnen met de neusjes tegen elkaar.. Maar het heeft niet echt veel zin.. Ebbe is helemaal in z'n nopjes, daar is geen twijfel over mogelijk.. Maar Gos niet, ze blijft aan alle tralies knagen.. Ik zie haar maar zelden binky's maken en ze speelt maar af en toe met haar knuffeltjes en speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

dus je kan een 3 maanden ram laten castreren en dan gewoon weer terug zetten bij z'n vriendinnetje.

want konijntjes genezen het best met een maatje.

maar 3 maanden oude ram kan dan toch niet een 3 maanden oude voedster zwanger maken?

omdat ik altijd lees 3 weken apart zetten daarna.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met gaas er tussen is ook niet verstandig dat kan juist agressie opwekken! En dát moet je niet hebben bij een koppeling..

Volgens mij is er niet zoveel extra risico aan castratie met drie maanden..

Aiii, ik heb gelijk de hoes weer laten zakken.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou, zeker wanneer ze al samen hebben gezeten ze naast elkaar zetten en ze om de dag van hok wisselen, zodat ze steeds in elkaars geurtjes zitten. wanneer ze elkaars geur blijevn houden zijn ze eiegenlijk nooit uit elkaar geweest.

alleen wanneer konijnen idd heel agressief naar elkaar doen zou ik ze uit elkaar halen(maar goed, er zijn 1000 manieren van koppelen, en er is er geen goed of fout, het moet bij jou en de konijnen passen anders werkt het zowiezo niet!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou, zeker wanneer ze al samen hebben gezeten ze naast elkaar zetten en ze om de dag van hok wisselen, zodat ze steeds in elkaars geurtjes zitten. wanneer ze elkaars geur blijevn houden zijn ze eiegenlijk nooit uit elkaar geweest.

alleen wanneer konijnen idd heel agressief naar elkaar doen zou ik ze uit elkaar halen(maar goed, er zijn 1000 manieren van koppelen, en er is er geen goed of fout, het moet bij jou en de konijnen passen anders werkt het zowiezo niet!)

Op deze manier heb ik ook Pumbaa & Zazou aan mekaar gekoppeld --> 2 gecastreerde heertjes.

Bij hen heeft bovenstaande methode heel goed gewerkt :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .