Ga naar inhoud

Hoeveelheid biks voor Franse Hangoor


Michiel

Aanbevolen berichten

hoi Hoi

ik heb 2 franse hangoren van 6 en 10 maand. ze krijgen nu eigenlijk onbeperkt voer (biks) en eten ook genoeg hooi.

ze zitten af en toe wel eens zonder voor maar meestal als het op is vul ik de bak weer bij. Ik heb gehoord dat als de konijnen jong zijn ze eigenlijk wel onbeperkt biks mogen hebben maar moet ik nu beginnen met het afwegen van het voer?

(het is niet dat ze de hele dag aan het eten zijn of veel te dik zijn ofzo:he:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen de Orange & Côte d'Or 2 keer per dag zo'n 100 gram, ze krijgen SS.

Wanneer ze ongeveer 6 kg wegen kun je ze 2 keer daags 150 gram geven. nu het koud is mogen ze wel iets meer hebben.

Dit zijn richtlijnen, het ene konijn heeft iets minder nodig de andere iets meer. Een FH die op gewicht is ziet er goed stevig uit, maar je ziet wel dat ze een nek hebben en flanken, zijn ze helemaal rond dan zijn ze te dik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen FH's maar als ik twee dagen weg ben, zorgt iemand anders voor ze. Je kunt konijnen beter niet zo lang alleen laten. Niet eens vanwege het eten, al denk ik dat de kans groot is dat ze dat de eerste dag al op hebben, maar meer vanwege wat je doet als ze het níet op hebben.. Maw, stel dat er eentje ziek is? Dan moet je snel ingrijpen en dat kan niet als je het niet weet. Denk dus dat het toch belangrijk is dat ze elke dag even gecontroleerd worden. (Eten ze, keutelen ze..)

De richtlijnen van gewone biks zijn 25 gram per kilo volwassen gewicht (bij SS 15 à 10 gram per volwassen kilo), bij een FH kun je dus uitgaan van ongeveer 6 x 25, maar dat is een richtlijn hè.. Het kan te veel zijn voor jouw konijn, of te weinig. Bovendien is het ook afhankelijk van wat ze daarnaast krijgen, eigenlijk moet je bij die 25 gram dan wel een redelijke portie groente geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe doe je het trouwens als je 1-2 dagen weg bent?

Als ik een aantal dagen weg ben met overnachtig regel ik een babysit ;)

Ik heb geluk dat een goede vriendin een paar straten verderop woont, die ook helemaal gek met konijnen is.

Ik kan ook altijd op mijn ouders terugvallen.

Zij weten hoe belangrijk die nijnen voor me zijn :)

Ik zou mijn konijnen nooit 2 dagen alleen laten ongecontroleerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

150 gram ss vind ik erg veel.....

normaal hebben ze 180 gram normale bix nodig en groen en hooi.Per konijn fh

ss kun je niet vergelijken met normale bix

of geef je 150 gram voor beiden?

ik geef dat voor beide. de vraag was ook wat hij aan 2 fh's moest geven toch...???

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe doe je het trouwens als je 1-2 dagen weg bent?

Je zou dan een kennis, buurman of familielid kunnen vragen. Hier zijn de konijnen nooit alleen, als ik al een dagje of langer weg ben dan is er altijd iemand die een oogje in het zeil houd.

er zijn ook pensions waar je ze heen kunt brengen als je bv op vakanie bent. kijk eens op www.konijnenbelangen.nl bij pensions/asiels

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou dan een kennis, buurman of familielid kunnen vragen. Hier zijn de konijnen nooit alleen, als ik al een dagje of langer weg ben dan is er altijd iemand die een oogje in het zeil houd.

er zijn ook pensions waar je ze heen kunt brengen als je bv op vakanie bent. kijk eens op www.konijnenbelangen.nl bij pensions/asiels

als ik op vakantie ga is dat inderdaad een optie. maar als ik 1-2 dagen weg ben lukt het niet altijd iemand te regelen om de konijnen te voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoeveel een volwassen FH weegt?

de meeste biks: per dag: 25g per kg volwassen konijn

SS: per dag: 15g per kg volwassen konijn.

Dus als je biks geeft (geen SS) en je konijnen beide ongeveer 5 kg zullen wegen, moet je 25g biks X10kg konijn doen = 250g biks per dag voor 2 konijnen.

Als je SS geeft aan 2 konijnen die 5kg zullen gaan wegen, geef je 15g biks X 10kg konijn = 150g biks SS per dag voor 2 konijnen

(ik weet echt niet hoeveel FH's juist wegen, dat moet je zelf nog opzoeken!)

Ik schrik zelf een beetje van dat getal, is wel veel. Ik zal wel horen van andere mensen als mijn berekening niet klopt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet met de berekening altijd uitgaan van het uitgegroeide gewicht .....

dus men moet er van uit gaan van 6 kilo volwassen gewicht.

dus door haas en Ko word er gesteld 2 maal 150 gram ss te geven namelijk een keer morgens en een keer avonds.....

Dan geeft ze dus te veel daar 2 fransen aan een keer 150 let op SS voldoende hebben naast voldoende groen en hooi.

Met normale bix zit je voor 2 stuks aan 300 gram voldoende groen en hooi.

Ik zelf voer minder groen vandaar 180 gram bix per fransje ongeacht de leeftijd......en hooi

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn nog niet volgroeid, dus je moet ze daarvoor nu niet wegen. Je moet een schatting maken van het gewicht als ze volgroeid zullen zijn.

Volg gewoon BRC haar aanwijzingen, zij heeft hier ervaring mee

Ik bedoelde het voer afwegen. niet de konijnen :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet met de berekening altijd uitgaan van het uitgegroeide gewicht .....

dus men moet er van uit gaan van 6 kilo volwassen gewicht.

dus door haas en Ko word er gesteld 2 maal 150 gram ss te geven namelijk een keer morgens en een keer avonds.....

Dan geeft ze dus te veel daar 2 fransen aan een keer 150 let op SS voldoende hebben naast voldoende groen en hooi.

Met normale bix zit je voor 2 stuks aan 300 gram voldoende groen en hooi.

Ik zelf voer minder groen vandaar 180 gram bix per fransje ongeacht de leeftijd......en hooi

uhm... ik ben absoluut geen rekenwonder, ik heb het even op het telmachientje na gerekend want ik begon aan mezelf te twijfelen... maar het blijkt niet nodig te zijn... want 150 gram biks 2 keer per dag is 300 gram. dus dat klopt! pfffieww!

BRC geeft dus meer biks dan wat ik zou geven... snap dan ff niet waarom ik het fout doe...

En daarbij heb ik ook al geschreven dat ik 100 gram 2 keer geef. Wanneer je normale biks geeft mag je 2 keer per dag 150 gram geven....

Konijnen krijgen hier beduidend minder dan de richtlijnen, tenzij ze meer nodig hebben om wat voor reden dan ook. Biks is krachtvoer. Hooi ed is veel belangrijker.

De vraag was hoeveel biks er gegeven mag worden aan 2 FH die samen zitten... toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik op vakantie ga is dat inderdaad een optie. maar als ik 1-2 dagen weg ben lukt het niet altijd iemand te regelen om de konijnen te voeren.

Het is wel echt belangrijk dat konijnen geregeld eten krijgen, ivm met hun darmen die altijd actief moeten zijn. Wellicht is er iemand van het forum bv in jou buurt die je wel wil helpen met de verzorging wanneer je weg bent. Of een hondenuitlaatservice oid die je zou kunnen vragen.

Persoonlijk zou ik er niet gerust op zijn wanneer ze meer dan 12/14 uur alleen zouden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhm... ik ben absoluut geen rekenwonder, ik heb het even op het telmachientje na gerekend want ik begon aan mezelf te twijfelen... maar het blijkt niet nodig te zijn... want 150 gram biks 2 keer per dag is 300 gram. dus dat klopt! pfffieww!

BRC geeft dus meer biks dan wat ik zou geven... snap dan ff niet waarom ik het fout doe...

En daarbij heb ik ook al geschreven dat ik 100 gram 2 keer geef. Wanneer je normale biks geeft mag je 2 keer per dag 150 gram geven....

Konijnen krijgen hier beduidend minder dan de richtlijnen, tenzij ze meer nodig hebben om wat voor reden dan ook. Biks is krachtvoer. Hooi ed is veel belangrijker.

De vraag was hoeveel biks er gegeven mag worden aan 2 FH die samen zitten... toch?

dit is voor 2 FH's Die gezellig samen wonen en dus ook gezamelijk dineren!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .