Ga naar inhoud

Snowy ziek.. E


Alicia

Aanbevolen berichten

3 maaden is sinds een tijdje de nieuwe richtlijn van wilhelminapark

Persoonlijk ben ik het daar niet mee eens... (maar wie ben ik?)

Wilhelminapark heeft besloten te stoppen om te testen op EC dmv een bloedtest.

Normaal doe je een bloedtest voor en na de behandeling, dan heb je zo goed zekerheid dat het over EC gaat. Dan zie je ook hoe groot het verschil in titer is. En in sommige gevallen blijkt daaruit dat je beter nog een tijdje verder behandeld, maar die gevallen zijn voor zover ik weet erg in de minderheid. Aangezien wilhelminapark geen bloedtesten meer doet, willen ze dus ook de gevallen waarbij iets langer behandelen nodig is meenemen en hebben ze zo besloten om langer te behandelen.

MAAR er is een maar en die is ook nogal belangrijk en ik heb het idee dat daar bij wilhelminapark niet zo is over nagedacht.

Panacur kan bij langdurig gebruik een negatief effect hebben op het ruggenmerg.

Voor zover ik weet is wilhelminapark ongeveer een van de enige DA'n momenteel die 3 maanden aanhoud (en natuurlijk alle DA'en die hun en hun info 'klakkeloos' volgen). Alle andere DA'en die ik over EC gesproken heb, behandelen idd 6 weken. Ook in Engeland en Amerika wordt er in de meeste gevallen een behandelingsduur van 6 weken of zelfs 28 dagen aangehouden.

ook ik heb Yana & Roxy 3 maand moeten behandelen met panacur, maar rox. heeft nog steeds een wat scheef kopje, wat niet meer overgaat...

@ts,

Snowy mag pas weer naar buiten als het warmer word, wanneer het temperatuurverschil van binnen naar buiten niet meer zo groot is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 107
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Tsja ik denk dat er weinig anders op zit.. Gebeurde dit nu een maandje eerder, okay.. Hoe lang zit hij nu binnen? Die tijd valt nog te overzien, dan had hij misschie nnog terug gekunt nu, maar hij moet nog herstellen Ć©n het vriest gewoon enorm.. Het is veel te koud om weer van binnen naar buiten te gaan.. Helaas.. Nino naar binnen is geen optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja ik denk dat er weinig anders op zit.. Gebeurde dit nu een maandje eerder, okay.. Hoe lang zit hij nu binnen? Die tijd valt nog te overzien, dan had hij misschie nnog terug gekunt nu, maar hij moet nog herstellen Ć©n het vriest gewoon enorm.. Het is veel te koud om weer van binnen naar buiten te gaan.. Helaas.. Nino naar binnen is geen optie?

Nino zou naar binnen kunnen, maar omdat ze niet ziek is is het niet gevaarlijk om ineens van de ijskou naar binnen 18 graden te gaan? ( En Nino is een vies konijn, schijt en pist overal) En als Nino al dan wel of niet besmet is, als ze dan weer in aanraking komt met Snowy krijgt zij de EC dan niet of wordt het dan niet erger als ze EC al heeft?

EDIT: Snowy zit vanaf afgelopen zondag avond binnen. Ze zouden wel samen in de serre kunnen maar daar is het 10 graden of kouder en dat is tƩ koud voor Snowy.

aangepast door Alicia
Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n ouders hebben besloten dat Snowy Ć©n Nino samen in de keuken mogen. Maar maak je de EC bij Nino dan niet erger als ze weer in aanraking komt met Snowy, ( Nino krijgt nu ook 2 weken panacur) en Snowy keutelt al een beetje maar niet wonderbaarlijk veel, mag ik dan stoppen met de Cisaral?

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn vandaag naar de DA geweest en die zei dat z'n maag en darmen nagenoeg leeg zijn. Dus dwangvoeren en ik heb 'm ook verteld dat na 1 week panacur zijn kopje schever is gaan staan -situatie is slechter-. De DA heeft batryl en metacam meegegeven en ik moet dus nu 1 week Metacam en Batryl geven ( met nog de panacur erbij) en als Snowy na 1 week NIET opknapt, dan is er niks meer aan te doen.( Inslapen)....

Ik ga straks even Wilhelminapark mailen en vragen wat die ervan vinden. Wat moet ik doen? Ik kan 't toch niet zo voorbij laten gaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inslapen? Mij lijkt dat dat nog lang niet aan de orde is. Een week is ook wel erg kort om daarvan te spreken, het is een langdurige ziekte.

Dat zn buik leeg was, is ws omdat ie niet eet en pijn heeft. Metacam is pijnstilling, zodat ie weer gaat eten. Dwangvoeren is indd goed om het op gang te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Godver.... Ik schrok me net wezeloos! Snowy had net een verschrikkelijke ( epileptische) aanval. Dat tripje naar de DA en al het oppakken heeft hem helemaal van kant gemaakt. Heeft iemand een idee hoe ik -als hij weer zĆ³n aanval heeft- hem kan stoppen, kan dat eigenlijk wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga straks eens rustig het hele topic doorlezen.

Maar er zijn nog dingen die je kan doen. Om de kans op een beter en sneller herstel te vergroten bij EC (met duidelijk neurologische symptomen). En dat is het geven van injecties met een corticosteroĆÆd (~dexamethason). En dit 3 dagen na elkaar. Die dagen mag je wel geen metacam geven aangezien een cortocosteroĆÆd en een NSAID (zoals metacam) niet gecombineerd mogen worden.

Ik zou dit eens met je DA bespreken. (Laat ze zeker geen langwerkend corticosteroĆÆd gebruiken, konijnen reageren daar meestal erg slecht op.)

Daarnaast moet je echt een paar weken panacur geven voor je echt iets kan zeggen. Dus echt niet te snel aan inslapen denken.

Ik ga straks alles eens rustig lezen hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

epileptische aanval...

OkƩ, dan helemaal je DA contacteren en om dexamethason vragen.

Probeer je DA NU nog te bellen.

Het enige wat je tijdens zo'n aanval kan doen is bij ze blijven en ze kalmeren. Ook een beetje kijken naar de dingen die in de buurt staan zodat hij zichzelf niet verwond.

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

epileptische aanval...

OkƩ, dan helemaal je DA contacteren en om dexamethason vragen.

Probeer je DA NU nog te bellen.

Het enige wat je tijdens zo'n aanval kan doen is bij ze blijven en ze kalmeren. Ook een beetje kijken naar de dingen die in de buurt staan zodat hij zichzelf niet verwond.

Waar is dit voor dan? En die dexamethason kan niet samen met metacam toch? Ik zal wel even bellen, en als de DA vraagt van waarom wil je die dexamethason hebben wat moet ik dan zeggen.

aangepast door Alicia
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik erboven al schreef is het een corticosteroĆÆd. EĆ©n van de voornaamste dingen dat het doet is de zwelling en ontsteking verminderen. Bij EC krijg je vaak een zwelling van de hersenen en dat kzn oa. symptomen zoals deze geven (epileptische aanval).

Daarnaast is het ook gebleken dat de combi van dit met panacur betere resultaten geeft bij EC (voornamelijk als er dus idd 'hersenproblemen' zijn).

Het mag idd niet gecombineerd worden met Metacam. Dus die moet je dan 3 dagen staken (aangezien je best 3 dagen lang 1 injectie per dag geeft).

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is wat ik terug kreeg van het Wilhelmina park:

Je konijn moet wel een konijnwaardig bestaan hebben, als je konijn niet opknapt na een week dan moet je gaan denken is dit het wel. Als je ziet dat je konijn opknapt, steeds wat beter wordt dan is er nog geen reden om je konijn in te laten slapen.

Met vriendelijke groet

Evert-Jan de Boer

Dierenkliniek Wilhelminapark

Johan Willem Frisostraat 1

3583 JR Utrecht

Tel: 030 - 210 9000

www.dierenkliniekwilhelminapark.nl

Zie ook onze tandheelkundige website

www.dierengebit.nl

Kunnen jullie je hier in vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zeiden dat je dexamethason niet aan konijnen mag geven, dat het slecht voor ze is. In de trand van dat het de weerstand nog lager maakt. En ook iets van darmslijmvlies ontsteking. En de DA zei dat het niet bij hem bekend was dat de werking van panacur versterkt wordt door de dexamethason.

Hij zei : 'Ik wil 'm wel de dexamethason geven maar als Snowy dan achteruit gaat, of nog slechter wordt..... dan weet je waar het door komt.'

Wie moet ik hier nou geloven? Moet ik Snowy nou wel die dexamethason geven of niet?

Over die mail, ik heb het verhaal uitgelegd van vorige week, en gisteren dat Snowy achteruit is gegaan en of ze het logisch vonden om hem idd in te laten slapen.

aangepast door Alicia
Link naar reactie
Delen op andere sites

( artikel van konijnen.nl over torticollis)

DE BEHANDELING

Aanvangsbehandeling

De jongste ervaringen wijzen uit dat behandeling van E.cuniculi het meest succesvol verloopt als wordt gestart met Metacam, Panacur, Cisaral drops en Baytril of Enrofloxoral drops Er staat hier geen dexamethason bij gedurende de eerste drie dagen.

*Metacam (werkzame stof is meloxicam) is een pijnstiller met ontstekingsremmende eigenschappen, en wordt ingezet om ontstekingen te remmen.

*Panacur (werkzame stof is fenbendazol) is een antiwormmiddel dat e.cuniculi kan bestrijden

*Cisaral drops (werkzame stof is cisapride) is een darmstimulerend middel om de darmen te helpen optimaal te functioneren.

*Baytril en Enrofloxoral drops (van beide is de werkzame stof Enrofloxacine) zijn antibiotica.

NB. De medicijnen kunnen kort na elkaar gegeven worden. Het is belangrijk om de medicatie op vaste tijden te geven, vooral de Panacur luistert nauw Is dat waar dat je de panacur echt op vaste tijden moet geven?. Panacur mag ook beslist niet ondergedoseerd worden, want dat wekt resistentie op. Iets overdoseren is geen bezwaar.

Het is verder de bedoeling dat bovenstaande medicijnen gegeven worden zoals genoemd, dus niet bijv. Carprofen drops ipv Metacam.

Nieuwste ontwikkeling: Sommige dierenartsen zetten de eerste drie dagen geen meloxicam in, maar de corticosteroĆÆde Dexamethason, om de ontstekingsactiviteiten af te remmen. Hiermee worden wisselende resultaten geboekt. Misschien daarom is mijn DA een beetje voorbarig over de dexamethason. En wisselende resultaten maakt mij er ook niet echt geruster op.. Na deze drie dagen wordt overgegaan tot het geven van Metacam, zoals in de vervolgbehandeling staat beschreven.

http://www.konijnen.nl/ziekten/torticollis.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zeiden dat je dexamethason niet aan konijnen mag geven, dat het slecht voor ze is. In de trand van dat het de weerstand nog lager maakt. En ook iets van darmslijmvlies ontsteking. En de DA zei dat het niet bij hem bekend was dat de werking van panacur versterkt wordt door de dexamethason.

Hij zei : 'Ik wil 'm wel de dexamethason geven maar als Snowy dan achteruit gaat, of nog slechter wordt..... dan weet je waar het door komt.'

Wie moet ik hier nou geloven? Moet ik Snowy nou wel die dexamethason geven of niet?

Over die mail, ik heb het verhaal uitgelegd van vorige week, en gisteren dat Snowy achteruit is gegaan en of ze het logisch vonden om hem idd in te laten slapen.

Het kan de weerstand idd lager maken. Dat is een gekend neveneffect.

Mede daardoor dat je enkel een kortwerkend corticosteroĆÆd mag geven zoals dexamethason en zeker geen langwerkend corticosteroĆÆd. Het is bekend dat een langwerkend corticosteroĆÆd zeer nefast is bij konijnen.

Zeker met de epileptische aanval, lijkt het mij wel verstandig om te doen.

Zoals ik al zei neemt het de zwelling af waardoor de aanvallen waarschijnlijk zullen stoppen.

Mijn konijn was plots blind door EC. Gelukkig heeft ze voornamelijk door de dexa haar zicht weer volledig teruggekregen. Na een paar dagen was er al verbetering duidelijk.

Het is idd iets redelijk recent (hoewel het oa. vooral in Engeland toch al meerdere jaren bekend is Ć©n gebruikt wordt).

Ik kan hopen bronnen laten zien waarin het gebruik van dexamethason bij EC beschreven wordt. Maar ik heb nu even geen tijd al mijn documenten en boeken na te kijken en de stukken over te typen. Als je het wilt, moet je het nog maar even zeggen, dan is dat voor vanavond.

Hier in ieder geval al eentje. Het is geschreven door Frances Harcourt Brown (die elke konijnkundige DA zeker moet kennen) die ook medische boeken over konijnen heeft geschreven.

Dit is een stukje van een Ivis congres in 2007.

Corticosteroids are indicated for acute neurological signs associated with E. cuniculi to suppress the inflammatory

response associated with cell rupture. However, high doses of long term corticosteroid therapy is contraindicated

because of the immunosuppressive effect. A single dose of a short acting corticosteroid, e.g., 0.5-1mg/kg

dexamethasone, can be given to rabbits that have recently developed acute neurological signs. If further

treatment is required, anti-inflammatory, rather than immunosuppressive doses of 0.2mg/kg dexamethasone is

suggested.

ENCEPHALITOZOON CUNICULI IN PET RABBITS

Frances Harcourt-Brown BVSc MRCVS

Harrogate, UK

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet de dexamethason dan nog 3 dagen gegeven worden? Of is een spuit genoeg? Ik vind het een beetje eng om Snowy heelt te vervoeren. Gisteren toen ik 'm uit z'n doos tilde ging spartelen en toen ik 'm op de grond zette deed ie een koprol... Zo'n DA bezoek zorgt voor een terugval en die dexamethason zorgt voor een NOG lagere weerstand. Maar dan kan die parasiet toch makkelijker 'werken' zeg maar.

Ik vind die aanvallen verschrikkelijk maar als hij het niet overleeft door die dexamethason dan ja, er zit toch een staartje aan die dexamethason.

BTW. Hij heeft sinds vorige week maandag GEEN aanval gehad maar toen we gisteren naar de DA waren geweest was het ineens raak. Sinds die ene aanval van gisteren is er geen aanval meer gekomen... tot nu toe.

PS. Kan die zwelling ook groter worden? Lijkt me wel...

aangepast door Alicia
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is idd een medicijn met een MOGELIJK risico, maar het niet geven is in dit geval zeker ook een risico.

Uit onderzoek is gebleken dat je het beste resultaat hebt als je het 3 dagen geeft.

Het wordt ook in zo'n dosissen en zo'n relatief korte tijd gegeven dat de kans op de bijwerkingen zo klein mogelijk wordt gehouden.

Ik weet niet hoe goed je op de hoogte bent van EC? Maar het kan ook restletsels geven en dan heb je blijvende problemen.

Het is dus echt van belang de best mogelijke behandeling te geven.

In dit geval zit je met serieuse neurologischhe verschijnselen ondaks dat je al met panacur bezig bent.

Wat is trouwens de dosis panacur die je geeft en de concentratie?

Meestal geven DA'en de eerste injectie en leren ze je het zelf aan zodat je de andere 2 zelf kan geven. Mss wil je DA het je zo leren zonder dat je met je konijn tot daar moet. Of wilt de DA tot bij jou komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .