Ga naar inhoud

Moet even wat kwijt.


samanta1979

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik moet even wat kwijt en zou graag horen van jullie hoe of wat ik zou moeten doen...

Ik heb een konijntje gijs, gijs woont buiten in de tuin in een hele grote hok met ren eraan.

Vanmorgen was ik zijn hok aan het schoonmaken en ik hoorde hem ineens een "geluidje"maken. Of het nou was omdat hij het gezellig vond dat ik kwam of omdat hij last heeft van zijn longen??

Ik heb het geluidje nog niet eerder van hem gehoord.

Hoewel mijn pa zei dat hij het wel eerder gehoord heeft van hem.

Maar nu ben ik een beetje bang dat hij verkouden is of wat dan ook.

Ik zag ook dat hij weer een hele grote klomp van mest en hooi aan zijn kont had hangen, dit heeft hij vaker.

Ik heb hem in een badje binnen schoongemaakt en laten drogen in een bak met handdoek in het schuurtje naast onze woonkamer.

Hij komt van buiten en om hem dan op te laten drogen in huis is een beetje warm maar buiten te koud.

Ondertussen heb ik hem geborsteld en zijn druppels gegeven.

Hij heeft namelijk mijt gehad en ik heb frontline voor hem gehaald.

Ik heb ook een speciale poeder voor hem gehaald met vitamine C erin voor een extra boost voor in de winter.

Maar ik keek dus ook naar zijn bips en daar was het ook helemaal rood!!

Echt zooo zielig. Is ook een beetje opgezet.

Nu is het weer schoon en droog en ik heb hem daarna weer in zijn hok buiten gezet met nog wat handoeken en lekker veel stro en hooi.

Nu maakt hij dat geluidje weer.

Hij laat zich ook aaien terwijl hij daar nooit zo van is.

Hij ging liggen met borstelen doet ie ook noooit!

Zal het zijn omdat ie ziek is?

Hij heeft verder geen snotneus of traanogen.

Ik ga maandag ook maar naar de dierenarts met hem.

Dit wou ik even kwijt, heb het wel met hem te doen, het is ook zo koud buiten nu, zit hij daar alleen!

Ik zou hem zo op schoot lekker binnen houden maar dat kan weer niet!

Het is een echte buiten konijn, altijd al geweest.

En ik kan hem de ruimte van buiten ook niet binnen geven.

Ik probeer het allemaal zo goed mogelijk te doen voor hem maar nou is ie miss wel ziek....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijntje klinkt inderdaad ziek.

Misschien heeft hij ook (dat haal ik uit je verhaal) plakpoep. Wat voor voer geef je, en hoeveel? Geef je ook groenten? Het van binnen naar buiten doen na het wassen is trouwens niet zo goed, hier kan je konijn juist snotterig van worden vanwege de temperatuursverschillen, vooral met deze extreme kou!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijntje klinkt inderdaad ziek.

Misschien heeft hij ook (dat haal ik uit je verhaal) plakpoep. Wat voor voer geef je, en hoeveel? Geef je ook groenten? Het van binnen naar buiten doen na het wassen is trouwens niet zo goed, hier kan je konijn juist snotterig van worden vanwege de temperatuursverschillen, vooral met deze extreme kou!

Maar ik moet toch echt zijn billen wassen want het was een aardige klomp.

Maar ik heb hem niet in huis gehad maar in de bijkeuken, woonkamer is te warm! En ik heb hem laten drogen hoor voor hij weer naar buiten ging!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo snel mogelijk naar een konijnkundige da gaan.

ik ben pas mijn franse hangoor ook gijs genaamt toevallig.

hij is in de nacht van 15 op 16 december 2009 overleden hij nieste en soms met snot dat leek op houtlijm na 3 weken dokteren is hij toch overleden.

hij bleek al ziek te zijn toen ik hem kocht en hij was pas 8 maanden oud. ik heb hem net 4 weken gehad nog niet eens.

dus ga zo snel als je kunt naar een da je konijntje klinkt echt ziek na je verhaal gelezen te hebben.

aangepast door tamara29
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zooo, nou daar zijn we weer.

Hij klonk iets op de longen maar niet heel erg nog dus ik was mooi op tijd.

Hij heeft altijd al last gehad van Plakpoep en laatst had ik mschoongemaakt en nu zat er weer dus ik heb het gelijk even laten nakijken en er zat dus weer een vieze hoop.

De dierenarts heeft hem helemaal schoongemaakt en ingesmeerd.

We hebben het over het voer gehad ed. Ik heb al zoooo vaak met mensen en dierenartsen gesproken over het voer en ze zeggen allemaal wat anders maargoed we gaan het weer proberen nu.

Hij heeft antibiotica gekregen wat via zijn bekje naar binnen moet via een spuitje.

Verder vond de da hem erg leuk en stoer en hij zag er verder goed uit.

Geen snotneus of ogen, tanden waren goed dus ik was wel een soort van opgelucht.

Ik heb ook afgesproken dat ik hem in het voorjaar laat castereren en dan na een paar weken ga ik opzoek naar een vriendinnetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat weet ik dat plakpoep niet goed is!

Ik geef hem weinig extra's ik weet dat een konijn een sober dier is.

Hij krijgt onbeperkt hooi met kruiden, zo af en toe een wortel en een handje voer per dag( ik weeg het eten nooit). Heeeel soms een klein stukje hard en gedroogd stukje brood.

Verder geen snoep staafjes met honing en granen enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel goed dat je heel veel hooi geeft.

Je konijn mag ook groenten hebben (ruccola, witloof, andijvie, peterselie, loof van worteltjes... wortels zelf maar heel weinig omdat hier veel suiker in zit) Het groenvoer moet wel langzaam opgebouwd worden, en daar zou ik pas mee beginnen als de ontlasting weer normaal is, omdat je bij groenvoer ook moet opletten dat je konijn geen plakpoep krijgt.

Wat voor voer krijgt je konijntje?

Er is heel veel verschil in voer. Er is gemengd voer (voer in verschillende kleurtjes, soms met zaden of pitten tussen) Dit is niet goed voor een konijntje!

Biks zijn beter (bruine staafjes), maar je moet ook nog opletten welk merk je juist geeft, want hierin zit ook nog veel verschil!

Je mag ook niet teveel geven, de meeste merken ongeveer 20-25g per kg konijn.

Hier vind je heel wat nuttige informatie:

De juiste voeding voor een konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .