Ga naar inhoud

Konijn eet en drinkt niet


ornithos

Aanbevolen berichten

Hallo mede forumleden,

Eergisteren avond was het voerbakje (biks) van mijn konijn voor 1/3 vol (normaal leeg). In wortel had ze wel erge trek. Drinken weet ik niet i.v.m. bevroren water.

Gisteren ochtend meteen weer gaan kijken, (nagenoeg) niet van voer (biks) gegeten. Wortel ging er wederom in. Nieuw drinken in fles gedaan en maatstreepjes gezet.

Gister middag na school geen eten op, geen drinken op. Naar een andere dierenarts geweest dan ik vroeger altijd ging. Dierenarts: ze voelde veel ontlasting vastzitten. Heb laxerend middel meegekregen en moet af en toe de buik masseren: achter mijn konijn gaan zitten, met de wijsvinger en middelvinger draaibewegingen maken langs de zijkant van de buik (dicht bij de grond).

Nu heeft ze nog (nagenoeg) niet gegeten en gedronken. Net ging ze wel nog even naar het flesje toe en heeft ze nog iets gedronken.

Ook moet ze van de dierenarts op een dieet van alleen hooi, wat wortel en dwangvoeding.

Vandaag tot nu toe 3x gedwangvoederd (gisteren 2x). Supreme Science (zilver zakje), beetje poeder opgelost in water. Voorkant van spuit afgeknipt, met een beetje moeite oplossing de spuit inkrijgen. Mijn konijn likt het gewoon op alsof ze aan haar drinkfles likt. Ik houd de spuit dus voor haar mond, zij likt en ik duw de oplossing eruit. De spuit heeft een inhoud van 1ml, ik geef denk ik 6-10 spuiten per keer (met de oplossing). Is dit genoeg volgens jullie?

Hebben jullie nog tips, opmerkingen etc om ons verder te helpen.

Heeft hooitee misschien zin?

Nog een vraag, vannacht wordt het hier -10/-11, zou ik mijn konijn dan beter in de garage kunnen zetten. (het is hier echt warmer dan buiten, een garage die vast aan het huis zit).

Alvast bedankt!

aangepast door ornithos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als konijnen dit soort klachten hebben, krijgen ze ook meestal pijnstilling... Dit soort klachten kan ze namelijk pijn geven, en een konijn wat pijnt heeft, eet niet.

En meestal geven ze ook darmstimulering mee bij een verstopping.

Ik zou het konijn inderdaad niet in de kou laten zitten nu, als ze ziek is zal ze zich niet zo goed op temperatuur kunnen houden.

En inderdaad veel blijven masseren om alles weer op gang te krijgen/houden. Keutelt ze nog wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik heb meegekregen aan medicijnen: cisaral drops

http://www.konijnen.nl/ziekten/darmimmobiliteit.htm

Behandeling door de dierenarts.

Darmstimulerende middelen Een medicijn dat de peristaltische bewegingen van de darmen opwekt, zoals Cisaral drops (= Cisapride) of Primperid (=Metaclopramide), kan uitkomst bieden. Dit mag echter alleen gegeven worden wanneer vastgesteld is dat er geen blokkades in de darm aanwezig zijn, dus dat de darm niet onder spanning staat en erg pijnlijk is. De genoemde medicijnen zijn beide veilig aan konijnen te geven en zeer effectief. Verder is het middel cisapride, dat nauwelijks bijwerkingen heeft, goed geschikt om langere tijd gegeven te worden.

Het kan in sommige gevallen wel twee weken duren voordat de darmen weer goed bewegen, dus geduld en een goede verzorging van het konijn zijn essentieel. In ernstige darm-immobiliteitsgevallen is het aan te raden Primperid als Cisaral drops tesamen in te zetten.

bron: www.konijnen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Monkie heeft onlangs alleen bij de DA een spuitje pijnstilling gekregen, ik kreeg alleen een stimulerend middel en dwangvoedinig mee naar huis. Na iets meer dan 48 uur begon ze weer groente te eten, een paar uur daarna weer een beetje biks en weer een dag later ook weer volop hooi gelukkig.

Thuis pijnstilling geven hoeft niet altijd noodzakelijk te zijn. Maar als het nijntje morgen aan het eind van de dag nog niet zelf eet, zou ik toch weer contact opnemen met de DA. Of eet ze wel iets zelf?

Heeft de DA ook haar gebit nagekeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Ollie stopte met eten en dus keutelen heeft hij enkele dagen de combi laxatraxt,ciseral en metacam gekregen.....ik denk dat dit konijn dat ook nodig heeft???

Hoe is trouwens het gebit gecontroleerd? De achterste kiezen kunnen vaak niet goed gezien worden.....

aangepast door nathalie b
Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is in iedergeval het enige medicijn dat ik geef, dus verder geen pijnstilling.

verder:

Heeft hooitee misschien zin?

Nog een vraag, vannacht wordt het hier -10/-11, zou ik mijn konijn dan beter in de garage kunnen zetten. (het is hier echt warmer dan buiten, een garage die vast aan het huis zit).

wat vinden anderen hiervan. En mijn konijn dan in de garage of in de woonkamer. (het is een buitenkonijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhmm.. heeft ze echt een wintervacht? Ik zou haar met lekker veel stro in de garage zetten. Mischien word ze jusit zieker van de warmte binnen in de huiskamer? Hooithee heeft denk ik niet zo heel veel zin, maar als ze dat lekkerder vind dan water en dat beter drinkt, kan je het wel doen! Ik denk persoonlijk echt dat je konijntje pijnstilling nodig hebt... Toen de mijne niet at kreeg ik dus ook pijnstilling, laxeermiddel en ciseral drops..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus mijn konijn naar de garage, morgen kijken of dat pijnstillers nodig zijn,

hoeveel dwangvoeding moet ik geven (spuiten van 1ml met Supreme Science (zilver zakje) poeder opgelost in water). En om de hoelang?

Zou ik vannacht ook nog moeten dwangvoeden of is zodadelijk en morgen om 8 uur ook goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus mijn konijn naar de garage (zet ik in binnenhok), extra stro geven.

Morgen kijken i.v.m. pijnstiller

Hoeveel spuiten dwangvoeding (Supreme Science (zilver zakje) opgelost met water in 1ml spuit) moet ik geven om de hoelang.

Moet ik vannacht ook nog dwangvoeden of is zodadelijk en morgenochtend 8uur ook goed?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .