Ga naar inhoud

Goede voeding van onze nijnen?


XxpipjexX

Aanbevolen berichten

een paar vraagjes:

50 gram biks, is dat per konijn of voor meerdere samen (konijnen moeten +-20-25 gram biks per kg lichaamsgewicht (science selective dacht ik maar 15-20 gram)).

Onbeperkt hooi (wat ze krijgen) is erg belangrijk! Mijn konijn krijgt dit ook, maar hooi uit zo'n bal eet ze bijna niet. Daarom leg ik het altijd in een hoek van het hok neer, dan eet ze er goed van (belangrijk tegen haken op de kiezen en voor de darmen)

Groente en fruit, is goed, als het maar niet teveel zacht fruit is, zoals appel. Maar ook niet te veel wortel ivm suiker.

Dus het ziet er goed uit!

ps. Goede keutels zijn belangrijk.

(verbeter me als ik fouten maak:bounce:)

hoop dat je er wat aan hebt

gr

aangepast door ornithos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voor konijnen heb je, en wat voor bix voer je?

Het water natuurlijk elke dag verversen, en zorgen dat ze altijd lekker vers hooi tot hun beschikking hebben.

Verder kun je het best de konijnensnoepjes afschaffen, die hebben geen enkele toegevoegde waarde aan de maaltijd van je konijn, en zijn alleen maar slecht voor ze;)

Verder denk ik dat het allemaal wel prima gaat hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

een paar vraagjes:

50 gram biks, is dat per konijn of voor meerdere samen (konijnen moeten +-20-25 gram biks per kg lichaamsgewicht (science selective dacht ik maar 15-20 gram)).

Onbeperkt hooi (wat ze krijgen) is erg belangrijk! Mijn konijn krijgt dit ook, maar hooi uit zo'n bal eet ze bijna niet. Daarom leg ik het altijd in een hoek van het hok neer, dan eet ze er goed van (belangrijk tegen haken op de kiezen en voor de darmen)

Groente en fruit, is goed, als het maar niet teveel zacht fruit is, zoals appel. Maar ook niet te veel wortel ivm suiker.

Dus het ziet er goed uit!

ps. Goede keutels zijn belangrijk.

(verbeter me als ik fouten maak:bounce:)

hoop dat je er wat aan hebt

gr

Per konijn ze wegen allebij 2 kilo, maar ze zitten niet samen in een hok

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tessa, dat voer ken ik niet? Ik weet alleen dat ik zweeeeeer bij SS brokken!

*edit, net even gezocht op Cuni Crispy :

http://www.agradi.nl/product_pics_500/5200509.jpg

Deze dus?

Is wel gemengd voer ofnie? :

Cuni Crispy is een volledig dierenvoer voor (dwerg)konijnen. Deze voordelige basismengeling heeft een bijzonder interessante verhouding prijs/kwaliteit.

aangepast door Mariellexxx
Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, 't is ander voer..

http://shop.zoomania.org/components/com_virtuemart/shop_image/product/f5c5808587d28cb149bea52e79ccc27f.jpg

ik denk inderdaad dat het gemengd voer is.. maar op het eerste zicht zit er alles in wat een konijn nodig heeft.. & ik vul het dagelijks aan met een dosis verse groentjes en een handjevol hooi. zal wel in orde zijn dan, zeker?? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Als hardvoer is biks (groene korrels) altijd te verkiezen boven gemengd voer.. Reden hiervoor is dat konijnen bij gemengd voer snel geneigd zijn om de lekkere gekleurde dingen uit het voer te eten, en de biks te laten liggen. Maar hier zitten juist de waardevolle voedingsstoffen in, die een konijn nodig heeft. Wanneer een konijn weinig gemengd voer krijgt en het allemaal opeet, daarbij nog erg veel hooi eet, geen last heeft van te veel of te zachte blindedarmkeutels, dan is het geven van gemengd voer geen bezwaar."

exact wat ik zei, toch?? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voer bevat te veel eiwitten, te veel vet en te veel calcium :) kan alleen de samenstelling niet mee quoten, maar lees het zelf maar na.

Vaak wordt gevraagd wat nou goed hardvoer is voor konijnen. Waar op gelet moet worden, is dat het eiwitgehalte niet te hoog is. Teveel eiwitten is schadelijk als je geen fok- of vleeskonijnen hebt. Voor gewone huis/tuinkonijnen zou voer niet meer dan 12-14% (is 16%) eiwitten mogen bevatten. Het vetgehalte moet zo laag mogelijk zijn, niet meer dan 3% (is 3,5%), en het vezelgehalte hoog. Hoe meer vezels het voer bevat, hoe beter. Calciumgehalte in voer moet onder de 1% (is 1,1%) blijven, om o.a. blaasproblemen te voorkomen.

LET OP!Verschillende fabrikanten doen Robenidine of Meticlorpindol door het voer, dit zijn middelen om coccidiose tegen te gaan. Tenzij je een fokkerij hebt met honderden konijnen is zulk voer sterk af te raden!

Cuni Complete is volgens mij wel goed voer. Van hetzelfde merk. Heb er zelf geen ervaringen mee en heb de samenstelling ook nog nooit goed bekeken, maar veelm ensen zijn er positief over.

edit; Behalve de hoeveelheid eiwit ziet het er een stuk beter uit.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik betwijfel sterk of ze bij versele-laga konijnenvoer gaan maken waar konijnen van sterven.. ik ga niet ontkennen dat prei giftig is, maar ik kan niet bevestigen dat mijn konijntje, na het eten van zijn voer, minder levendig is :D hij huppelt nog steeds vrolijk rond.

de man van de dierenwinkel zei trouwens dat het echt wel goed voer was..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .