Ga naar inhoud

Wat is een oud konijn....


desi

Aanbevolen berichten

Ik heb met de zoekfunctie gezocht naar info over oude konijnen maar word er niet wijs uit...

Zoals jullie weten is mijn puck waarschijnlijk al erg oud....minimaal 8 jaar, mogelijk ouder

Ze was twee weekjes terug een beetje ziekig en ben naar de DA geweest waar ik dus te horen kreeg hoe oud ze was:bounce:

Ik heb haar een paar daagjes binnen gehad maar nu toch weer terug naar haar vriendje en vriendinnetjes gedaan, want ze leek gewoon heel eenzaam, dus weer naar buiten...haar wintervacht had ze toch al.

Ze eet goed, maar niet veel, ze drinkt goed, maar niet veel, ze keutelt goed maar niet veel

Ze is gewoon haar eigen rustige zelf weer en ik geloof dus ook niet dat ze nog ziek is

Ben haar voor de zekerheid nog aan het ontwormen, de kiezen waren oke...das het verhaal in het kort...

Heeft iemand hier ervaring met oude konijnen?Hoe gaan konijnen dood van ouderdom?vallen ze ineens dood neer?

Kun je zoiets zien aankomen?dat ze gaan sterven zeg maar?

Ik heb het idee, maar dat is puur vanuit mijn gevoel als ik haar zie en knuffel....dat ze er klaar mee is, dus klaar om te sterven....dat ze op is.

Kun je dan nog iets doen om haar op te peppen?of is het dan maar gewoon afwachten?

Ik loop elke morgen met angst naar het hok om te kijken, maar ze zit gewoon lekker in het nachthok een beetje te dutten..of hooi te eten.

Zo gauw ik dan het deurtje open doe om te kijken, springt ze op en komt lekker bij me voor een knuffel en een aai...

Ik voer haar af en toe een lekker stukkie appel of komkommer en ze eet dat nog altijd met smaak op.

Ze is zo enorm lief en aanhankelijk dat ik er nu al niet aan moet denken dat ze dood gaat..

Aniek vertelde mij laatst in het topic van puck dat als een konijn echt oud wordt de spiermassa inzakt en dat klopt ook al

Als je haar ziet zitten is het echt een ingezakt konijn...

Ben eigenlijk gewoon benieuwd naar jullie eigen verhalen over jullie oude konijnen....hoe ging het bij jullie?en hadden jullie ook zo'n voorgevoel erover?

Kan dat trouwens?dat je intuïtief aanvoelt dat ze op is?

aangepast door desi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oudste konijn tot nu toe is zeven geworden. Hij werd opeens rap minder, we zijn met hem naar de dierenarts geweest en die constateerde dat het ouderdom is. We hebben hem naar binnen gehaalt en binnen een maand is hij overleden. Achteraf, met de kennis die ik nu heb, zie ik allerlei dingen die wij gemist hebben en die de dierenarts wél had moeten opmerken. Om nu te zeggen dat ik er van overtuigd ben, nee, maar ik denk toch wel dat de kans aanwezig is dat het te snel op ouderdom geschoven is. Dat hij overleden is aan iets simpels als haakjes. Dit is inmiddels jaren geleden..

De dierenarts vertelde me ook dat mijn konijntje van zes en half echt al behoorlijk oud was voor een konijn dat nooit hooi eet. Indy is op dit moment echt niet gezond, maar ik ben in de verste verte niet bang dat hij opeens dood neervalt van ouderdom. Als we zijn huidige gezondheidsproblemen kunnen overwinnen, denk ik dat hij nog een paar mooie jaren voor zich kan hebben.

Maar ja, wat is echt oud.. Ik vind acht niet heel oud, en zes al helemaal niet. Maar mijn buren van 80 zijn ook nog super fit, mijn buurman fietst elke dag kilometers nadat ie z'n enorme groente tuin aan kant heeft gemaakt en de boodschappen heeft gedaan. Terwijl je ook mensen hebt die met 60 al verschrompelde oude besjes zijn. Dus om nu te zeggen dat acht niet oud is omdat er konijnen zijn die met gemak zestien worden, nee. Ik denk dat twaalf een haalbare leeftijd zou moeten zijn voor een konijn dat altijd goed verzorgt is en die niet al te veel pech heeft met z'n gezondheid, maar zo denk ik ook dat elk mens de 75 toch makkelijk voorbij moet kunnen. Zo werkt het natuurlijk niet.

Eén ding wil ik iedereen wel op het hart drukken: Hoe oud je konijn ook is, schuif het nooit zomaar af op ouderdom. Dat is niet eerlijk tegenover je konijn. Natuurlijk is zo'n lichaampje een keer op, maar kijk eerst of er niet wat anders aan de hand is.

(Wat overigens absoluut niet voor jou geldt Desi, jij hebt gelijk een DA opgezocht en andere dingen uitgesloten!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens dollie...

Nu moet ik er ook nog bij vermelden dat in mijn geval de DA dacht dat puck waarschijnlijk een fokkonijn is geweest met een x aantal nestjes aan haar tepels te zien en toen ze niet meer nodig was, is ze dus gedumpt bij de opvang samen met haar 4 dochters/kleindochters?

Ik heb haar en een dochter toen opgehaald waarvan ik dacht dat ze zusjes waren....na de DA uitleg moet teigetje haast een dochter of kleindochter zijn...

Dus het voorbeeld wat jij aangaf over mensen van 60 die al op zijn geldt denk ik in dit geval ook voor puck.....Haar hele leven een fokkonijn geweest dus nooit goed behandeld waarschijnlijk waardoor ze nu misschien 8 is maar misschien ook wel 10 of 12 jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Desi, even uit nieuwsgierigheid, hoe wist jou da zo zeker dat ze 8 jaar is?

Mij is verteld dat het heel moeilijk is vast te stellen hoe oud ze zijn wanneer ze volwassen zijn, vandaar mijn vraag.

Ik heb konijnen uit de opvang en weet dus nooit precies de leeftijd.

Mijn 1e konijntje is ongeveer 12 jaar geworden en ik heb er 1 gehad van 9 jaar.

Die van 12 werd idd op een gegeven moment magerder maar was nog steeds heel vrolijk en alert.

Persoonlijk denk ik nooit aan leeftijd wanneer ze iets mankeren, je kan er dan natuurlijk wel rekening mee houden maar iedereen hier in huis (zowel mens als dier) krijgt dezelfde behandeling wanneer ze ziek zijn en die moet optimaal zijn!

Leeftijd speelt hierin geen rol, mijn schoonmoeder is bijna 90 en die wordt ook in een ziekenhuis opgenomen en helemaal onderzocht wat ze heeft wanneer ze wat mankeert, die geven we ook niet zomaar op omdat ze oud is! Dat geldt voor mijn dieren net zo.

Maar ik krijg de indruk dat dit bij jou ook het geval is:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht ook dat het bij een volwassen konijn eigenlijk onmogelijk vast te stellen is, omdat de tanden en kiezen altijd doorgroeien en afslijten. De verminderde spiermassa klinkt wel bekend van Indy, maar die is nog twee jaar jonger dan de vermoedelijke leeftijd van Desi's konijntje.. (En ook veel ziek geweest dit jaar, dat speelt ongetwijfeld ook een rol.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige 2 konijnen zijn beide 10 jaar oud morgen worden.

*Knabbel* kwam uit een dierenweide, waarvan de leeftijd 3 jaar was geschat.

*Rakker* was een albino-vlaamse-reus gered van de slacht bij mijn oom.

Hem heb ik vanaf zijn 8 weken gehad.

Albino's staan erom bekend dat ze niet zo oud worden & voor een vlaamse reus is 7 jaar al heel oud.

Ik had verwacht dat ik *Rakker* niet zolang zou hebben, maar hij is toch 10 jaar mogen worden.

Beide konijnen heb ik dood aangetroffen in hun hok.

Ze lagen er beide vredig bij, alsnof ze in hun slaap overleden zijn.

Wat is oud voor een konijn?

De voorgeschiedenis telt ook mee hierin, vind ik.

Voor de meeste konijnen is tussen de 9 & 12 jaar oud, hoewel je natuurlijk ook uitzonderingen hebt.

Probeer maar fijn te genieten van Puck!

Zoals ik uit jouw mailtjes gegrijp, geniet ze nog vollop van het leven :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er ook wel heel erg aan wat zo'n konijntje al heeft moeten doorstaan natuurlijk. Als Puck daadwerkelijk jarenlang vele nestjes heeft geproduceert in wie weet wat voor omstandigheden.. Dan is acht écht heel oud.

Ik heb Joy hier gehad, en ik kan garranderen dat ik hem niet mishandeld heb hoor, maar hij heeft ook een zwaar leventje gehad. Hij is vanuit de dierenwinkel rechtstreeks bij ons terecht gekomen, dus in die zin weinig ruimte voor veel traumatische ervaringen gelukkig.. Maar toen ie bijna een jaar was werd ie voor het eerst ziek.. Hij heeft daarna zóveel dingen gehad, noem een konijnenziekte of kwaaltje en Joy heeft er wel een (gelukkig vaak lichte) vorm van gehad. Altijd met moeite hersteld, maar hij kwam er tenminste bovenop. En dan was het een maand later weer zo ver met iets anders. Hij was gewoon om de maand aan het herstellen van iets waar veel konijnen al niet bovenop komen. Uiteindelijk is hij op drie jarige leeftijd overleden, nou, laten de meningen verdeeld zijn over acht jaar, maar ik denk dat iedereen het er wel over eens is dat drie NIET oud is.. Joy is overleden aan EC en dat is toch niet echt leeftijd gerelateerd, daar overlijden ook jongere of oudere konijnen aan. Maar de hele zomer (hij was es een keertje 'gezond') hebben mijn ouders geroepen dat hij het einde van de zomer niet zou halen. Er was echt niks aantoonbaars maar toch.. Je kreeg inderdaad de indruk dat hij 'op' was. De EC heeft hem uiteindelijk genekt maar ik betwijfel of hij zonder EC veel ouder was geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Desi, even uit nieuwsgierigheid, hoe wist jou da zo zeker dat ze 8 jaar is?

Hij vermoedde 8 jaar minimaal doordat haar spiermassa helemaal afgenomen was en dat gebeurt dus bij oudere konijnen...als ik haar oppak merk ik het ook heel erg, ze wordt dan gelijk slap, trappelt niet, tis net of haar spieren dat niet meer kunnen....ze ligt dan geheel relaxed tegen me aan...

en aniek van BB zei dat ook en dat het dan net is of een konijn inzakt, en dat is ze ook

al haar vlees zeg maar ligt onderin...heel vreemd

aangepast door desi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer maar fijn te genieten van Puck!

Zoals ik uit jouw mailtjes gegrijp, geniet ze nog vollop van het leven :)

Dat doet ik zeker, ze is de aanhankelijkste van het hele stel en ontzettend lief, een echt knuffelkonijn

En ja, ik denk dat ze geniet, helemaal nu ze weer lekker bij haar "familie" is.

Kun je je konijn met dat soort dingen aanvoelen?ik denk het wel:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doet ik zeker, ze is de aanhankelijkste van het hele stel en ontzettend lief, een echt knuffelkonijn

En ja, ik denk dat ze geniet, helemaal nu ze weer lekker bij haar "familie" is.

Kun je je konijn met dat soort dingen aanvoelen?ik denk het wel:love:

De aanwezigheid van soortgenootjes maakt vaak al veel goed bij konijnen :)

Als ze zich mss ineens gaat afzonderen of wordt verstoten door de rest, dan mag je je zorgen gaan maken.

Vaak voelen konijnen onderling mekaar goed aan als er 1tje ziek begint te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ene moment zitten ze haar met zijn drieën te wassen en het andere moment wordt ze een beetje op gejaagd en dan komt het rammetje de boel sussen....

Als konijnen ouder worden en misschien stervende zijn worden ze ook verstoten?of alleen als ze ziek zijn?

Ze wordt echt wel een beetje lelijk nu hihi

Helemaal uit gezakt en verfomfaaid:love:

Ze wast zich ook niet meer zoals normaal, maar verder doet ze het nog goed....qua eten en drinken en keutelen...

Toch heb ik het idee dat ze vandaag of morgen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als Joy ziek was, moesten we echt zorgen dat Fred NIET in de buurt kon komen. (Sowieso zorg je dat ze alleen contact door gaas kunnen hebben, gezien het twee ongecastreerde rammetjes betrof..) Ook niet door gaas. Want dan viel hij gewoon aan. Hij heeft Joy in z'n laatste maanden zelfs de neus eraf gebeten, mijn zusje zat op de grond in de tuin met Joy op schoot en Fred was ontsnapt uit de ren. Hoe ze het heeft kunnen laten gebeuren vraag ik me nog steeds af, maar een rustige zondagmiddag eindigde met een gestresst konijn, bloedend als een rund bij de DA die weekenddienst had.

Terwijl Fred tegen Indy altijd lief is. Moet wel zeggen dat Indy zulk gedrag echt nooit vertoont heeft en dat het dus ook deels afhankelijk zal zijn van karakter, maar de anderen zullen heel goed aanvoelen dat Puck 'minder' wordt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn Coco is nu 9. Aan hem merk je wel dat hij al oud is. Hij is blind en heeft hoornvliesontsteking. De DA wist niet wat er aan de hand was toen hij dat op jonge leeftijd kreeg. Hij heeft waarschijnlijk geen pijn, maar ik vrees dat hij de winter niet doorkomt. Aan de andere kant: Hij eet goed, drinkt best veel en huppelt nog vrolijk rond. Ik heb niet veel ervaring met konijnen, dus wat de gemiddelde leeftijd precies is, zal ik niet weten. Een konijn van een kennis is op 15-jarige leeftijd overleden aan waarschijnlijk een hartaanval. Zij lag op haar zij met de pootjes nog recht, naast haar voerbak en is dus waarschijnlijk 'gewoon omgevallen.'

Ik denk er liever niet aan dat mijn konijn al heel oud is. Ik probeer zo goed mogelijk voor hem te zorgen. Maar aangezien hij langzaam achteruit gaat, blijf ik gewoon afwachten wat er gebeurd met Coco..

aangepast door xCoco
Link naar reactie
Delen op andere sites

ze zit nu in een nachthok en heb een klein deel van de ren af gebakend zodat de anderen niet bij haar kunnen komen, want ze begonnen haar te verstoten en op te jagen en dat vind ik zielig....ze zit momenteel eigenlijk alleen maar in haar hok maar eet, drinkt en keutelt nog steeds als de beste maar ze wordt ook heel wiebelig nu, dus ik denk niet dat ze nog lang bij ons is...hoop toch dat ze het nog leuk genoeg vindt om nog even te blijven.....ben haar lekker aan het verwennen, de schat:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik nu de gek zijn die konijnen heeft gehad van 18 en 17 jaar.....

Vaak is een konijn gewoon ziek....haken op de kiezen, wormen ect....en word dit door dierenartsen naar mijn idee heel snel op de leeftijd gegooid......ontrecht meestal...

Ik kan met 10 tot 12 jaar vrede hebben kwa ouder dom 8 jaar vind ik niet oud.

Voedsters die door broodfok uitgeleeft worden vallen van zelf dood neer worden vaak niet ouder dan 2 jaar door het slijten.

In jouw geval heeft ze al enkele jaren geenjongen meer gehad dus betwijfel ik dat zeer.Ik zou zeker naar een konijn kundigearts gaan.

Ik weet niet of ze samen woond anders is dat vaak ook een oplossing voor eenzaamheid. Ik heb trouwens..nog een fok ram die aankomende jaar 8 word.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al laatst een topic geopend over haar, ben al naar een KK DA geweest

Ze heeft geen haken op de kiezen en ze heeft toen een nachten dag bij de DA gelogeerd waarbij ze haar helemaal onderzocht hebben en ik heb haar ontwormd...ze zat samen met een exram en 2 jonge vriendinnetjes....een paar jaar geen nest gehad?, dat weet ik niet...ik heb haar nog maar 4 a 5 maand....

ze is min 8 jaar volgens de DA vanwege haar verloren spiermassa, ze kan dus best heel wat ouder zijn....Zoals aniek in mijn andere topic een oud konijn beschreef(helemaal uitgezakt qua spieren), zo is puck dus ook...

De anderen verstoten haar ook niet echt, maar ze doen te wild tegen haar...en ze vind het gewoon niet leuk, dus heb ik haar haar eigen plekkie gegeven...

Ik zou graag willen dat ze heel oud wordt en wil het ook niet op ouderdom gooien, maar mijn gevoel zegt gewoon anders....ze is heel lief maar ik voel gewoon een beetje aan haar dat ze op is...kan dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leeftijd blijkt moeilijk of helemaal niet te schatten.

Of dat nu belangrijk is weet ik niet, ik denk dat het om de huidige conditie gaat.

Wij hebben een rammetje wat zeer waarschijnlijk veel heeft meegemaakt (negatief).

Nu, na meer dan een jaar is het zeer heftige verharen bijna over, we zijn precies met hooi geven. Dat moet eerst op en dan krijgt hij biks en SS.

Het lijkt er nu op dat zijn gestel in balans is. Eerder hadden we veel problemen met verstoppingen en onderkoeling.

Kootje heeft toen wel doorgevochten!

Nu gaat hij goed en is levendig, aandachtig enz.

Eten kan hij geweldig, maar hij blijft relatief mager.

Echte spiermassa onderscheiden kan ik ook niet, maar hij is wel bere sterk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan ook wezen als ze nu alleen zit en rust heeft dat ze weer opbloeid....

Maar soms kun je inderdaad in een konijn geen levenslust meer zien ja.

Dan geven ze het zelf simpel weg op.

Dit is dus gebeurd, ze bloeit nu ze binnen in de garage zit helemaal op. is dat niet vreemd eigenlijk?

Als ik er langs loop komt ze gelijk naar het gaas en wil het liefst ff eruit en lekker kroelen bij mij op de arm...

Ze begint nu wel wankelig te worden met lopen en soms valt ze om en dan hupst ze weer vrolijk rond, het is echt een konijntje van de dag

Ik loop elke dag toch weer met angst de garage in

Maar ze eet nog steeds als een bouwvakker en keutelt harstikke goed

dus we genieten nog mooi even van haar gezelschap:love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .