Ga naar inhoud

Is Simba ziek?


Samm-lluisa

Aanbevolen berichten

Hee!

Ik heb nu 3 weken een nieuw konijntje van nu 11 weken. Van het weekend ben ik naar mijn vader geweest en heeft een vriendin van mij voor hem gezorgd. Toen ik terugkwam zat Simba (het konijn) bij zijn waterflesje een beetje triestig voor zich uit te kijken. Volgens mijn vriendin heeft hij niet aan zijn biks gezeten en ook maar amper van zijn hooi gegeten (sinds vrijdagochtend!) Nu heb ik gisteravond de kooi schoongemaakt en hem vers hooi gegeven. Hij blijft wel drinken en vannacht begon hij eindelijk weer een beetje hooi te eten, maar zijn biks laat hij nog steeds links liggen. Verder is hij nogal een beetje sloom (minder actief of alert als ik hem aanraak) en uit zijn oogjes is een beetje vocht gekomen. Ze zijn verder niet opgezwollen. Ook heeft hij amper gekeutelt en maar een klein plasje gedaan..

Wat denken jullie? Hij loopt nog wel rond in zijn kooi en doet niet erg ziek aan (alleen wat slomer gedrag dan). Ik mag ook aan zijn buikje komen, dus héél gevoelig is het daar niet.

Alvast heel erg bedankt :)

Groetjes,

Sam

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is echt niet goed! Zeker niet als het al dagen aan de gang is! Een konijn wat een dag niet eet is vaak al ten dode opgeschreven als je er niets aan doet.

Dus zoals Dollie zegt vandaag nog bij een een dierenarts langs gaan! Het liefst een goede konijnkundige DA.

http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/19037-lijst-konijnkundige-dierenartsen-vernieuwd.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, net toch een afspraak gemaakt bij een dierenarts (die via onze faculteit (Diergeneeskunde Gent) aangeraden wordt en ik zag ook dat zij in de lijst staat! (Inge Thas uit Zwijnaarde (B))) . Ik hoop maar dat het goed komt!

Wat zou het misschien kunnen zijn? (Ik heb nog niet zoveel verstand van konijntjes namelijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van de Belgen op bb begrepen dat Inge de meest konijnkundige DA van België is. Dus je gaat zeker naar de goede! Wanneer ga je heen?

Wat het kan zijn is lastig te zeggen met zo weinig info. Kan wat aan de darmen/maag zijn, maar misschien ook de kiezen (of vanwege slecht eten door de kiezen nu een maag/darm probleem). Of iets anders... Maar laat de DA het maar rustig uitzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel succes! Ik hoop dat er niets ernstigs aan de hand is. Darmen problemen kunnen namelijk heel wat heibel geven. Ik zal voor Simba duimen.

Ik lees morgen weer verder dan. Want vanavond ga ik nog even een verlate Sinterklaas vieren... ja ja speciaal voor mij en mijn vrienden is ie nog niet naar Spanje terug gegaan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat je naar Inge Thas gaat! (Of bent gegaan denk ik.) Dan zit je wat betreft konijnkundigheid wel goed. En ook super dat je zo snel gereageert hebt. Misschien, of waarschijnlijk zelfs, valt het allemaal wel mee, maar het kan zó gauw gebeurt zijn met konijnen die niet eten en/of keutelen... Helemaal als ze zo jong zijn.

Nou ja ik hoop in elk geval dat het weer goed gaat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net naar de dierenarts geweest en ik heb Simba er achter moeten laten voor de nacht :( Het was het zekere voor het onzekere. Hij heeft iets gekregen om zijn spijsvertering te stimuleren en hij heeft een antibioticum gekregen voor de pijn die hij had nadat ze zijn buikje had onderzocht. De dierenarts gaat hem vanavond/vannacht en morgenochtend dwangvoederen en hij moet eventueel aan het infuus (hij was ook uitgedroogd). Maar ik was er in ieder geval héél snel bij en daar was ze blij om, ze kon echter nog niet goed zijn wat het nu precies was!

Ik hou jullie op de hoogte :) Super bedankt voor de reacties in ieder geval :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent er op tijd bij en hebt toevallig één van de meest konijnkundige DA-en van België getroffen, hij is in goede handen. Ik duim voor jullie. En ik vind het echt super dat je zo gauw gereageert hebt. Genoeg mensen die denken, dat zal wel mee vallen, die mensen op zo'n forum kunnen me wel meer vertellen.. Maar dan had Simba geen enkele kans gemaakt.

Hou je ons op de hoogte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft me net teruggebeld. Ze gaan toch voor de zekerheid een foto van zijn buik maken. Hij eet inmiddels uit zichzelf hooi, maar zijn stoelgang is nog te weinig.

Dit weekend ga ik ook terug naar de dierenwinkel, vind het niet kunnen dat een diertje zo snel ziek wordt. Heb hem nu 3 weken. Klinkt een beetje hard maar je hebt 6 maanden 'garantie' op je beestje, tis niet dat ik hem ga inruilen ofzo maar vind allezsinds dat er melding van gemaakt moet worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En jaaa ik weet dat het niet slim is om een diertje bij de dierenwinkel te kopen, maar in het verleden hebben wij daar regelmatig ratjes en cavia's vandaan gehaald en dat is tot nu toe altijd goed gegaan. En ik had Simba daar al 3 (!) weekenden achter elkaar zien zitten, de 3e keer heb ik hem meegenomen omdat ik het zo sneu vond dat niemand hem meenam:) (achteraf gezien had het misschien wel een reden :s)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is niet slim om een dier uit de DW te halen nee. Maar daar zijn we bijna allemaal mee begonnen. Toen Alex overleed ben ik ook naar de Welkoop gegaan om daar melding van te maken. Niet dat ik een ander dier wil, maar meer dat het weten. Vraagt die vrouw daar hoe lang ik hem heb. Zeg ik 7 maanden, krijg ik als antwoord: "tsja dan kunnen wij niks meer doen, de garantie is verlopen". Alsof het me daarom ging. Alex kan niet vervangen worden door een ander en dat wil ik ook niet. Het ging mij erom dat ze weten dat ze een dier hadden verkocht met een aangeboren afwijking.

Maar even on-topic. Sterkte ermee. Ik duim hier echt dat alles weer goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik er toch weer ingetrapt ben, maar het zij zo en ik ga er alles aan doen om Simba toch een leuk leven te geven :) Dus verdere discussie over dat ik mijn konijn bij de dierenwinkel heb gehaald is niet nodig :) Het is in ieder geval zeker dat ik ga proberen er niet meer in te trappen in de dierenwinkel!! Hij zat daar ook (achteraf gezien) veel te vroeg al..

En inderdaad Emilyrose, ik wist niet beter dan een konijn bij de dierenwinkel te halen. Als ik straks op zoek ga naar een vriendinnetje voor Simba dan gaat het zeker bij een opvang of een fokker zijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elk konijn heeft wel af en toe last van de darmen. Dan is het vaak de darmen op gang houden en pijn stillen. Dit doet de DA ook altijd. En idd dwangvoeren, zodat er goed vezels in gaan en de darmen niet steeds stiller vallen. Vaak is de oorzaak niet altijd te zeggen (verstopping/gas/ontsteking...). Maar je moet ze uit de negatieve spiraal halen. Dus vaak werkt het zo....pijn dus minder eten, minder eten, dus pijn aan de darmen, nog meer pijn, dus nog minder eten etc....kortom vaak helpt pijnstilling om ze weer aan het eten te krijgen in combi met een laxeer om de darmen extra te stimuleren....bij de DA houden is niet erg, is je konijn in goede handen en wordt er goed gedwangvoerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .