Ga naar inhoud

Noodley eet liever hooi dan haar korrels...


Noodley

Aanbevolen berichten

Mijn nijntje eet liever haar hooi dan haar korrels...

Ze krijgt gewoon hooi en ik ben gisteren ook nog kruidenmengeling gaan kopen (had hier gelezen dat dat goed was en ze vindt het ook lekker :) ) waarvan ze een handje per dag krijgt...

Haar hooi zit in zo'n bal die in haar kooitje hangt...

Verder krijgt ze om de dag een stukje groente (de wortels lukken goed, vandaag beginnen we met witloof)...

Heeft ze hiermee genoeg? Aan haar korrels komt ze bijna niet aan..

Mag ik haar groente opdrijven naar elke dag een stukje groente? En mag ik dan combineren witloof (als dat haar goed afgaat) en wortel?

En zo ja, hoeveel mag ze dan elke dag hiervan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Noodley,

Als ik goed begrijp is je nijntje nog jong.. of niet?

Groente kun je rustig aan opbouwen en mag, als ze gewent is, dagelijks gegeven worden. Hooi mag ze onbeperkt eten. Welke brokjes geef je je nijn?

Het kan zijn dat ze nog aan de biks moet wennen.. Heeft ze, voor dat je haar kreeg, altijd de zelfde brokjes gehad?

Groetjes Simone

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is de belangrijkste voeding van een konijn, daarom moeten ze het ook altijd ter beschikking hebben! Ik geloof dat je wel wat mag opdrijven met groente maar voorzichtig blijven en de keutels goed in de gaten houden!

Volgens mijn da heeft een konijn zelfs genoeg aan enkel hooi en voldoende groenten, het is volgens haar absoluut niet nodig dat een konijn biks krijgt. Ikzelf heb het gevoel dat ik ze niet genoeg groenten kan geven daarom geef ik een kleine portie biks bij per dag maar dat mag absoluut niet de hoofdmaaltijd worden.

Je mag gerust combineren als alles goed gaat, ik geef dagelijks wel 4 à 5 verschillende soorten (nijnen zijn er natuurlijk al aan gewend).

Ik weet dat een volwassen konijn veel groenten mag hebben maar je hebt nog zo een klein ukje dus ik laat dat aan de professionals over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooi is de hoofdvoeding van een konijn, de meeste konijnen hebben de voorkeur voor biks, maar dit is dus een gezonde keuze van Noodley! Daarna komt groente, en pas daarna komt biks.. Ik zou me dus niet te veel zorgen maken en gewoon lekker veel groente bij geven. (Wel eerst opbouwen, zoals je nu al doet..) Dat mag elke dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi hoi, wat betreft je vraag over de groenten (hoeveel, welke combi etc.):

je kunt wortel en witlof prima combineren. Wel is het zo, dat in wortel (net als in alle soorten fruit) heel veel suiker zit. Dit is heel ongezond voor het konijn en ze krijgen er snel diarree van. Het is dus verstandig om eens in de lijst met toegestane groenten op deze site te kijken naar andere groenten, en wortel en fruit heel beperkt te geven. Andijvie, tomaat, komkommer, peterselie, rucola zijn bijvoorbeeld gezonde opties. Zo lang als je je konijn op de goede manier aan de groenten laat wennen kun je ze elke combi geven. Ik zelf geef mijn konijnen ook geen biks. Mijn konijnen (die niet zo groot zijn, max 2. kilo) krijgen 1-2 stronk witlof, 1 tomaat, 1/4 komkommer en veel hooi per dag en hiervan blijven ze goed op gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Sherrifke: Ik heb Noodley van vorige week vrijdag (dus morgen is ze een weekje bij mij) ze was toen 8 weken... Dus ze is een 9 weken nu... Ik heb de brokjes gekocht die ze kreeg, dus geen verandering van voeding...

Allee, ik heb dus een gezonde meid :)

Vandaag gaat ze dus een stukje wortel en een stukje witloof (de grote van een postzegel - had iemand me hier eens als tip gegeven in het begin-) krijgen...

Ben benieuwd...

Of probeer ik best eerst enkel de witloof? Op wortels reageerd m'n kleine meid goed... Haar keuteltjes zijn niet veranderd door wortels te eten...

Ah ja, ik geef ze dagelijks ook een appelchips en wortelchips... Daar doe ik ook niks mis mee hoop ik... Hoeveel per dag mag ze daarvan hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortel krijgt ze dus al een paar dagen en dat gaat goed? Dan zou ik wortel blijven geven, en daarnaast een stukje witlof. Alleen is wortel misschien niet iets voor dagelijks, bij mij krijgen ze het hooguit drie keer in de week een klein stukje, het is nogal een dikmakertje.

Wortel en appelchips is ook niet zo geschikt voor dagelijks, denk ik. Eerder een of twee keer in de week een paar stukjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Amai Faith, jij bent snel... Je berichtje is blijkbaar toegekomen toen ik mijn berichtje aan het schrijven was :)

Mogen ze ook de pel van tomaat, komkommer enz...?

Ik schel mijn wortel steeds, enkel 't laagje pel eraf... Is dat goed?

Ik weet wel dat de vitamines in de pel zitten maar toch doe ik dat... En ik weet eigenlijk niet waarom...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wortel & appel moet je uitkijken, want dit zijn echte dikmakers.

Hier zitten heel veel suikers in.

Sowieso zou ik de wortel- & appelchips van het menu schrappen.

Dit zijn die chippies die je gewoon in de supermarkt kunt kopen of niet?

Ik heb ze ooit eens voor mezelf gekocht ;)

Deze chippies zijn zo bewerkt, dat ze eigenlijk niet zo gezond voor konijnen zijn.

Dat je konijn zo gek op hooi is, is alleen maar een goed teken!

Hier hoef je je geen zorgen om te maken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerder dat ze in olie worden gefrituurd en daarna met honing gezoet worden. In honing frituren lijkt me erg lastig

Appelchips bestaan volgens mij in meerdere varianten, dus ik zou beginnen met de ingrediëntenlijst te bekijken. Appelchips die uit puur gedroogde appel bestaan zijn iets anders dan als ze anders bewerkt zijn of er dingen zijn toegevoegd, die zou ik in ieder geval niet geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Witloof is geen succes... Ik denk dat ze het niet lust... Ze heeft ervan geproefd maar daar blijft het ook bij... Is dat zoals bij kleine kinderen dat ze de smaak moeten leren kennen?

Morgen naar de winkel voor tomaat of komkommer...

Ik heb de appel- en wortelchips gekocht in Aveve...

Ben ff de verpakking uit de vuilbak gaan halen...

Appelchips: afzonderlijk voedingssupplement voor knaagdieren

samenstelling: 100% natuurlijke appelchips

Gewaarborgde gehalten:

ruwe proteïne: 1.4%

ruw vet: 1.6%

ruwe vezels: 10.1%

ruwe as: 1.5%

Wortelchips: compleet voer voor knaagdieren

samenstelling: 100% natuurlijke wortelen

gewaarborgde gehalten:

ruwe proteïne: 7.3%

ruw vet: 1.5%

ruwe vezels: 26.3%

ruwe as: 5.6%

Voila, dat zijn ze...

wat is jullie mening?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de appel- en wortelchips gekocht in Aveve...

Ben ff de verpakking uit de vuilbak gaan halen...

:lol:

Zover had je nu ook niet moeten gaan...

Ik had je zo ook wel kunnen vertellen dat die van Aveve ook oké zijn :P

Je moet het eigenlijk zien als snoepjes voor je konijn ivm de suikers die in appel en wortel zitten. Dus het is prima, maar met mate.

Rucola, peterselie, andijvie,... vinden ze meestal ook heerlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .