Ga naar inhoud

Appel, kan een boom ziek zijn?


Rifca

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb een vraag over appels.

In mijn tuin staat een appel boom, super voor mijn konijnen!

Maar ik durf de appels niet te geven...

De boom heeft behoorlijk wat bobbels, iemand noemde ze tumoren en zei dat de boom ziek is. Nu vraag ik me af, kan de boom ziek zijn en zo ja kan dat kwaad voor mijn konijnen of kan ik met een gerust hart de appeltjes geven?

Bedankt =)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bovenste gedeelte met de takken, de bladeren en de vruchten heet de ent. Onderaan de boom zitten twee bobbels. Dat zijn entplaatsen. Op die plekken zijn twee stukken boom met elkaar vergroeid. Het stammetje tussen de bobbels heet tussenstam.

Bovenstaande is het niet?

Ik zou een foto maken van je boom of van de klachten en dat eens googlen op een leuk forum dat verstand heeft van appelbomen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een appelboom met kanker

Boomkanker wordt veroorzaakt door een schimmel die 'Nectria galligena' heet en wordt verspreid door windgedragen sporen. Die tasten de boom aan via open wonden of snoeiwonden. Een appelaar met kanker is te herkennen wanneer er stukjes afgeplatte schors beginnen te splijten. Het logische gevolg daarvan is dat de schors afschilfert. De tak kan ook opgezwollen zijn rond het aangetaste gebied. In de winter zijn ook rode vruchtlichaampjes zichtbaar.

Om kanker te bestrijden zal je wellicht hele takken moeten wegsnoeien of vruchtsporen moeten verwijderen. Snoei altijd tot in het gezond hout en tot boven een gezonde kop, zijtak of tot in de hoofdstam. Is het hout in de snee wit? Dan is het gezond en zal de snede goed genezen. Constateer je echter nog bruine vlekken? Dan moet je nog dieper gaan snoeien tot je boom opnieuw gezond staat.

http://www.houtwal.be/vakartikels/pitfruit/appel_vruchtboomkanker_bestrijden.htm

http://fruitabc.blogspot.com/2009/09/appelbomen-vruchtboomkanker-nu-opsporen.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

De tak kan ook opgezwollen zijn rond het aangetaste gebied.
Deze beschijving lijkt het meeste op mijn boom.

Het is in ieder geval zeker niet de ent.

Snoeien kan helaas niet want dan zou ik effectief de hele boom moeten kappen, het begint al op de grond. Overigens zijn de takken wel mooi wit van binnen zag ik bij het snoeien afgelopen voorjaar.

Ik zal van het weekend een foto ter verduidelijking maken.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat mijn boom ziek is, nu de vraag of dat schadelijk is voor mijn konijnen.

@Simoon_x: Nee, ik durf de appels zelf ook niet te eten.

aangepast door Rifca
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .