Ga naar inhoud

voeren...


Janita

Aanbevolen berichten

ik heb sinds kort een hangoortje bij mijn dwerg konijntje.. hiervoor had ik een ander konijntje maar die is helaas overleden...

Nu valt het mij erg op dat het hangoortje errug veel eet... qua brokjes e.d.

Eerder kon ik het met 2x voeren 's ochtends en 's avonds makkelijk redden maar nu niet meer hoor... bobo (mijn hangoortje) duikt elke x weer op nieuw in de bak met voer en eet zijn buikje goed vol.. hierdoor heb ik ook het gevoel dat 2x voeren voor hem te weinig is.. En mijn dwergkonijntje is aan de forse kant dus die moet niet extreem veel eten... maar gewoon genoeg..

Mijn hangoortje is nog maar 7 maanden, kan het hier mee te maken hebben? dat ze nog niet volgroeid zijn?

Verder maakt het mij niet uit maar ze moeten gewoon genoeg te eten krijgen... ook krijgen ze hier geregeld groenvoer of iets dergelijk... dus niet altijd alleen maar brokjes... en ze hebben hooi in overvloed.. dus als de brokjes of het groenvoer opzijn hoeven ze echt geen honger te lijden...

Het viel mij gewoon ernorm op dat dit konijntje echt veel meer eet dat wat mijn vorige deed samen met het dwergkonijntje...

Groetjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je konijn zou tot aan zijn 9 maand ongeveer nog groeien en daarna uitgegroeit zijn.

Je kan je hangoor even appart zetten zodat hij iets meer kan eten en dan weer terug zetten bij je andere konijn tot aan 9 maanden.

Hoe zwaar zou hij/zij ongv worden en hoe zwaar hoort je andere konijn te zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krijgen je konijntjes onbeperkt brokjes? Bedoel je met brokjes biks?

De richtlijn is om tot 4 maanden onbeperkt biks te voeren, en daarna uit te gaan van 25gr per kg volgroeid lichaamsgewicht per dag. (bij Science Selective biks is dit 15gr). Omdat het 2 konijnen zijn, kun je dus per konijn uitrekenen wat ze moeten krijgen en dit geven.

Het is dus belangrijk te weten hoe groot je konijntjes gaan worden, ze zijn nu nog niet helemaal volgroeid. Als richtlijn kun je hierin 8 maanden aanhouden, maar ze kunnen nog wel doorgroeien totdat ze een jaar zijn. Zijn jouw konijntjes rasechte dwergen?

Naast de biks kun je inderdaad groen geven (nieuwe soorten wel rustig aan opbouwen) en onbeperkt hooi. Lees voor meer info dit artikel even door: Voeding van een konijn

Dat je konijn zo aanvalt op zijn eten, is heel normaal, goed zelfs. Dat doen ze hier ook ;)

aangepast door Laura1984
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reactie...

Naar mijn weten is het dwergkonijntje een rasechte... heb haar ook van de opvang opgehaald dus 100% zeker weten doe ik het niet.. maar als ik het boekje van de da bekijk lijkt het er wel op.

En idd ze krijgen science Selective te eten ;) bevalt me meer dan prima!

Ik zal mij eens gaan verdiepen van het weekend in de gewichten van de beestje en dan kom ik er vast wel uit... in iedergeval bedankt voor jullie tips!!

Groetjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil je nog even zeggen dat je hem onbeperkt hooi kunt laten eten, dat is nu een perfecte tijd omdat je konijn zoveel eet. Laat hem eraan wennen dat wanneer hij hongerig is (altijd dus) hij hooi eet. Dat doen ze hier ook, bergen hooi gaan erdoorheen. Maar dat is alleen maar goed!

Dus niet teveel toegeven aan die hongerigheid door meer biks te geven, daar gaan ze dan aan wennen, das niet zo goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .